Základy vysokoškolské matematiky pro beznadějné případy - Mach
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Primitivní funkce, výpočet integrálu ....................................................... 91
8.3
Integrační vzorce ................................................................................... 92
8.4
Problematika neurčitého integrálu ......................................................... 93
8.5
Integrační metoda per partes................................................................. 94
4
ÚVOD
Toto v pořadí již třetí rozšířené vydání jsem připravil na základě neočekávaného
pozitivního ohlasu původních dvou vydání a pod vlivem značné poptávky po dalších. První
vydání těchto skript vzniklo za poněkud odlišných okolností, než za jakých byla napsána
většina podobných publikací. Napsal jsem ho v době, kdy jsem studoval první ročník ESF,
a to v návaznosti na poznatky, kterých jsem nabyl během hodin, v nichž jsem některé
své kolegy z prvního ročníku doučoval matematiku k písemkám a závěrečné zkoušce.
Hlavním poznáním, kterého se mi během doučování kolegů dostalo, bylo zjištění,
že ačkoliv mnoho studentů umí více či méně typů příkladů spočítat (někdy i rychle a
přesně), většina z nich vůbec netuší, co vlastně počítá. Studenti si většinou pracně osvojí
početní postupy při řešení matematických úloh, aniž by věděli, co výpočty vlastně
představují, proč se počítají právě tím kterým postupem, či jakým způsobem je možné si
spoustu vzorců, postupů či definic logickou a přirozenou cestou odvodit. Jinými slovy,
většina studentů se učí nazpaměť vzorce a postupy, aniž by jim rozuměla. Kdekdo je pak
kupříkladu schopen vypočítat derivaci funkce, aniž by jen náznakem tušil, co vlastně
derivace funkce vyjadřuje. Takový způsob studia je zvláště u matematiky krajně
nevhodný. Snesitelný (a občas i nevyhnutelný) je snad u některých humanitních oborů
(např. historie), avšak u exaktních věd je v konečných důsledcích jednoznačně
kontraproduktivní, neboť „znalosti“ osvojené cestou bezmyšlenkového memorování
nebude student nikdy schopen použít v budoucím životě k řešení praktických problémů.