Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Základy vysokoškolské matematiky pro beznadějné případy - Mach

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (791.38 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

[

]

1

1 ; b

a

[

]

2

1 ; b

a

[

]

1

2 ; b

a

[

]

2

2 ; b

a

[

]

1

3 ; b

a

[

]

2

3 ; b

a

. Pro dobrou představu je níže celý stav 

zakreslen (šipky naznačují, že záleží na pořadí prvků uvnitř uspořádaných dvojic): 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kdyby  se  po  nás  v zadání  požadovalo,  abychom  vyjmenovali  kompletní  množinu  všech 
uspořádaných  dvojic  (nikoliv  jen  v pořadí 

[ ]b

a;

),  museli  bychom  přidat  ještě  dvojice 

[

]

1

1 ; a

b

[

]

2

1 ; a

b

[

]

3

1 ; a

b

[

]

1

2 ; a

b

[

]

2

2 ; a

b

[

]

3

2 ; a

b

       a1 
       a2 
       a3 

        b1 
 
        b2 

množina A 

množina B 

10 

1.2 Pojem „funkce“ a jeho význam 
 

V minulé  podkapitole  jsme  si  vymezili  pojem  množina  uspořádaných  dvojic. 

Nyní  si  na  tomto  základě  vysvětlíme  pravý  význam  pojmu  „funkce“,  či  přesněji  řečeno 
pojmu „funkce jedné reálné proměnné“. 

Zakresleme  si  dvě  množiny,  z nichž  jedna  se  bude  jmenovat  D  (neboli  definiční 

obor)  a  druhá  se  bude  jmenovat  H  (neboli  obor  hodnot).  Množina  D  bude  obsahovat 
prvky  x  a množina H bude obsahovat prvky  y : 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Určit  množinu  všech  uspořádaných  dvojic 

[ ]y

x;

  je  prosté.  Pro  úplnost  si  ji  tedy 

vypišme: 

[

]

1

1 ; y

x

[

]

2

1 ; y

x

[

]

1

2 ; y

x

[

]

2

2 ; y

x

[

]

1

3 ; y

Témata, do kterých materiál patří