Základy vysokoškolské matematiky pro beznadějné případy - Mach
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
a
[ ]5
;
2
, či zda je
množinou uspořádaných dvojic
[ ]5
;
1
a
[ ]4
;
2
. Funkce by tak vlastně
nebyla definována úplně. Proto je nutno definovat obor hodnot H tím, že
určíme matematický vztah, podle něhož je každému prvku x přiřazen
prvek y . Tento vztah je zvykem zapisovat především matematickým
vzorečkem. Pokud například zapíšeme:
3
9
2
−
−
=
x
x
y
, pak jde o zápis
takové funkce, kde každému x z definičního oboru je přiřazeno právě
jedno y z oboru hodnot, které se rovná rozdílu druhé mocniny daného
x a čísla 9, podělenému rozdílem daného x a čísla 3. Zápisem ve formě
matematického vzorečku je obor hodnot dokonale vymezen a zároveň je
možno ke každému x ihned přiřadit jemu odpovídající y , a to
výpočtem daného vzorečku. Tím vlastně vymezíme danou uspořádanou
dvojici. Na tomto vysvětlení je již také vidět, proč musí platit
podmínka, že jednomu x nemůže být přiřazeno více než jedno
y : nikdy se totiž nemůže stát, že při dosazení jakéhokoliv čísla
za x nám po výpočtu vyjde více hodnot než jedna.
14
Důležité je, že zápis vzorečkem můžeme provést dvojím způsobem. Každý
z těchto způsobů předvedu na příkladu výše uvedené funkce. Můžeme psát buďto:
3
9
2
−
−
=
x
x
y
,
nebo:
3
9
)
(
2
−
−
=
x
x
x
f
.
Výraz
)
(x
f
použitý ve druhém z výše uvedených způsobů v tomto případě čteme jako