Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Mikroprocesory - Skripta

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.27 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

3.1.15  Kontrolní otázky k podkapitole 3.1 

1.  Jaké jsou hlavní bloky mikroprocesoru? Vysvětlete jejich funkci. 

2.  Jaký  je  rozdíl  mezi  mikroprocesorem  pro  všeobecné  použití,  mikrokontrolérem  a 

signálovým procesorem. 

3.  Uveďte  výhody  a  nevýhody  procesorů  s  Von  Neumannovu  architekturu  a 

Harvardskou  architekturou.  Jak  se  liší  modifikovaná  Harvardská  architektura  od 
klasické Harvardské architektury. 

4.  V čem spočívá rozdíl mezi procesory CISC a RISC.  

28 

FEKT Vysokého učení technického v Brně 

Pokročilejší architektury 

Základním  nedostatkem  klasických  architektur  procesorů  resp.  mikroprocesorů  je 

relativně malá výkonnost, jež je zapříčiněna sériovým způsobem činnosti. Cestou ke zvýšení 
výkonu  výpočetních  systémů  je  použití  paralelního  zpracování  instrukcí  v rámci  jednoho 
procesoru nebo zpracovávat úlohu (úlohy) za použití více současně pracujících procesorů. 

Konkrétně pro zrychlení práce počítačů se požívají následujícími přístupy: 

  Řetězené zpracováním instrukcí v rámci jednoho procesoru. 
  Použití více procesorových (multiprocesorových) systémů. 
  Použití maticových procesorů (procesorových polí). 

3.2.1  Řetězení 

 Procesory  s klasickou  architekturou  nejprve  načtou  instrukci,  dekódují  ji,  vykonají 

příslušnou operaci (danou operačním kódem) a nakonec uloží výsledek operace do paměti nebo 
vnitřního registru. Teprve pak následuje čtení další instrukce. Tento způsob činnosti procesorů 
není  efektivní,  neboť  v určitém  okamžiku  instrukci  zpracovává  pouze  jeden  subsystém 
procesoru, ostatní zahálejí. 

Řešením je procesor rozdělit na několik jednotek řazených za sebe do kaskády. Jednotky 

Témata, do kterých materiál patří