Výcuc_makro (1)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
hospodářská krize.
d) Dno (sedlo) – bod, ve kterém skutečný (reálný) produkt dosahuje minima (dolní bod zvratu)
2) Růstová fáze hospodářského cyklu – představuje situaci, kdy se ekonomika oživuje a roste.
a) Vzestup (expanze) – skutečný produkt roste rychleji než potenciální, je na vyšší úrovni než
předchozí vzestup konjuktura
b) Konjunktura – období, kdy skutečný produkt převyšuje úroveň dosaženou v předchozím cyklu.
c) Ekonomický boom - rychlý a silný vzestup.
d) Vrchol – bod, ve kterém skutečný produkt dosahuje maxima (horní bod zvratu)
3) Dlouhodobý trend – potenciální produkt
a) Potenciální produkt (HDPP) je domácí produkt, který je vytvořený při přirozené míře
nezaměstnanosti a při očekávaném využívání kapitálových kapacit (efektivní využívání výrobních
faktorů)
b) Zdroji růstu potenciálního produktu jsou: růst vstupů (kapitálu, práce a půdy) a technologická
zlepšení nebo zvýšení efektivity využívání zdrojů.
c) Rozdíl mezi skutečným a potenciálním produktem se nazývá produkční mezera nebo také
mezera produktu. Rozeznáváme dva základní typy mezer produktu.
Jedná se o deflační a inflační mezeru:
i) Deflační mezera – představuje pokles aktuálního (skutečného) produktu pod potenciální a
snížení cenové hladiny. Čím větší tato mezera je, tím nižší je výkon ekonomiky.
ii) Inflační mezera – překročí-li aktuální (skutečný) produkt potenciální, potom dochází k
výraznému růstu cenové hladiny – vzniká inflační mezera.
6.1.2 Příčiny hospodářských cyklů
a) Exogenní faktory – jako jsou technické a vědecké objevy, klimatické změny, války, přírodní
katastrofy aj.
b) Endogenní faktory – investiční změny, spekulativní bubliny, fiskální a monetární zásahy, nebo další