Marketingová aplikace - Zápočet
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
„ Marketing segmentů - Přizpůsobení nabídky společnosti tak, aby lépe odpovídala potřebám jednoho či více segmentů. „
„ Marketing mikrosegmentů – Přizpůsobení nabídky společnosti tak, aby lépe odpovídala potřebám jednoho či více segmentů, kde je často malá konkurence“
Druhy segmentace spotřebních trhů
Geografická segmentace – rozdělení trhu na různé geografické jednotky – národy, státy, regiony, země, města atd.
Demografická segmentace – rozdělení trhu na skupiny dle demografických proměnných – věk, pohlaví, velikost rodiny, příjem, vzdělání, národnost apod.
Geodemografie – analýza vztahu mezi geografickou lokalitou a demografickými charakteristikami
Psychografická segmentace – rozdělení trhu na skupiny dle společenské třídy, životního stylu či povahových rysů
Behaviorální segmentace – rozdělení trhu na skupiny dle znalostí zákazníků, jejich postojů, použití produktu či odezvy na ni
Segmentace podle užitku – Rozdělení trhu na skupiny podle přínosů, které kupující od produktů očekávají
Podmínky, které by měl segment splňovat
Měřitelný – velikost, kupní síla a možný zisk
Dostupný – dosažitelný a obsluhovatelný
Významný – rozsáhlý a výnosný
Praktický – realizovatelnost efektivních programů pro oslovení a obsluhu daného segmentu
Tržní targeting
Hodnocení tržních segmentů: Atraktivita daného segmentu x omezené zdroje firmy (možnosti firmy)
Atraktivita segmentu:
Počet konkurentů
Síla odběratelů
Síla dodavatelů
Bariéry vstupu na trh
Malý počet substitutů apod.
Silné stránky podniku
Výběr tržník segmentů
Společnost musí být schopna nabídnout vyšší hodnotu než konkurence
Stále se snažit udržet konkurenční výhodu (technologickou, cenovou apod.)
Segmentová strategie
Nediferencovaný marketing – společnost ignoruje rozdíly mezi tržními segmenty a osloví celý trh jednou nabídkou
Diferencovaný marketing – zaměření na několik tržních segmentů a vytvoření samostatné nabídky pro jednotlivé segmenty
Koncentrovaný marketing – strategie pokrytí trhu, kdy se společnost zaměří na velkou část jednoho či více dílčích trhů
Positioning
Positioning produktu – pozice produktu značí způsob, jakým je produkt definován spotřebitelem z hlediska důležitých atributů – místo, které produkt zaujímá v myslích zákazníků vůči konkurenčním produktům.
Konkurenční výhoda firmy je silnou stránkou firmy
x
Pozice produktu je to, jak případný zákazník produkt vnímá
Strategie positioningu
Volba a implementace strategie positioningu
Volba vhodné konkurenční výhody (za předpokladu, že existuje několik výhod)
Jedinečná prodejní nabídka (Unique Selling Proposition – USP). Jedná se o jedinečný užitek z produktu, který firma agresivně a trvale na cílovém trhu zdůrazňuje – většinou odráží funkční nadřazenost: nejvyšší kvalitu, nejlepší služby, nejnižší ceny, nejpokročilejší technologie
Emocionální prodejní nabídku propozice (Emotional Selling Proposition – ESP) – Nefunkční atribut, který zákazníkovi přináší jedinečné asociace (Ferrari světová jednička - červené auto s koníčkem)