Otázky Nákladový management 2017
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
"Hodnotová analýza je systematické a kreativní prozkoumání všech položek nákladů výrobku či
služby, s cílem snížit nebo odstranit ty, které nepřinášejí z hlediska zákazníka akceptovatelnou
hodnotu, přitom však zachovává požadavky na kvalitu a výkon."
Podstata užitku hodnotové analýzy spočívá ve zlepšení prvků či procesů podniku pochopením
jednotlivých částí celku a jejich souvisejících nákladů. Následuje hledání, jak zlepšit jednotlivé
části buď snížením nákladů nebo zvýšením hodnoty funkcí jednotlivých částí.
Při realizaci hodnotové analýzy postupně hledáme odpovědi na tyto otázky:
1. Jaká je hodnota výrobku, služby, procesu apod. pro zákazníka? Co je pro zákazníka důležité a
jak moc je to důležité (co je podstatné a co vedlejší)?
2. Jaké funkce mají zkoumané výrobky, služby či procesy? Opět z hlediska zákazníka - které
jsou hlavní a které vedlejší?
3. Z jakých komponentů (částí) se zkoumané výrobky, služby či procesy skládají?
4. Za kolik? Aneb jaké jsou náklady pro dané komponenty, existují alternativy? Variantní řešení?
Řešení, které sníží náklady či při zachování stejných nákladů zvýší hodnotu funkcí výrobků,
služeb (komponentů)?
Metodika hodnotové analýzy je založena na uceleném souboru postupů, jejichž smyslem je
všestranně analyzovat souvstažnost mezi užitečností (přidanou hodnotou) výrobků či služeb,
materiálovými zdroji, procesy a pracovním kapitálem firmy - to vše z hlediska přidané hodnoty
pro zákazníka - s konečným cílem zefektivnit, zlepšit či přinést nové průlomové řešení uvnitř