Podniková logistika - Teorie - verze1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
22
52. Funkce zásob v logistickém řetězci – volba správného rozhodnutí v oblasti zásob patří k nejriskantnějším oblastem logistiky.
Stanovení potřebné úrovně zásob vzhledem k dalšímu článku logistického řetězce a to v množství
a struktuře patří ke kritickým místům celé logistické strategie. Zásoby především umožňují
optimální lokalizaci výrobních a obchodních kapacit z hlediska zdrojů energie, surovin, pracovníků,
vodních zdrojů apod.
Funkce zásob v logistickém řetězci
Podstata zásob
Geografická
Vytvoření
podmínek
pro
územní
specializaci
Vyrovnávací
Zabezpečení
plynulosti
výrobních
procesů
Krytí náhodných výkyvů v poptávce
Eliminace poruch v distribuci
Vyrov
nání sezónních výkyvů
Technologická
Udržování
zásob
jako
podmínka
technologického procesu
Spekulativní
Záměrné
vytváření
zásoby
ze
spekulativních důvodů
53. Strategie řízení zásob – Při řešení problému stanovení optimální úrovně zásob v logistickém systému se využívá obecná
strategie řízení zásob. V praxi se používají 3 hlavní strategie řízení zásob – systém řízení zásob
pohledávkou, řízení zásob plánem, adaptivní metoda řízení zásob.
Systém řízení zásob poptávkou – zásoby jsou vtahovány do logistického řetězce podle
poptávky. Doplňování zásob se zajišťuje v okamžiku, kdy disponibilní stav zásob na skladě
poklesne pod předem stanovenou minimální mez. Tato mez je většinou na úrovni průměrné
poptávky během cyklu doplňování zásoby v určitém distribučním místě.
Systém řízení zásob plánem – východiskem tohoto systému je detailní znalost požadavků
zákazníků. Výrobky jsou tlačeny do logistického řetězce v předtuše budoucí poptávky. Základem
systému je podrobný plán požadavků na distribuci, který poskytuje detailní přehled o požadavcích
na zásoby v jednotlivých časových úsecích plánovacího horizontu.
Adaptivní metoda řízení zásob – kombinace obou předešlých systémů odstraňuje problémy
spojené s jejich realizací a je označován jako adaptivní. Podstatou této metody je pružná reakce
na vnější podmínky trhu.
Zásadním kriteriem výběru je rentabilita jednotlivých segmentů trhu a jejich stálost. Na trzích,
kde jsou výrobky prodávány s vysokým ziskem a trh je stabilizovaný, je výhodné využít plánové