Podniková logistika - Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Management zásobování
Nákup
Zásobovací logistika
- Průzkum nákupního trhu
- Přejímka, kontrola
- otevření a uzavření nákupních jednání
- Skladování, správa skladů
- Cenová a hodnotová analýza
- Vnitropodniková doprava
- Správa nákupu
- Plán, řízení a kontrola
hmotných a informačních toků
30. Vysvětlete zásobovací strategii z nákupního portfolia Strategie zásobování se zaměřuje na dlouhodobé usměrňování rozsahu, struktury a rozmístění zásob se
snahou nalézt jistotu v upokojování potřeb zákazníků za daných podmínek.
Strategie nákupu: aktivní vystupování, rozvažování, alternativní vyhledávání, volba dodavatele a spolupráce
s ním
Ano x NE
Prvky strategie (co ovlivňuje volbu při nákupu): množství, kvalita, cena, smluv. zajištění, substituce, jiní
dodavatelé, hodnocení užitečnosti, zásoby
Strategie nákupu: průzkum. fáze – analýza dodav. – predikční fáze – rozhodov. fáze – projekt (nákup)
Aktivní vystupování – rozvrhovat, vyžadovat redukování, nakupovat přímo na místních trzích, zůstat
v kontaktu, udržovat nízký stav, zmenšovat nebo vůbec nezačít,
Strategie rozvažování – udržovat nebo obezřetně měnit, jednat oportunisticky, rovnocenné jak přímé, tak
smluvní náklady, vybraní dodavatelé, rozhodovat selektivně, snažit se rozpoznat dobré, provádět na
selektivní bázi
Alternativní vyhledávání – centralizovat, zajišťovat potřeby i mimo smlouvy, zvětšovat nebo nově začínat,
podle toho aktivně vyhledat, iniciovat vlastní program
31. Vysvětlete postavení nákupních center a jejich složení Na rozhodování o dodavatelích je vhodné vytvoření nákupního centra – jsou to zaměstnanci firmy, kteří plní
jednu z několika rolí v rozhodovacím procesu:
- uživatelé - pracovníci přímo užívají nakupované výrobky či prvky (v obchodě přímo obchodníci, ve
výrobě technologové)
- ovlivňovatelé – ovlivňují kupní rozhodnutí z hlediska vlastností výrobku (konstruktér, atd)
- rozhodovatelé – rozhodují o specifikaci výrobku, o dodavateli, podmínkách vlastního nákupu
- schvalovatelé – manažeři, posuzují a schvalují rozhodnutí rozhodovatelů, jsou stanoveni podnikovou
normou
- nákupčí – s formální prováděcí a výkonovou pravomocí podle platných právních norem a technických
zvyklostí
32. Popište ekonomická kriteria efektivnosti základních funkcí nákupu měření spotřeby produktu – smlouvy s dodavateli – zásoby – IS/IT – skladovací technologie – rezervy
zásobovacích procesů – materiálový tok.
Splnění základní funkce v souladu s ekonomickými kritérii efektivnosti předpokládá :
- Včasné a přesné zajišťování spotřeby materiálu, systematické zajištění potenciálních disp. Zdrojů
- úplné a včasnéuzavírání smluv o ekonomicky ef. dodávkách
- systematické skladování a regulace stavu zásob
- zabezpečení odpovídajícího efektivního fungování technologické základny zásob
- vytvoření a zdokonalování informačního systému pro management zásobování
- systematické zabezpečení personálního, organizačního a technického rozvoje
- aktivní servisní uskutečňování přípravy, výdeje a přísunu mat. prvků na místa jejich spotřeby
33. Porovnejte činnosti klasického nákupního managementu a nákupního marketingového manag. Klasický nákup. management: