Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




rozpoctovy_proces

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (195 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

=> tzn. radě popř. starostovi přísluší pouze „provádět“ rozpočtová opatření v rozsahu stanoveném zastupitelstvem obce! –rada, resp. starosta dává následně zastupitelstvu již jen na vědomí, jaká rozpočtová opatření schválili.

Změny závazných ukazatelů schvaluje přímo zastupitelstvo obce.

Návrh rozpočtového opatření může podat i finanční výbor.

U DSO schvaluje rozpočtová opatření orgán k tomu určený stanovami DSO.

Při kontrole plnění rozpočtu by se neměl zjistit výdaj, který ve skutečnosti překračuje částku stanovenou v rozpočtu, pokud k tomuto dojde, mělo by se jednat o zcela výjimečný stav, ke kterému došlo z objektivních příčin, které obec nemohla ovlivnit ani s ním s předstihem počítat v rozpočtu, tyto by pak měly být okomentované v závěrečném účtu obce! Obecně řečeno k realizaci výdajů by mělo docházet až po přijetí příslušného rozpočtového opatření.

Změny závazných ukazatelů je nutné vždy písemně oznámit i subjektu, kterého se týkají a který je povinen se jimi řídit!

Rozpočtovým opatřením se rozumí:

  • přesun rozpočtových prostředků, při němž se jednotlivé příjmy nebo výdaje navzájem ovlivňují, aniž by se změnil jejich celkový objem nebo schválený rozdíl celkových příjmů a výdajů (jedná se např. o přesuny z položky na položku, z paragrafu na paragraf – v závislosti na podrobnosti schváleného rozpočtu),

  • použití nových, rozpočtem nepředvídaných příjmů k úhradě nových, rozpočtem nezajištěných výdajů, čímž se zvýší objem rozpočtu (např. přijetí nové dotace),

  • vázání rozpočtových výdajů, jestliže je jejich krytí ohroženo neplněním rozpočtových příjmů, tímto opatřením se objem rozpočtu snižuje,

  • změna ve finančních vztazích k jinému rozpočtu, změny závazných ukazatelů nebo jestliže hrozí nebezpečí vzniku rozpočtového schodku,

  • přijetí úvěru nebo půjčky k financování nových výdajů, tímto opatřením se objem rozpočtu zvyšuje + se zvýší financování (tř. 8).

Rozpočtová opatření v závěru roku – je vhodné, aby zastupitelstvo na posledním zasedání v roce vytýčilo orgán, na který deleguje pravomoc provádět změny rozpočtu s tím, že tyto změny rozpočtu schválí zastupitelstvo na svém dalším nejbližším (lednovém) zasedání. Mělo by se jednat o výjimečné případy, kdy např. obec obdrží v samém závěru roku dotaci, popř. případy, kde je nutné opravit chyby v rozpočtu (neplatná rozpočtová skladba, nebo chybná kombinace položek a paragrafů atd.)

DOPORUČENÍ:

  • provádět pravidelné měsíční kontroly plnění rozpočtu a sledování potřeb změn rozpočtu (nevykonávání kontrol hospodaření dle §15 zákona č. 250/2000 Sb., se posuzuje jako správní delikt)

  • v případě schodku rozpočtu zajištění financování tohoto schodku

  • rozpouštění rezerv – přesunutí položky 5901 na konkrétní položku dle výdaje, na který byla rezerva použita

  • rozpočtová opatření provádět včas s předstihem

  • jasně vymezit kompetence a odpovědnost pro provádění a schvalování změn rozpočtu

  • jasně vymezit pozici správce rozpočtu – viz zákon č. 320/2001 Sb., v aktuálním znění

Témata, do kterých materiál patří