rozpoctovy_proces
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
=> tzn. radě popř. starostovi přísluší pouze „provádět“ rozpočtová opatření v rozsahu stanoveném zastupitelstvem obce! –rada, resp. starosta dává následně zastupitelstvu již jen na vědomí, jaká rozpočtová opatření schválili.
Změny závazných ukazatelů schvaluje přímo zastupitelstvo obce.
Návrh rozpočtového opatření může podat i finanční výbor.
U DSO schvaluje rozpočtová opatření orgán k tomu určený stanovami DSO.
Při kontrole plnění rozpočtu by se neměl zjistit výdaj, který ve skutečnosti překračuje částku stanovenou v rozpočtu, pokud k tomuto dojde, mělo by se jednat o zcela výjimečný stav, ke kterému došlo z objektivních příčin, které obec nemohla ovlivnit ani s ním s předstihem počítat v rozpočtu, tyto by pak měly být okomentované v závěrečném účtu obce! Obecně řečeno k realizaci výdajů by mělo docházet až po přijetí příslušného rozpočtového opatření.
Změny závazných ukazatelů je nutné vždy písemně oznámit i subjektu, kterého se týkají a který je povinen se jimi řídit!
Rozpočtovým opatřením se rozumí:
přesun rozpočtových prostředků, při němž se jednotlivé příjmy nebo výdaje navzájem ovlivňují, aniž by se změnil jejich celkový objem nebo schválený rozdíl celkových příjmů a výdajů (jedná se např. o přesuny z položky na položku, z paragrafu na paragraf – v závislosti na podrobnosti schváleného rozpočtu),
použití nových, rozpočtem nepředvídaných příjmů k úhradě nových, rozpočtem nezajištěných výdajů, čímž se zvýší objem rozpočtu (např. přijetí nové dotace),
vázání rozpočtových výdajů, jestliže je jejich krytí ohroženo neplněním rozpočtových příjmů, tímto opatřením se objem rozpočtu snižuje,
změna ve finančních vztazích k jinému rozpočtu, změny závazných ukazatelů nebo jestliže hrozí nebezpečí vzniku rozpočtového schodku,
přijetí úvěru nebo půjčky k financování nových výdajů, tímto opatřením se objem rozpočtu zvyšuje + se zvýší financování (tř. 8).
Rozpočtová opatření v závěru roku – je vhodné, aby zastupitelstvo na posledním zasedání v roce vytýčilo orgán, na který deleguje pravomoc provádět změny rozpočtu s tím, že tyto změny rozpočtu schválí zastupitelstvo na svém dalším nejbližším (lednovém) zasedání. Mělo by se jednat o výjimečné případy, kdy např. obec obdrží v samém závěru roku dotaci, popř. případy, kde je nutné opravit chyby v rozpočtu (neplatná rozpočtová skladba, nebo chybná kombinace položek a paragrafů atd.)
DOPORUČENÍ:
provádět pravidelné měsíční kontroly plnění rozpočtu a sledování potřeb změn rozpočtu (nevykonávání kontrol hospodaření dle §15 zákona č. 250/2000 Sb., se posuzuje jako správní delikt)
v případě schodku rozpočtu zajištění financování tohoto schodku
rozpouštění rezerv – přesunutí položky 5901 na konkrétní položku dle výdaje, na který byla rezerva použita
rozpočtová opatření provádět včas s předstihem
jasně vymezit kompetence a odpovědnost pro provádění a schvalování změn rozpočtu
jasně vymezit pozici správce rozpočtu – viz zákon č. 320/2001 Sb., v aktuálním znění