Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




rozpoctovy_proces

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (195 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Důležité upozornění: rozpočet přebytkový i schodkový je vždy kryt financujícími položkami tř. 8, přesně dle rovnice:

Příjmy mínus výdaje = + (-) saldo = - (+) financování

Zařazení položek tř. 8 (např. přijetí úvěru, nebo jeho splátky) mezi příjmy nebo výdaje rozpočtu je chybné, stejně jako následné nahlížení na takovýto rozpočet jako na rozpočet vyrovnaný!

Rozpočet ÚSC a DSO by měl být úplný a transparentní, tzn. musí v něm být zachyceny veškeré výdaje vč. závazných ukazatelů a příjmy aktuálního kalendářního roku. Tzn. rozpočtové prostředky by měly být použity pouze na ty účely, ke kterým byly v rozpočtu schváleny. Při sestavování rozpočtu by se měly zastupitelé chovat efektivně a hospodárně a využívat instrumenty programového rozpočtování a skutečného controlingu, který by trvale sledoval realizaci rozhodujících záměrů (cílů) zastupitelstva a včas reagoval na případné odchylky. Zapojením obou instrumentů do rozpočtového procesu přináší nejen flexibilitu, ale především přehlednost a adresnost rozpočtu (zhodnocení toho, co přinesli investované prostředky), což zvyšuje důvěryhodnost hospodaření volených orgánů.

Schvalovací proces:

Návrh rozpočtu zpravidla sestavuje výkonný orgán obce, nejčastěji finanční odbor, při jeho tvorbě se často vychází z rozpočtového výhledu a z podrobné analýzy skutečného hospodaření nejméně v předchozích dvou letech. Na základě této analýzy je výhodné stanovit si limity pro běžné výdaje, tak aby byla dodržena zásada reálnosti rozpočtu a nedocházelo k nadhodnocení těchto běžných výdajů.

Z navržených investičních akcí (často přesahují zdrojové možnosti rozpočtu) vybrat ty, které jsou v souladu s celkovými záměry rozvoje obce, upřednostňovat především ty akce, které nezakládají do budoucna zvýšené nároky na běžné výdaje (režijní výdaje apod.), naopak spíše vybrat ty investice, které v budoucnu přispějí ke snížení výdajů (např. zateplování budov apod).

Důležitým krokem sestavení návrhu rozpočtu je i stanovení finančního vztahu ke zřízeným příspěvkovým organizacím, a to rovněž na základě předložené analýzy jejich hospodaření v minulých letech. Obec jako zřizovatel rovněž zpravidla určí své příspěvkové organizaci limity např. pro čerpání mzdových prostředků atd. = závazné ukazatele.

Připravený návrh rozpočtu je předložen finančnímu výboru, následně radě obce. Jejich případné pozměňovací návrhy se zapracují do rozpočtu a znovu se předloží k jejich projednání. Tento proces se může několikrát opakovat. Konečná podoba rozpočtu je následně předložena ke schválení zastupitelstvu obce.

Před schválením rozpočtu v zastupitelstvu obce musí být návrh rozpočtu vhodným způsobem a ve vhodném rozsahu zveřejněn –na úřední desce a v elektronické podobě umožňující dálkový přístup – a to nejméně po dobu 15 dnů před jeho projednáním v zastupitelstvu (dle závěru Nej.spr.soudu se do lhůty počítá i den vyvěšení a sejmutí), tak aby občané mohli uplatnit své případné připomínky (písemně ve stanovené lhůtě nebo ústně při veřejném jednání zastupitelstva). O písemných nebo ústních návrzích občanů se jedná až při projednávání návrhu rozpočtu v zastupitelstvu. S ohledem na rozsah schvalovaného rozpočtu lze na úřední desce vyvěsit zkrácenou verzi s odkazem, kde je občanům k dispozici celé znění návrhu.

Témata, do kterých materiál patří