rozpoctovy_proces
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Rozpočtový výhled hraje důležitou roli i ve volebním období zejména v případech, kdy se mění volení představitelé obce – dobře sestavený rozpočtový výhled je pro nové zástupce obce přínosem z pohledu snadné a rychlé orientace v hospodaření obce, seznámí se tak s dlouhodobými závazky obce, kterým je nutné dostát, popř. jim může poskytnout představu o budoucím rozvoji obce a dalších zdrojích finančních prostředků (např. splátky půjček od obyvatelstva atd.). Může posloužit i pro přípravu podkladů při žádosti o bankovní úvěry či dotace (pozn.: u akcí financovaných z dotací se vždy předpokládá určitá míra spolufinancování, v některých případech dokonce předfinancování z vlastních zdrojů).
Sestavování rozpočtového výhledu:
Aby byl rozpočtový výhled co nepřesnější, je vhodné vycházet z analýzy hospodaření ÚSC nebo DSO za uplynulé dva až tři roky, neboť z této analýzy příjmů a výdajů lze vysledovat určité závislosti a následně i správně vytušit možný vývoj pro následující roky. Pro správné sestavení rozpočtového výhledu je dále nutné posoudit vedle povinných závazků obce i hlavní záměry a cíle zastupitelstva, jakož i další faktory (programy vlády, programy, na které lze získat prostředky z EU apod.). Při sestavování rozpočtového výhledu ÚSC je důležitá i prognóza sdílených daní, plán investic vyplývající ze schváleného územního plánu nebo programu rozvoje.
Analyzované příjmy a výdaje je vhodné rozdělit na běžné a kapitálové, běžné pak rozčlenit na pravidelně se opakující a nahodilé, resp. mandatorní a ostatní (nepovinné).
Shrnutí:
Rozpočtový výhled se prioritně sestavuje z běžných příjmů a výdajů pravidelně se opakujících a následně se začleňují příjmy a výdaje kapitálové a nahodilé (splátky půjček, úvěrů, dary atd.)
Nebudete-li do rozpočtového výhledu uvažovat s investičními akcemi, měl by tento výhled obsahovat volné finanční prostředky, které budou k dispozici na případné krytí investičních akcí.
2. Rozpočtové provizorium
Nebude-li rozpočet ÚSC nebo DSO schválen před 1. lednem rozpočtového roku, řídí se jejich hospodaření do doby schválení rozpočtu pravidly rozpočtového provizoria a to tak, aby nedošlo k narušení plynulosti hospodaření nejen ÚSC a DSO, ale i jimi zřízených příspěvkových organizací, popř. dalších subjektů závislých na jejich rozpočtu.
Pravidla rozpočtového provizoria stanoví zastupitelstvo ÚSC, u DSO orgán určený stanovami. Rozpočtové provizorium není nutné vyvěšovat.
Schválená pravidla rozpočtového provizoria by měla zabezpečit:
chod obecního úřadu, obce, DSO,
plnění na základě uzavřených smluvních vztahů vzniklých v minulých letech (splátky úvěrů atd.),
úhrady dodavatelských faktur (za energie atd.),
splnění povinností z pracovněprávních vztahů (výplata mezd, odvody sociálního a zdravotního pojištění, …),
splnění povinností vyplývajících z právních předpisů – např. vratky dotací v rámci finančního vypořádání,
řešení havarijních a krizových situací (živelné pohromy atd.)
financování rozjetých investičních akcí – jejichž zastavení by znamenalo pro obec další zvýšené náklady (v době rozpočtového provizoria se nové investice nerozjíždí!).