Chování firmy, formování a elasticita nabídky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Objem produkce
q (0,5 l)
Celkové náklady
TC (Kč)
Mezní náklady
MC (Kč/0,5 l)
0 1 000 000 0 400 1 002 000 5 800 1 003 200 3 1 200 1 004 440 3,1 1 600 1 005 600 2,9 2 000 1 007 400 4,5 2 400 1 009 600 5,5 2 800 1 014 000 11Příjmy firmy a jejich členění
Celkový příjem (TR) je celková částka, kterou firma získá prodejem svých výrobků: TR = P * Q
Pozor: Zvolení objemu výroby a ceny nejsou dva oddělené problémy, ale jedná se o jediné rozhodnutí.
Z tohoto hlediska mohou nastat dvě situace:
1. cena je konstantou nezávislou na firmě (případ dokonalé konkurence → rozhoduje pouze o objemu výroby)
2. cena závisí na objemu produkce firmy (cena produkce s růstem výroby klesá → rozhoduje o ceně a objemu výroby)
Průměrný příjem (AR) je příjmem na jednotku produkce: $\mathbf{\text{AR}} = \frac{\mathbf{\text{TR}}}{\mathbf{Q}} = \frac{\mathbf{P}*\mathbf{Q}}{\mathbf{Q}} = \mathbf{P}$
Křivka průměrného příjmu je vždy totožná s křivkou poptávky po produkci na dokonale konkurenčním trhu.
Mezní příjem (MR) je příjmem na jednotku produkce: $\mathbf{\text{MR}} = \frac{\mathrm{\Delta}\mathbf{\text{TR}}}{\mathrm{\Delta}\mathbf{Q}}$
Mezní příjem lze vypočítat derivací funkce celkového příjmu (TR): $\mathbf{\text{MR}} = \frac{\mathbf{d}\mathbf{\text{TR}}}{\mathbf{d}\mathbf{q}}$
Příklad
Pan Vendelín se rozhodl provést podobnější analýzu svého současného příjmu z restauračního zařízení.
Průměrný příjem
AR = P (Kč/0,5 l)
Množství
q (0,5 l)
Celkový příjem
TR (Kč)
Mezní příjem
MR (Kč/0,5 l)
60 0 0 0 52,5 1 52,5 52,5 45 2 90 37,5 37,5 3 112,5 22,5 30 4 120 7,5 22,5 5 112,5 -7,5 15 6 90 -22,5 7,5 7 52,5 -37,5 0 8 0 -52,5TR = P * Q = 60*0
$\mathbf{\text{MR}} = \frac{\mathrm{\Delta}\mathbf{\text{TR}}}{\mathrm{\Delta}\mathbf{Q}}$ = $\frac{\mathbf{52,5 - 0}}{\mathbf{1 - 0}}$
Rozhodování firmy o objemu produkce
Dokonale konkurenční trh
Abychom mohli trh považovat za dokonale konkurenční, je třeba, aby splňoval následující podmínky:
velké množství prodávajících a nakupujících
dokonalá informovanost kupujících
homogenní produkt
volný vstup na trh (a výstup z tohoto trhu)
nulové náklady na změnu dodavatele
Nesplnění jediné z výše uvedených podmínek mění trh v nedokonale konkurenční.
Mezní příjem je na dokonale konkurenčním trhu totožný s cenou výrobku, který je na tomto trhu prodáván: MR = P = AR
Firma
V našem základním „modelovém“ mikroekonomickém přístupu považujeme za jediný cíl (prozatím) maximalizaci zisku.
Zmax = TRmax - TCmin
↓ ↓
MR = 0 MC = 0
MR = MC
Rozhodování firmy na dokonale konkurenčním trhu
Rozhodování firmy se týká především objemu vyráběné produkce a kombinace používaných výrobních faktorů.
Na rozhodování firmy má podstatný vliv časový horizont:
ve velmi krátkém období nelze měnit objem žádného vstupu a tedy ani objem výroby
v krátkém období může firma měnit objem pouze některých vstupů, ostatní zůstávají konstantní
v dlouhém období jsou všechny vstupy proměnlivé, což se projevuje v možnosti výraznějšího zvýšení objemu výroby