Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Chování firmy, formování a elasticita nabídky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.95 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Zápis ze cvičení.

Objem produkce

q (0,5 l)

Celkové náklady

TC (Kč)

Mezní náklady

MC (Kč/0,5 l)

0 1 000 000 0 400 1 002 000 5 800 1 003 200 3 1 200 1 004 440 3,1 1 600 1 005 600 2,9 2 000 1 007 400 4,5 2 400 1 009 600 5,5 2 800 1 014 000 11

Příjmy firmy a jejich členění

Celkový příjem (TR) je celková částka, kterou firma získá prodejem svých výrobků: TR = P * Q

Pozor: Zvolení objemu výroby a ceny nejsou dva oddělené problémy, ale jedná se o jediné rozhodnutí.

Z tohoto hlediska mohou nastat dvě situace:

1. cena je konstantou nezávislou na firmě (případ dokonalé konkurence → rozhoduje pouze o objemu výroby)

2. cena závisí na objemu produkce firmy (cena produkce s růstem výroby klesá → rozhoduje o ceně a objemu výroby)

Průměrný příjem (AR) je příjmem na jednotku produkce: $\mathbf{\text{AR}} = \frac{\mathbf{\text{TR}}}{\mathbf{Q}} = \frac{\mathbf{P}*\mathbf{Q}}{\mathbf{Q}} = \mathbf{P}$

Křivka průměrného příjmu je vždy totožná s křivkou poptávky po produkci na dokonale konkurenčním trhu.

Mezní příjem (MR) je příjmem na jednotku produkce: $\mathbf{\text{MR}} = \frac{\mathrm{\Delta}\mathbf{\text{TR}}}{\mathrm{\Delta}\mathbf{Q}}$

Mezní příjem lze vypočítat derivací funkce celkového příjmu (TR): $\mathbf{\text{MR}} = \frac{\mathbf{d}\mathbf{\text{TR}}}{\mathbf{d}\mathbf{q}}$

Příklad

Pan Vendelín se rozhodl provést podobnější analýzu svého současného příjmu z restauračního zařízení.

Průměrný příjem

AR = P (Kč/0,5 l)

Množství

q (0,5 l)

Celkový příjem

TR (Kč)

Mezní příjem

MR (Kč/0,5 l)

60 0 0 0 52,5 1 52,5 52,5 45 2 90 37,5 37,5 3 112,5 22,5 30 4 120 7,5 22,5 5 112,5 -7,5 15 6 90 -22,5 7,5 7 52,5 -37,5 0 8 0 -52,5

TR = P * Q = 60*0

$\mathbf{\text{MR}} = \frac{\mathrm{\Delta}\mathbf{\text{TR}}}{\mathrm{\Delta}\mathbf{Q}}$ = $\frac{\mathbf{52,5 - 0}}{\mathbf{1 - 0}}$

Rozhodování firmy o objemu produkce

Dokonale konkurenční trh

Abychom mohli trh považovat za dokonale konkurenční, je třeba, aby splňoval následující podmínky:

  1. velké množství prodávajících a nakupujících

  2. dokonalá informovanost kupujících

  3. homogenní produkt

  4. volný vstup na trh (a výstup z tohoto trhu)

  5. nulové náklady na změnu dodavatele

Nesplnění jediné z výše uvedených podmínek mění trh v nedokonale konkurenční.

Mezní příjem je na dokonale konkurenčním trhu totožný s cenou výrobku, který je na tomto trhu prodáván: MR = P = AR

Firma

V našem základním „modelovém“ mikroekonomickém přístupu považujeme za jediný cíl (prozatím) maximalizaci zisku.

Zmax = TRmax - TCmin

↓ ↓

MR = 0 MC = 0

MR = MC

Rozhodování firmy na dokonale konkurenčním trhu

Rozhodování firmy se týká především objemu vyráběné produkce a kombinace používaných výrobních faktorů.

Na rozhodování firmy má podstatný vliv časový horizont:

  • ve velmi krátkém období nelze měnit objem žádného vstupu a tedy ani objem výroby

  • v krátkém období může firma měnit objem pouze některých vstupů, ostatní zůstávají konstantní

  • v dlouhém období jsou všechny vstupy proměnlivé, což se projevuje v možnosti výraznějšího zvýšení objemu výroby

Témata, do kterých materiál patří