Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Chování firmy, formování a elasticita nabídky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.95 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Zápis ze cvičení.

Příklad

Pana Vendelína zajímá od kolikátého uvařeného a prodaného piva za 30 Kč/0,5 l bude jeho podnikání ziskové?

A vyplatí se mu podnikat i se ztrátou, a pokud ano s jak velkou ztrátou? Aby pan Vendelín nalezl odpověď na svoji první otázku, musí zanalyzovat příjmy svého minipivovaru. Analýzu nákladů již pan Vendelín provedl.

Jaké jsou celkové příjmy (TR) pana Vendelína­?

Objem produkce

q (0,5 l)

P = MR = AR

(Kč/0,5 l)

Celkové příjmy

TR (Kč)

0 30 0 400 30 12 000 800 30 24 000 1 200 30 36 000 1 600 30 48 000 2 000 30 60 000 2 400 30 72 000 2 800 30 84 000

Od kolikátého uvařeného a prodaného piva bude jeho podnikání ziskové? Pan Vendelín hledá tzv. bod zvratu.

Analýza bodu zvratu odpovídá na řadu otázek, které manažeři v každém podniku řeší:

Jaké je minimální množství výroby, které zabezpečí rentabilní výrobu?

Jaké je minimální využití výrobní kapacity, při které není výroba ztrátová?

Jaké jsou maximální výrobní náklady výrobku, aniž by byl ztrátový?

Při jakém objemu výroby dosahuje podnik maximálního zisku?

Bod zvratu (Break Even Point) a rozhodování o výstupu firmy

Bod zvratu je bod (množství produkce), od kterého začíná firma vytvářet zisk.

V tomto bodě dojde k vyrovnání nákladů s příjmy.

Analýza bodu zvratu vychází z těchto veličin:

  1. množství produkce

  2. ceny výrobku

  3. variabilních a fixních nákladů

Od kolikátého uvařeného a prodaného piva za 30 Kč/0,5 l bude jeho podnikání ziskové?

Objem produkce

q (0,5 l)

Celkové příjmy

TR (Kč)

0 0 400 12 000 800 24 000 1 200 36 000 1 600 48 000 2 000 60 000 2 400 72 000 2 800 84 000

TR = 12 000q

Od kolikátého uvařeného a prodaného piva za 30 Kč/0,5 l bude jeho podnikání ziskové?

Objem produkce

q (0,5l)

Fixní náklady

FC (Kč)

Variabilní náklady

VC (Kč)

Celkové náklady

TC (Kč)

0 1 000 000 0 1 000 000 400 1 000 000 2 000 1 002 000 800 1 000 000 3 200 1 003 200 1 200 1 000 000 4 440 1 004 440 1 600 1 000 000 5 600 1 005 600 2 000 1 000 000 7 400 1 007 400 2 400 1 000 000 9 600 1 009 600 2 800 1 000 000 14 000 1 014 000

Od kolikátého uvařeného a prodaného piva za 30 Kč/0,5 l bude jeho podnikání ziskové?

Bod zvratu: TR = TC

12 000q = 1 783q + 1 000 000

q = 97,98 = 98 dávek

q = 98*400 = 39 200 piv

TR = p*q = 30*(98*400) = 1 176 000 Kč

TC = 1783q + 1 000 000 = 1 783*98 + 1 000 000 = 1 174 734 Kč

A vyplatí se mu podnikat i se ztrátou a pokus ano s jak velkou ztrátou? Pan Vendelín hledá tzv. bod zastavení činnosti

Krátkodobě je firma ochotna nést ztrátu, a to až do bodu, kdy: MR = AVC = P

A to z toho důvodu, že firma vykazuje menší ztrátu, než když nevyrábí, protože příjmy pokrývají plně variabilní náklady. Při nulovém objemu produkce se ztráta rovná fixním nákladům.

Bod zastavení činnosti firmy a rozhodování o výstupu firmy

Výrobce je ochoten krátkodobě nést ekonomickou ztrátu pouze do výše fixních nákladů.

Témata, do kterých materiál patří