Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Chování firmy, formování a elasticita nabídky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.95 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Zápis ze cvičení.

Podle toho, jakých hodnot cenová elasticita nabývá, dělíme nabídku na:

  1. Dokonale neelastickou, (EPD = 0)

  2. Neelastickou, (EPD < 1).

  3. Jednotkově elastickou, (EPD = 1)

  4. Elastickou, (EPD > 1)

  5. Dokonale elastickou, (EPD = nekonečno)

Příklad

Určete hodnotu cenové elasticity nabídky po pivu pana Vendelína při růstu ceny na trhu. Pan Vendelín při původní ceně 25 Kč nabízel 3 piva po 0,5l, po zvýšení ceny o 5 Kč se zvýšilo množství nabízeného piva na 5 piv po 0,5l.


$$\mathbf{E}_{\mathbf{\text{PS}}}\mathbf{=}\left| \frac{\mathbf{q}_{\mathbf{S2}}\mathbf{-}\mathbf{q}_{\mathbf{S1}}}{\mathbf{P}_{\mathbf{S2}}\mathbf{-}\mathbf{P}_{\mathbf{S1}}}\mathbf{*}\frac{\mathbf{P}_{\mathbf{S2}}\mathbf{+}\mathbf{P}_{\mathbf{S1}}}{\mathbf{q}_{\mathbf{S2}}\mathbf{+}\mathbf{q}_{\mathbf{S1}}} \right|$$


$$\mathbf{E}_{\mathbf{\text{PS}}}\mathbf{=}\left| \frac{\mathbf{5}\mathbf{-}\mathbf{3}}{\mathbf{30 - 25}}\mathbf{*}\frac{\mathbf{30 + 25}}{\mathbf{5}\mathbf{+}\mathbf{3}} \right|$$

EPS = 2,75

EPS > 1 nabídka je cenově elastická

2. Necenové faktory ovlivňující nabídku

Pokud se však změní jiné okolnosti (tzv. necenové faktory), může to změnit nabídku, tj. posunout nabídkovou křivku.

Nabídka se může změnit v důsledku těchto necenových faktorů:

  1. změna nákladů

  2. počet firem nabízejících zboží

  3. očekávání výrobců

  4. změna cen ostatního zboží

  5. počasí

Příklad

Panu Vendelínovi se v podnikání daří a rozšiřuje tak výrobu svého piva Vendelín. Nabídku tohoto minipivovaru ovšem ovlivňují různé faktory, které mají vliv na změnu nabídky či nabízeného množství. Rozhodněte, co se stane s nabídkou či nabízeným množstvím v následujících případech:

  1. nákup nové varny

  2. přijetí brigádníka na pomocné práce v minipivovaru

  3. zlevnění podnikatelských půjček (snížení úrokových sazeb a možnost rozšíření pivovaru)

  4. z důvodu nepříznivého počasí byla zvýšena cena chmelu

  5. vláda podpořila lokální minipivovary a panu Vendelínovi vzrostla konkurence

  6. pan Vendelín si přečetl noviny a očekává růst ceny piva

  7. z předpovědi počasí pan Vendelín ví, že bude horké a dlouhé léto

  8. podzimní a zimní počasí nepřeje podnikání pana Vendelína

Tržní nabídka

Tržní nabídka je součtem nabídek jednotlivých firem, které jsou ochotny při různých úrovních ceny nabízet různá množství zboží. Tržní nabídku krátkého období získáme jako součet krátkodobých nabídek firem, které jsou na trhu.

Příklad

Na trhu existují dva prodejci piva, pan Vendelín (V) a pan Bernard (B). V tabulce jsou uvedeny množství piv, které jsou ochotni nabídnout při jednotlivých cenách. Zjistíme horizontální součet individuálních nabídek (sčítáme množství, ne ceny).

c

Množství V

SV (0,5 l)

Množství B

SB (0,5 l)

Tržní nabídka

S (0,5 l)

14 1 1 2 22 3 2 5 30 5 3 8 38 7 4 11 46 9 5 14 54 11 6 17 62 13 7 20

SV: p = 4q + 10

SB: p = 8q + 6

P = 4qV + 10 → $q_{V} = \frac{P}{4}\ + \ \frac{5}{2}$

Témata, do kterých materiál patří