Chování firmy, formování a elasticita nabídky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Podle toho, jakých hodnot cenová elasticita nabývá, dělíme nabídku na:
Dokonale neelastickou, (EPD = 0)
Neelastickou, (EPD < 1).
Jednotkově elastickou, (EPD = 1)
Elastickou, (EPD > 1)
Dokonale elastickou, (EPD = nekonečno)
Příklad
Určete hodnotu cenové elasticity nabídky po pivu pana Vendelína při růstu ceny na trhu. Pan Vendelín při původní ceně 25 Kč nabízel 3 piva po 0,5l, po zvýšení ceny o 5 Kč se zvýšilo množství nabízeného piva na 5 piv po 0,5l.
$$\mathbf{E}_{\mathbf{\text{PS}}}\mathbf{=}\left| \frac{\mathbf{q}_{\mathbf{S2}}\mathbf{-}\mathbf{q}_{\mathbf{S1}}}{\mathbf{P}_{\mathbf{S2}}\mathbf{-}\mathbf{P}_{\mathbf{S1}}}\mathbf{*}\frac{\mathbf{P}_{\mathbf{S2}}\mathbf{+}\mathbf{P}_{\mathbf{S1}}}{\mathbf{q}_{\mathbf{S2}}\mathbf{+}\mathbf{q}_{\mathbf{S1}}} \right|$$
$$\mathbf{E}_{\mathbf{\text{PS}}}\mathbf{=}\left| \frac{\mathbf{5}\mathbf{-}\mathbf{3}}{\mathbf{30 - 25}}\mathbf{*}\frac{\mathbf{30 + 25}}{\mathbf{5}\mathbf{+}\mathbf{3}} \right|$$
EPS = 2,75
EPS > 1 nabídka je cenově elastická
2. Necenové faktory ovlivňující nabídku
Pokud se však změní jiné okolnosti (tzv. necenové faktory), může to změnit nabídku, tj. posunout nabídkovou křivku.
Nabídka se může změnit v důsledku těchto necenových faktorů:
změna nákladů
počet firem nabízejících zboží
očekávání výrobců
změna cen ostatního zboží
počasí
Příklad
Panu Vendelínovi se v podnikání daří a rozšiřuje tak výrobu svého piva Vendelín. Nabídku tohoto minipivovaru ovšem ovlivňují různé faktory, které mají vliv na změnu nabídky či nabízeného množství. Rozhodněte, co se stane s nabídkou či nabízeným množstvím v následujících případech:
nákup nové varny
přijetí brigádníka na pomocné práce v minipivovaru
zlevnění podnikatelských půjček (snížení úrokových sazeb a možnost rozšíření pivovaru)
z důvodu nepříznivého počasí byla zvýšena cena chmelu
vláda podpořila lokální minipivovary a panu Vendelínovi vzrostla konkurence
pan Vendelín si přečetl noviny a očekává růst ceny piva
z předpovědi počasí pan Vendelín ví, že bude horké a dlouhé léto
podzimní a zimní počasí nepřeje podnikání pana Vendelína
Tržní nabídka
Tržní nabídka je součtem nabídek jednotlivých firem, které jsou ochotny při různých úrovních ceny nabízet různá množství zboží. Tržní nabídku krátkého období získáme jako součet krátkodobých nabídek firem, které jsou na trhu.
Příklad
Na trhu existují dva prodejci piva, pan Vendelín (V) a pan Bernard (B). V tabulce jsou uvedeny množství piv, které jsou ochotni nabídnout při jednotlivých cenách. Zjistíme horizontální součet individuálních nabídek (sčítáme množství, ne ceny).
cMnožství V
SV (0,5 l)
Množství B
SB (0,5 l)
Tržní nabídka
S (0,5 l)
14 1 1 2 22 3 2 5 30 5 3 8 38 7 4 11 46 9 5 14 54 11 6 17 62 13 7 20SV: p = 4q + 10
SB: p = 8q + 6
P = 4qV + 10 → $q_{V} = \frac{P}{4}\ + \ \frac{5}{2}$