Chování firmy, formování a elasticita nabídky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Takto vzniklý (krátkodobý) ekonomický zisk láká firmy-výrobce, aby vstoupily na daný trh (do daného odvětví).
Důsledkem vstupu nových firem je růst nabídky a nabízeného množství a tedy i pokles ceny výrobku na úroveň průměrných nákladů.
Dlouhodobá rovnováha vyjadřuje, že na trzích se prosazuje tendence k nulovému ekonomickému zisku. Kladný ekonomický zisk firem je přechodnou situací.
Úsilí všech firem o snižování nákladů tlačí cenu dolů a ekonomický zisk k nule.
Rovnováhu firmy na dokonale konkurenčním trhu v dlouhém období můžeme zapsat: P = MR = MC = AC = AR
Dlouhodobá rovnováha firmy se ustálí ve chvíli, když zároveň:
1. MC = MR
2. ekonomický zisk firmy je nulový
Tato situace je rovnováhou firmy a současně i rovnováhou trhu.
Příklad
Jaký je optimální objem produkce pana Vendelína v krátkém období, když P = 30 Kč/ 0,5 l a jeho náklady na dodatečnou jednotku piva se zvyšují rovnoměrně?
Objem produkce
q (0,5l)
Mezní náklady
MC (Kč/0,5 l)
P = MR = AR
(Kč/0,5 l)
0 0 30 400 5 30 800 3 30 1 200 3,1 30 1 600 2,9 30 2 000 4,5 30 2 400 5,5 30 2 800 11 30 3 200 11,5 30 3 600 12 30Jaký je optimální objem produkce pana Vendelína v dlouhém období? Pan Vendelín vlastně hledá minimum svých průměrných nákladů.
Faktory ovlivňující nabídku
1. Změna ceny
Nabídka je funkce, která vyjadřuje závislost nabízeného množství na ceně.
Pokud je změna ceny statku příčinou změny množství, firma se pohybuje po své nabídkové křivce.
Příklad
Pan Vendelín je při výrobě piva ovlivněn tržní cenou piva. Jaké bude nové nabízené množství piva Vendelín, pokud:
1. vzroste cena piva o 5 Kč? 2. klesne cena piva o 20 %?
S: p = 4q + 10 S: p = 4q + 10
P1 = 25 Kč/0,5 l P1 = 25 Kč/0,5 l
q1 = 3 piva q1 = 3 piva
P2 = 25 + 5 = 30 Kč/0,5 l P2 = 25*0,8 = 20 Kč/0,5 l
q2 : 30 = 4q + 10 q2 : 20 = 4q + 10
q2 = 5 piv q2 = 2,5 piv
Elasticita nabídky
Cenová elasticita nabídky udává, o kolik procent se změní nabízené množství, když se cena změní o 1%.
Velikost cenové elasticity nabídky zobrazuje odezvu výrobců (dodavatelů) na pohyb ceny.
$\mathbf{E}_{\mathbf{\text{PS}}} = \frac{\%\ \mathbf{\text{zm}}ě\mathbf{\text{na}}\ \mathbf{\text{mno}}ž\mathbf{\text{stv}}í\ \mathbf{\text{nab}}í\mathbf{\text{zen}}é\mathbf{\text{ho}}\ \mathbf{\text{statku}}}{\%\ \mathbf{\text{zm}}ě\mathbf{\text{na}}\ \mathbf{\text{ceny}}}$ $\mathbf{E}_{\mathbf{\text{PS}}}\mathbf{=}\frac{\mathbf{\%\ }\mathbf{\mathrm{\Delta}}\mathbf{q}_{\mathbf{S}}}{\mathbf{\%\ }\mathbf{\mathrm{\Delta}}\mathbf{P}_{\mathbf{S}}}$ $\mathbf{E}_{\mathbf{\text{PS}}}\mathbf{=}\left| \frac{\mathbf{q}_{\mathbf{S2}}\mathbf{-}\mathbf{q}_{\mathbf{S1}}}{\frac{\mathbf{(q}_{\mathbf{S2}}\mathbf{+}\mathbf{q}_{\mathbf{S1}}\mathbf{)}}{\mathbf{2}}}\mathbf{:}\frac{\mathbf{P}_{\mathbf{S2}}\mathbf{-}\mathbf{P}_{\mathbf{S1}}}{\frac{\mathbf{(P}_{\mathbf{S2}}\mathbf{+}\mathbf{P}_{\mathbf{S1}}\mathbf{)}}{\mathbf{2}}} \right|$