Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Chování firmy, formování a elasticita nabídky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.95 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Zápis ze cvičení.

Fixní náklady neovlivňují rozhodnutí o zastavení činnosti firmy, protože se nemohou ušetřit (zde mají fixní náklady charakter tzv. utopených nákladů, firma, výrobce je totiž hradí v každém případě, ať výrobu zastaví či nikoliv).

Platí, pokud:

  • MR > AVC (resp. TR > VC), je ztráta menší, pokud firma vyrábí, než když výrobu zastaví.

  • MR < AVC (resp. TR < VC), je ztráta menší, pokud firma zastaví výrobu, než když bude vyrábět.

Příklad

Pana Vendelína hledá tzv. BOD ZASTAVENÍ ČINNOSTI, vlastně hledá své minimální průměrné variabilní náklady na jedno pivo, tzn. minimální cenu na trhu, od které se mu vyplatí začít vyrábět.

Objem produkce

q (0,5l)

Průměrné variabilní náklady

AVC (Kč/0,5 l)

0 0 400 5 800 4 1 200 3,7 1 600 3,5 2 000 3,7 2 400 4 2 800 5

AVCmin = 3,5 Kč/0,5 l q = 1 600 piv

Individuální nabídka na dokonale konkurenčním trhu

Nabídka je funkce, která ukazuje závislost nabízeného množství statku na jeho ceně.

V krátkém období se nemění počet firem na trhu daného statku. Firmy z trhu neodcházejí a nové firmy na něj nevstupují.

Dlouhé období je období, kdy firmy z trhu odcházejí, mají-li ekonomickou ztrátu. Rovněž nové firmy na tento trh vstupují, dosahuje-li se na něm ekonomického zisku.

Krátké období

Pokud se cena na trhu pohybuje nad bodem zastavení činnosti firmy, pak firma v krátkém období neuvažuje o odchodu z trhu a naopak vyrábí.

  • Firma je ochotná krátkodobě nést určitou ztrátu.

  • Krátkodobá nabídka firmy je totožná se vzestupnou částí křivky mezních nákladů.

  • V krátkém období se nemění počet firem na trhu daného statku.

  • Firmy z trhu neodcházejí a nové firmy na něj nevstupují.

Dlouhé období Krátké období

Příklad

Jaká je tedy individuální nabídka piva pana Vendelína?

Krátkodobá rovnováha firmy: MR = MC

MR = AVC = P

Objem produkce

q (0,5l)

Průměrné variabilní náklady

AVC (Kč/0,5 l)

Mezní náklady

MC (Kč/0,5 l)

0 0 0 400 5 5 800 4 3 1 200 3,7 3,1 1 600 3,5 2,9 2 000 3,7 4,5 2 400 4 5,5 2 800 5 11

Rovnováha firmy na trhu statků

Optimální objem produkce a rozhodování o výstupu firmy

1. Krátkodobá rovnováha firmy

Pro rozhodování firmy maximalizující zisk o optimálním objemu produkce (popř. v nedokonalé konkurenci o výši ceny) mají klíčový význam mezní příjmy (MR) a mezní náklady (MC), resp. jejich vzájemný vztah.

  • Výrobce bude zvyšovat produkci, dokud jsou mezní náklady nižší než mezní příjem (MC < MR).

  • Optimální objem produkce, při kterém zároveň výrobce maximalizuje zisk je: MC = MR

2. Dlouhodobá rovnováha firmy

V dlouhém období je pro firmu nepřijatelná situace: TC>TR

  • Firmy na tuto situaci zareagují tak, že z trhu (odvětví) odejdou a tudíž poklesne nabídka.

  • Pokles nabídky vyvolá růst ceny až do bodu, kdy se vyrovná s průměrnými náklady: P = AC (TR = TC)

Dlouhodobě není možné, aby průměrné příjmy (AR) byly větší než průměrné náklady (AC).

Témata, do kterých materiál patří