Chování firmy, formování a elasticita nabídky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Fixní náklady neovlivňují rozhodnutí o zastavení činnosti firmy, protože se nemohou ušetřit (zde mají fixní náklady charakter tzv. utopených nákladů, firma, výrobce je totiž hradí v každém případě, ať výrobu zastaví či nikoliv).
Platí, pokud:
MR > AVC (resp. TR > VC), je ztráta menší, pokud firma vyrábí, než když výrobu zastaví.
MR < AVC (resp. TR < VC), je ztráta menší, pokud firma zastaví výrobu, než když bude vyrábět.
Příklad
Pana Vendelína hledá tzv. BOD ZASTAVENÍ ČINNOSTI, vlastně hledá své minimální průměrné variabilní náklady na jedno pivo, tzn. minimální cenu na trhu, od které se mu vyplatí začít vyrábět.
Objem produkce
q (0,5l)
Průměrné variabilní náklady
AVC (Kč/0,5 l)
0 0 400 5 800 4 1 200 3,7 1 600 3,5 2 000 3,7 2 400 4 2 800 5AVCmin = 3,5 Kč/0,5 l q = 1 600 piv
Individuální nabídka na dokonale konkurenčním trhu
Nabídka je funkce, která ukazuje závislost nabízeného množství statku na jeho ceně.
V krátkém období se nemění počet firem na trhu daného statku. Firmy z trhu neodcházejí a nové firmy na něj nevstupují.
Dlouhé období je období, kdy firmy z trhu odcházejí, mají-li ekonomickou ztrátu. Rovněž nové firmy na tento trh vstupují, dosahuje-li se na něm ekonomického zisku.
Krátké období
Pokud se cena na trhu pohybuje nad bodem zastavení činnosti firmy, pak firma v krátkém období neuvažuje o odchodu z trhu a naopak vyrábí.
Firma je ochotná krátkodobě nést určitou ztrátu.
Krátkodobá nabídka firmy je totožná se vzestupnou částí křivky mezních nákladů.
V krátkém období se nemění počet firem na trhu daného statku.
Firmy z trhu neodcházejí a nové firmy na něj nevstupují.
Dlouhé období Krátké období
Příklad
Jaká je tedy individuální nabídka piva pana Vendelína?
Krátkodobá rovnováha firmy: MR = MC
MR = AVC = P
Objem produkce
q (0,5l)
Průměrné variabilní náklady
AVC (Kč/0,5 l)
Mezní náklady
MC (Kč/0,5 l)
0 0 0 400 5 5 800 4 3 1 200 3,7 3,1 1 600 3,5 2,9 2 000 3,7 4,5 2 400 4 5,5 2 800 5 11Rovnováha firmy na trhu statků
Optimální objem produkce a rozhodování o výstupu firmy
1. Krátkodobá rovnováha firmy
Pro rozhodování firmy maximalizující zisk o optimálním objemu produkce (popř. v nedokonalé konkurenci o výši ceny) mají klíčový význam mezní příjmy (MR) a mezní náklady (MC), resp. jejich vzájemný vztah.
Výrobce bude zvyšovat produkci, dokud jsou mezní náklady nižší než mezní příjem (MC < MR).
Optimální objem produkce, při kterém zároveň výrobce maximalizuje zisk je: MC = MR
2. Dlouhodobá rovnováha firmy
V dlouhém období je pro firmu nepřijatelná situace: TC > TR
Firmy na tuto situaci zareagují tak, že z trhu (odvětví) odejdou a tudíž poklesne nabídka.
Pokles nabídky vyvolá růst ceny až do bodu, kdy se vyrovná s průměrnými náklady: P = AC (TR = TC)
Dlouhodobě není možné, aby průměrné příjmy (AR) byly větší než průměrné náklady (AC).