Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Chování firmy, formování a elasticita nabídky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.95 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Zápis ze cvičení.

Chování výrobce na trhu statků

Firma

Firma (podnik) je obecné označení pro ekonomicko-právní (podnikatelský) subjekt, který tvoří jednu ze základních forem institucionálního uspořádání ekonomiky založené na výrobě zboží a poskytování služeb za úplatu.

Smyslem firmy (jeho podstatou) je organizování lidské činnosti v daném okruhu uspokojováním cizích potřeb tak, aby i potřeby vlastníků firmy byly uspokojeny.

Firma vystupuje na trhu výrobků a služeb jako prodávající, na trhu výrobních faktorů jako kupující.

V téměř každé definici charakterizující podnikání je formulován cíl této činnosti slovy „za účelem dosažení zisku“. Lze tedy za základní cíl firmy považovat tuto skutečnost.

Cíle podniku jsou žádoucí stavy, kterých se podnik snaží dosáhnout prostřednictvím své existence a svých činností.

ZISK = VÝNOSY – NÁKLADY

NÁKLADY (Costs) - jsou peněžním vyjádřením spotřeby výrobních faktorů vynaložených na výrobu (množství vstupu násobené cenou jednotky vstupu).

VÝNOSY (Revenue) - jsou souhrnem peněžních prostředků, které podnik získá ze všech svých činností (produkce výrobků nebo služeb) za určité období (množství výstupů násobené cenou jednotky výstupu).

Pohled ekonoma vs. účetního

Ekonomické náklady a ekonomický zisk

Ekonomické náklady zahrnují jak náklady explicitní, tak náklady implicitní:

1. Explicitní náklady platí výrobce za používání cizích výrobních faktorů – platí vlastníkům těchto faktorů jejich obětované příležitosti (jsou zachyceny v účetních dokladech).

2. Implicitní náklady odrážejí obětované příležitosti výrobcových vlastních výrobních faktorů – to, co by za ně dostal v druhé nejlepší příležitosti.

Ekonomický zisk je rozdíl mezi celkovým příjmem a ekonomickými náklady. Výrobce odchází do jiné příležitosti, jakmile je jeho ekonomický zisk záporný.

Od ekonomických nákladů a ekonomického zisku odlišujeme účetní náklady, což jsou pouze explicitní náklady, a účetní zisk, což je rozdíl mezi celkovým příjmem a účetními (explicitními) náklady.

Normální zisk je určen alternativními náklady použití výrobních faktorů ve vlastnictví majitele firmy a rovná se tedy implicitním nákladům (normální zisk = účetní zisk – ekonomický zisk).

Příklad

Pan Vendelín se rozhodl ze svého koníčka vaření piva výdělečnou činnost. Přestal pracovat jako strojní zámečník, kde si vydělával 24 500 Kč/měsíčně a začal podnikat ve svých vlastních prostorech, které předtím nebyly nijak využívány. K malému restauračnímu zařízení si pořídil i minipivovar. Náklady na pořízení dílčích částí minipivovaru činili 1 milión Kč. Jako šikovný řemeslník si vytvořil varnou kolonu na pivo sám a věnoval tomu 500 hodin. Minimální výrobní dávka minipivovaru je 200 l/den. Náklady na suroviny a energii na jednu výrobní dávku piva činní 2 000 Kč. Pan Vendelín má nasmlouvaný odběr 4 beček piva Vendelín 14° za cenu 30 Kč/0,5 l. S tím, že manželce slíbil, že 1 milión Kč z jejich společných úspor se do roka vrátí. Vyplatí se panu Vendelínovi podnikat? (Jaký je jeho zisk?)

Témata, do kterých materiál patří

Podobné materiály