Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Výpisky na zkoušku - etika

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (83.42 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Spektrum mravních nároků?

  • Jeden z modelů – britská filozofka Mary Midgley

  • Model který se dá nazvat modelem vějíře – svým způsobem se podobá morálním intuicím – jestli mám odpovědnost za něco jiného – může to vycházet z různých důvodů – že je to příbuzný, mám speciální odpovědnost, vděčnost, obdiv, přátelství, příbuzný, speciální potřeba, spravedlivé, prozíravé – moudré toto udělat protože to udělá něco v budoucnu

  • Různé důvody – není jen jeden důvod – aby se důvody nadřazovali nad ten druhý

  • Filozof E. Kohák – čech

  • Můžeme zobrazit v situaci – rodina pečuje o staré, umírající členy rodiny – dobré důvody proč to dělat ale nejsou to všechny důvody – je to to, že má člověk speciální potřeby -neděláme to většinou proto, že bychom z toho něco mělo, může být důvodem že jsme jeho rodina, je to i vděčnost, kolik jsme toho od člověka dostali

  • Jiné situace – někdo považuje za důležité celé krajinné ekosystémy – mokřad -může být důvodem úžas, obdiv, prozíravost – víme že když budeme pečovat o krajinu, bude to mít důležité důsledky pro další generace

Proč bychom měli nějakým způsobem se zajímat o ochranu živých tvorů – např. prasata – prozíravost, speciální odpovědnost, spravedlnost

  • Oproti jiným zvířatům v halách a nepřijdou lidem na oči, zvířata mají speciální potřebu

  • Je těžké udržet kvalitu života kvůli systému

  • Nenechat se zmást protiargumentama – co s nějakými slepicemi apod

Tři složky bilance života

  • Začalo se zkoumat jak jejich život ohodnotit

  1. Důležité aby fungovali dobře fyzicky – fit, zdravý, netrpět nemocí, bolestí – to ale není vše

  2. Aby zvířata netrpěla – strachem, nudou, frustrací, aby měla to co chtějí, netrpět ničím nepříjemným – např. hluk ve stáji

  3. To , co odpovídá v 5 svobodách – možnostem uskutečnit přirozené chování – žít přirozeným způsobem v přirozeném prostředí, netrpět nepřirozenými stavy

Kvalita života

  • Tyto složky v dalším vývoji odpovídají tomu k čemu se při hodnocení kvality – WHO: Quality of life – u lidí

  • Kvalita život znamená – vnímaná kvalita všech složek toho života – jak se mi daří fyzicky, jak se můžu rozhodovat o tom co chci dělat, jak jsem spokojený se svými možnostmi, jestli žiju v příjemném prostředí, jestli žiji v sociálním prostředí které nám vyhovuje

  • Vnímaná kvalita – jak ten život vnímá samotný člověk

  • Kvalita života:Vnímaná kvalita každodenního života jedince – zahrnuje všechny psychické, sociální a fyzické aspekty individuálního života, bere v úvahu pozitivní i negativní stránky

  • Existuji dotazníky

  • Kvalita života by se měla teoreticky měřit za celý život – to je ale složitější

  • Hraje zde kultura, individualita, věk a stav, jde ale i o to jakou máme rádi míru zátěže

  • To samé platí pro zvířata – včetně individuality

  • Neplatí že by zvířata měla stejné potřeby (například i geneticky stejná plemena)

  • Na všechny jedince stejné podmínky – to není dobré – jsou to individuální jedinci, bylo by dobré toto vyřešit – aby si zvířata vybrat mohla

  • Kvalita je odvozená od kvality života tak jak známe u lidí

Témata, do kterých materiál patří