Výpisky na zkoušku - etika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Funguje EE? Důkazy:
Behaviorální – chování
Psychologické
Neurologické
Ada/ZOO – kritizována malá základna dat – nevědecké
Zvýšení potravního chování, snížení abnormálního chování, agrese (ne vždy je cílem, aby chyběla – šimpanzi)
Příklad jak zvýšit potravní chování – je správné složení živinové krmné dávky, například se ví že hodně cukrů zvyšuje u zvířat agresivitu . např u primátů
Ochrana kognitivního chování – důležitý aspekt EE
Když jako návštěvník přijdeme před expozici
Využití prostoru – je nutné celý? – rozdílné fce, činnosti
Žádoucí vzorce chování: vliv člověka a jeho chápání, normální – průměrné vzorce chvoání jako ve volné přírodě
Adb/koncentrace hormonů – cyhbí databáze, primáti – testosteron/kortizol, dají se zjišťovat z extrementů ze slin
Zvýšený kortizol – stresové podmínky (predátor), ale i u zvýšené aktivity, krmení, páření,atd.
Srdeční rytmus, krevní tlak, prolaktin
Adc/zlepšení kognitivních schopností a pohybových funkcí (myši, krysy)
Zvýšení počtu mozkových buněk
EE je ve většině zařízení bohužel zařazován až po objevení se nějakého problému (stereotypní chování,atd.)
Řešení welfare problému: identifikace problému, vyhodnocování problému, najít předpokládané příčiny, odstranit příčiny problému, vyhodnotit efektivitu řešení
Buďte více aktivní při využívání EE a znalostech týkajících se welfare zvířat
K zajištění co nejlepší pohody zvířat musí me znát a rozumět kognitivních schopnostecm chovaných druhů, je třeba prohlubovat znalosti a především projít výzkum s praxí
Vytváření ubikací
Vytvoření expozice pro určitý druh
Rozdělení zvířat podle typu substrátu, na /ve kterém žijí: (fyzický enrichment)
Hrabaví – adaptování na hrabání a norování
Polohrabaví – adaptování nejen na hrabání, ale i pozemní život
Vodní – žijící výhradně ve vodě
Polovodní – ploutvonožci, tučňák
Létající
Šplhající – primáti
Žijící na stromech – arboreální
Vybavení
Vyplnění prostoru, který využívají (od podlahy až po strop)
Stimulace (gepard – vizuální – pohyb, ptáci – rozptýlení potravy a vody)
Světelný režim (šiimpanzi – zelené světlo)
Barva prostředí (pralesní zvířata)
Bariéra vůči návštěvníkům – nezapomínat na to že to většinou není odhlučněné
Pachová bariéra – od jiných druhů zvířat, menší šelma se nerozmnoží pokud bude u velké šelmy
Možnost úkrytu (opice, levhart), možnost „mít přehled“ (gepard)
Potravní enrichment – Krmení
Způsob krmení – př. Kopytníci…pastva celý den, snaha imitovat volnou přírodu, giboni – ve výškách stromů
Doba krmení: versus doba lovu (lvi) – můžeme jen imitovat, šelmy aby se udrželi v kondici – aktivita, nebo menší porce – každý den je krmíme podle kondičky, nebo budeme stateční a dáme tam 150 kg krávy, nasytí se a 14 dní nic nepotřebuje – imitujeme přírodní prostředí
Potravní specializace (tučňák, tamarín, mravenečník,…) – není uplně jednoduché pro ně krmení připravovat a aby byla jiná forma podávaní