Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Výpisky na zkoušku - etika

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (83.42 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Funguje EE? Důkazy:

  1. Behaviorální – chování

  2. Psychologické

  3. Neurologické

  • Ada/ZOO – kritizována malá základna dat – nevědecké

  • Zvýšení potravního chování, snížení abnormálního chování, agrese (ne vždy je cílem, aby chyběla – šimpanzi)

  • Příklad jak zvýšit potravní chování – je správné složení živinové krmné dávky, například se ví že hodně cukrů zvyšuje u zvířat agresivitu . např u primátů

  • Ochrana kognitivního chování – důležitý aspekt EE

  • Když jako návštěvník přijdeme před expozici

  • Využití prostoru – je nutné celý? – rozdílné fce, činnosti

  • Žádoucí vzorce chování: vliv člověka a jeho chápání, normální – průměrné vzorce chvoání jako ve volné přírodě

  • Adb/koncentrace hormonů – cyhbí databáze, primáti – testosteron/kortizol, dají se zjišťovat z extrementů ze slin

  • Zvýšený kortizol – stresové podmínky (predátor), ale i u zvýšené aktivity, krmení, páření,atd.

  • Srdeční rytmus, krevní tlak, prolaktin

  • Adc/zlepšení kognitivních schopností a pohybových funkcí (myši, krysy)

  • Zvýšení počtu mozkových buněk

  • EE je ve většině zařízení bohužel zařazován až po objevení se nějakého problému (stereotypní chování,atd.)

  • Řešení welfare problému: identifikace problému, vyhodnocování problému, najít předpokládané příčiny, odstranit příčiny problému, vyhodnotit efektivitu řešení

  • Buďte více aktivní při využívání EE a znalostech týkajících se welfare zvířat

  • K zajištění co nejlepší pohody zvířat musí me znát a rozumět kognitivních schopnostecm chovaných druhů, je třeba prohlubovat znalosti a především projít výzkum s praxí

Vytváření ubikací

  • Vytvoření expozice pro určitý druh

  • Rozdělení zvířat podle typu substrátu, na /ve kterém žijí: (fyzický enrichment)

  1. Hrabaví – adaptování na hrabání a norování

  2. Polohrabaví – adaptování nejen na hrabání, ale i pozemní život

  3. Vodní – žijící výhradně ve vodě

  4. Polovodní – ploutvonožci, tučňák

  5. Létající

  6. Šplhající – primáti

  7. Žijící na stromech – arboreální

Vybavení

  • Vyplnění prostoru, který využívají (od podlahy až po strop)

  • Stimulace (gepard – vizuální – pohyb, ptáci – rozptýlení potravy a vody)

  • Světelný režim (šiimpanzi – zelené světlo)

  • Barva prostředí (pralesní zvířata)

  • Bariéra vůči návštěvníkům – nezapomínat na to že to většinou není odhlučněné

  • Pachová bariéra – od jiných druhů zvířat, menší šelma se nerozmnoží pokud bude u velké šelmy

  • Možnost úkrytu (opice, levhart), možnost „mít přehled“ (gepard)

Potravní enrichment – Krmení

  • Způsob krmení – př. Kopytníci…pastva celý den, snaha imitovat volnou přírodu, giboni – ve výškách stromů

  • Doba krmení: versus doba lovu (lvi) – můžeme jen imitovat, šelmy aby se udrželi v kondici – aktivita, nebo menší porce – každý den je krmíme podle kondičky, nebo budeme stateční a dáme tam 150 kg krávy, nasytí se a 14 dní nic nepotřebuje – imitujeme přírodní prostředí

  • Potravní specializace (tučňák, tamarín, mravenečník,…) – není uplně jednoduché pro ně krmení připravovat a aby byla jiná forma podávaní

Témata, do kterých materiál patří