Výpisky na zkoušku - etika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Potravní enrichment
Masožravec:
Na jak velkém území zvíře loví?
Jaká je průměrná doba a vzdálenost lovu?
Kolikrát za den daný druh loví?
Loví skupinově nebo sám?
Jestliže ve skupině, spolupracují ostatní členové smečky?
Vyžaduje anatomická stavba těla zvířete specializaci lovu?
Jaký smysl zvíře využívá k lokalizaci kořisti?
Využívá úkrytu k vystopování kořisti?
Jakým způsobem se zmocňuje kořisti?
Jakým způsobem kořist zabíjí?
Býložravec:
V jakém prostoru, rozsahu může být potrava nalezena?
Jaká je průměrná vzdálenost k dosažení potravy?
Kolikrát denně zvíře přijímá potravu?
Krmí se zvíře ve skupině nebo solitérně?
Jaká je průměrná doba přijímání potravy
Jaký smysl zvíře využívá k nalezení potravy?
Jakým způsobem potravu zpracovává?
Sociální enrichment
Sociální, skupinová zvířata versus solitérní druhy (dželada, tygr)
Patřičná struktura skupiny (makak, dželada – podskupiny) – jestli odchází když dospějí, jaká je tam hierarchie, vytváření podskupin, atd.
Plameňáci – velikost skupiny, je limitujícím faktorem pro rozmnožování (obrana proti predátorovi) – pokud se necítí bezpečně a nejsou ve velkém hejnu tak se hůř rozmnožují – je dobré v hnízdním prostoru dát zrcadlo – vypadá to že jich je víc, cítí se v bezpečí že jich je víc
Další důležitou složkou sociální skupiny je přítomnost mláďat a mladých jedinců (šimpanzi)
Výchova mláďat – umělý odchov – deficit v sociálním a sexuálním chování, poruchy v chování (kývání – pohupování, sebeobjímání), různé pohybové poruchy
Souboje jsou běžnou součástí téměř všech sociálních druhů předpojatost – problém v hhierarchii nebo špatně designované prostředí (šimpanzi – zavírání na noc)
Boje – nezbytné k navození a uspořádání správně reprodukční aktivity nebo vytvoření stabilní dominantní hierarchie ve skupině – potlačení agrese
Odebrání agresivního jedince ze skupiny – vracení zpět – opakování – narůstající agrese – nastává problém s držením sociálním zvířete solitérně – welfare
Sociální zvířata držená solítérně – domácí „mazlíčci“ (psi – separační úzkost)
Denní tréninky solitérně držených zvířat sociálních druhů jsou důležité pro zajištění jejich welfare
U skupiny zvířat je kontakt pozitivní např. lachtani (snížení agresivity)
Zařízení a vybavení k zajištění welfare chovu:
Vnitřní vyplnění prostoru podle toho jestli potřebuje šplhat, ukrýt, bariéry proti okolí, jiným druhům, zvířat
Vyhnutí predátorovi – vegetace, rámy na šplhání, bidýlka, úkrytové boudy, vizuální bariéry
Porod – doupě, hnízda, rostliny
Poznávání – krmítka – puzzle
Komfort – kůly škrábání, sprcha – u sobů, bahniště
Napájení – nádrže, vodní příkopy, napáječky – mít napáječky umístěná tak abychom s ek nim dostali bez konfrontace se zvířetem
Vyměšování – podestýlka – některé druhy nesnesou prašnou podestýlku, hrubou atd. – může být zdroj bakteriálních infekcí
Zkoumání – hračky, nové objekty
Hledání potravy – krmná zařízení, láhve, krmítka, rostliny
Učení – hračky, nové objekty, puzzle feeder’s
Pohyb – rámy na šplhání, bidýlky, vegetace, bazén, hunting enrichment, foraging enrichment – např. barely, možnost značkování
Možnost značkování – dřevěné kůly, rostliny
Hra – hračky, nové objekty rostliny
Úkryt – hnízda doupata, boudy, vegetace, jeskyně, tunely
Spánek – plošina, police, hnízda, bedny
Sociální interakce – odpočinkové plošiny, boxy, šplhací rámy, lana, nové objekty, hračky
Regulace teploty – úkryty, horké kameny
Bdělost, pozornost – plošiny, vegetace, rámy, lana na šplhání
Sociální vyhnutí se – varování, úkryt boxy, zařízení na šplhání, vizuální bariéry