Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Výpisky na zkoušku - etika

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (83.42 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. sociální – interakce vlastního druhu, či interakcí člověka

    1. kontaktní – conspecific (pár, skupina, přechodný, trvalý)
      - contraspecific (člověk, bez přítomnosti člověka)

    2. nekontaktní – vizuální, hlasový, prostředek kooperace

  2. pracovní/kognitivní: psychologický – rébusy, kontrola prostředí, cvičení, tréénink – pozitivní reinforcement (mechanické prostředky, útěk) – reakce pozitivní – odměna za cvik

  3. fyzický: prostředí – velikost, je hodně opomíjený, to nejpodstatnější, o znalosti potřeb zvířete, o etologii druhu, nejvíc efektivní a nejekonomičtější, vybavení: vnitřní (trvalé – vybavení, tyče, přechodné – hračky, lana, substrát), vnější (závěsné předměty, rébusy)

  4. seznzorický: vizuální (nahrávky, TV, obrázky, okna) – velmi sporné, zvukový (hudba, vokalizace), ostatní podněty (chuť, čichové p., hmatové)

  5. potravinový: podávání krmení (frekvence, rozvrh, prezentace, příprava), typ druh (nová, variabilita, okus, dárky)

  • webové stránky: the shape of enrichment

2 náhledy na EE:

  1. naturalistický přístup – C. Hagenbeck (ZOO hamburg, 1907) – malované pozadí s naturalistickými výjevy – napodobení přírodního prostředí zvířete

  • ekologická výchovat

  • imitace o přírodní expozici

  • zajištění biologických požadavků zvířete

  1. behavioral ingeneering: Primatolog Robert Yerkes, 1925 – rozvoje potřeb pro zvířata, pracoval s primáty – potravní a komunikační chování primátů – welfare

  • umělé prvky, doplňky – stejný výsledek jako při stimulaci v přírodním prostředí

  • nejdůležitější je, jestli daná věc/zásah, zlepšuje welfare zvířete (především v malých, prostorově omezených zařízeních)

Proč se zabývat EE?

  • Zabránit nudě

  • Má to však negativa – peníze, zaměstnanci, zvýšené náklady, navýšení práce ošetřovatelů, zvšení riskantního prostředí, neexistuje dostatečný vědecký podklad?

  • Pozitiva: změna rutiny, vylepšení prostředí, odstranění stresu, návštěvníci – pozitivní mnímání, ekologická výchova, verus stereotypní chování

Jak řešit náklady?

  • Dobrovolníci – materiál, výroba, nejvíce dělají senioři – je to velice efektivní, protože obohacujeme život i těm lidem – odměna pro ně že jsou v kontaktu

  • Ošetřovatelé – problém s monitorováním a vedením EE programu – statistické vyhodnocení

  • V zoo je kladen velký důraz na welfare a etiku – enrichment nezbytnou součásstí ZOO

Cognitive enrichment = poznávání, učení

  • Proti: není potřeba, v divočině se s ním zvíře nesetká, neúčelný – deformuje přirozený zířecí biorytmus, degradace – trénink zvířat – nepřirozené chování

  • Pro: zvíře v zajetí = naše odpovědnost, lidské právo naplnění – proč ne zvíře?, občas si zvíře vybere trénink samo

  • Zvíře nebude pracovat pokud ho to nebaví či samo nechce, kdyby nebyla vzájemná důvěra respekt – slon – člověk by s tímto zvířetem nemohl pracovat, stejné v případě lachtanů

Témata, do kterých materiál patří