Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




pedagogika celá

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (117.6 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

KOMPLEXNÍ METODY

  • frontální výuka

nejrozšířenější komplexní metoda

řídící činnost učitele a společné činnosti žáků

všichni se podílejí na tomtéž učebním obsahu, postupují stejným tempem, využívají shodné učební strategie a plní společné výukové cíle.

  • skupinová výuka

může být iniciována učitelem (formálně) nebo žáky samotnými (neformálně).

výběr žáků do skupin = cíleně nebo náhodně

podle složení skupin rozlišujeme skupiny heterogenní a homogenní.

je důležité promyšlené hodnocení!

  • individuální výuka

historicky nejstarší organizační formou

pozitivum = je respektování jedinečnosti žáka

hlavní omezení = malý rozvoj komunikačních a kooperačních aktivit žáků.

  • kritické myšlení

spočívá v porozumění problémům, v jejich řešení a ve schopnosti posuzovat stanoviska

učení probíhá v souvislostech a zakládá se na principu tzv. třífázového modelu (evokaci, uvědomění si významu a reflexi)

konkrétními metody = Pětilístek, Volné psaní, Kostka I.N.S.E.R.T., Zpřeházené věty …

  • brainstorming

komplexní metoda založená na diskusi – kvantita, kvalita a konkrétní nápad

hlavní cíl = kreativně řešit (a vyřešit) určitý představený problém

  • projektové metodě

spíše dlouhodobější úkoly – umožňují propojení teoretických poznatků s praktickou zkušeností

nutná = spolupráce všech zúčastněných, rozdělení úloh a samostatné uvažování

  • výuka dramatem

navazuje na inscenační metodu

komplexnějším zapojením žáka do výuky, využíváním prvků divadla a dramatu

  • otevřeného učení

aktivní samostatná práce žáků, otevřenost výuky a spolupráce s rodinou

  • učení v životních situacích

metoda propojuje teoretické poznatky s praktickými a zařazuje problémové učební situace, se kterými se žák může mimo školu setkat

  • televizní výuky

cíl = přiblížit žákům vizuální cestou nové informace, které jsou v přirozených školních podmínkách obtížně realizovatelné

  • počítačová výuka

umožňuje zpřehlednit látku, vysvětlit ji, zopakovat, vyhodnotit žákovy postupy, řídit laborování, simulovat konkrétní situace apod.

  • sugestopedie

metoda, která pomáhá delšímu uchování poznatků

princip = aktivizace mozkových hemisfér prostřednictvím hudebních skladeb

navazuje superlearning = principem metody je konečný výsledek učení (finální změna ve znalostech a dovednostech) vyšší než příčiny, které ho vyvolaly

  • hypnopedie

praktikována učením se ve stavu sníženého vědomí

může být využívána pro odnaučování se negativním návykům, v rámci převýchovy a ve školní výuce při učení se cizím jazykům

Témata, do kterých materiál patří