pedagogika celá
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
KOMPLEXNÍ METODY
frontální výuka
nejrozšířenější komplexní metoda
řídící činnost učitele a společné činnosti žáků
všichni se podílejí na tomtéž učebním obsahu, postupují stejným tempem, využívají shodné učební strategie a plní společné výukové cíle.
skupinová výuka
může být iniciována učitelem (formálně) nebo žáky samotnými (neformálně).
výběr žáků do skupin = cíleně nebo náhodně
podle složení skupin rozlišujeme skupiny heterogenní a homogenní.
je důležité promyšlené hodnocení!
individuální výuka
historicky nejstarší organizační formou
pozitivum = je respektování jedinečnosti žáka
hlavní omezení = malý rozvoj komunikačních a kooperačních aktivit žáků.
kritické myšlení
spočívá v porozumění problémům, v jejich řešení a ve schopnosti posuzovat stanoviska
učení probíhá v souvislostech a zakládá se na principu tzv. třífázového modelu (evokaci, uvědomění si významu a reflexi)
konkrétními metody = Pětilístek, Volné psaní, Kostka I.N.S.E.R.T., Zpřeházené věty …
brainstorming
komplexní metoda založená na diskusi – kvantita, kvalita a konkrétní nápad
hlavní cíl = kreativně řešit (a vyřešit) určitý představený problém
projektové metodě
spíše dlouhodobější úkoly – umožňují propojení teoretických poznatků s praktickou zkušeností
nutná = spolupráce všech zúčastněných, rozdělení úloh a samostatné uvažování
výuka dramatem
navazuje na inscenační metodu
komplexnějším zapojením žáka do výuky, využíváním prvků divadla a dramatu
otevřeného učení
aktivní samostatná práce žáků, otevřenost výuky a spolupráce s rodinou
učení v životních situacích
metoda propojuje teoretické poznatky s praktickými a zařazuje problémové učební situace, se kterými se žák může mimo školu setkat
televizní výuky
cíl = přiblížit žákům vizuální cestou nové informace, které jsou v přirozených školních podmínkách obtížně realizovatelné
počítačová výuka
umožňuje zpřehlednit látku, vysvětlit ji, zopakovat, vyhodnotit žákovy postupy, řídit laborování, simulovat konkrétní situace apod.
sugestopedie
metoda, která pomáhá delšímu uchování poznatků
princip = aktivizace mozkových hemisfér prostřednictvím hudebních skladeb
navazuje superlearning = principem metody je konečný výsledek učení (finální změna ve znalostech a dovednostech) vyšší než příčiny, které ho vyvolaly
hypnopedie
praktikována učením se ve stavu sníženého vědomí
může být využívána pro odnaučování se negativním návykům, v rámci převýchovy a ve školní výuce při učení se cizím jazykům