Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




pedagogika celá

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (117.6 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Kritéria pro didaktickou účinnost výukové metody:

  • předává informace a dovednosti obsahově nezkreslené

  • je formativně účinná, tj. rozvíjí poznávací procesy

  • je racionálně a emotivně působivá, tj. strhne, aktivuje žáka k prožitku učení a poznávání

  • respektuje systém vědy a poznání

  • je výchovná, tj. rozvíjí morální, sociální, pracovní a estetický profil žáka.

  • je přirozená ve svém průběhu i důsledcích

  • je použitelná v práci, ve skutečném životě, přibližuje školu životu

  • je adekvátní žákům

  • je adekvátní učiteli

Kritéria výběru výukových metod

  • zákonitosti výukového procesu (logické, psychologické, didaktické)

  • cíle a úkoly výuky

  • obsah a metody daného oboru

  • úroveň fyzického a psychického rozvoje žáků

  • zvláštnosti třídy, skupiny žáků

  • vnější podmínky výchovně-vzdělávací práce (geografické, společenské, vybavení školy…)

  • osobnost učitele (odborná i metodická vybavenost, zkušenosti…)

Klasifikace výukových metod

  • podle logického postupu – analytické, syntetické, induktivní, deduktivní, genetické … (Lindner, 1887)

  • z hlediska fází výukového cyklu – motivační, expoziční, fixační, diagnostické a aplikační

  • z hlediska počtu žáků – metoda hromadné, skupinové či individuální výuky

  • kritérium stupně aktivity a heurističnosti – informačně receptivní, reproduktivní, problémový výklad, heuristické a výzkumné metody.

  • z pohledu pramene (zdroje žákova poznání) – metody slovní, názorně-demonstrační apraktické

Klasifikace metod podle I.J. Lernera (1986)

•vychází z charakteru poznávacích činností žáka při osvojování obsahu vzdělávání a ze základní charakteristiky činnosti učitele, který tuto činnost organizuje

5 metod výuky:

  1. Informačně-receptivní

  2. Reproduktivní metoda

  3. Metoda problémového výkladu

  4. Heuristická metoda

  5. Výzkumná metoda

Uvedené metody ve vztahu k poznávacím činnostem žáků dělíme do 2 skupin:

  1. Reproduktivní metody (metoda 1 a 2) = žák si osvojuje hotové vědomosti a na požádání je reprodukuje

  2. Produktivní metody (metoda 4 a 5) = žák získává převážně samostatně nové poznatky jako výsledek tvořivé činnosti

  3. Přechodná skupina (metoda 3) = jak osvojování hotových informací, tak i prvky tvořivé činnosti

Klasifikace založená na teoriích učení

  • podle B. R. Joyce a E. F. Calhounové (1996)

  • místo formy a metody výuky = model vyučování

3 prvky:

  • učivo (pojmy či fakta)

  • metody (strategie) učení (pasivní přijímání či aktivní vyhledávání)

  • sociální prostředí, kde učení probíhá (podporující či ohrožující)

  • Behaviorální modely

  • Personální (humanistické) modely

  • Sociální modely

  • Skupina kognitivních (informačních) modelů

Klasifikace základních metod vyučování (Maňák, 1995)

  1. Metody z hlediska pramene poznání a typu poznatků –aspekt didaktický

  1. Metody slovní

monologické metody (popis, vysvětlování, vyprávění, přednáška, výklad),

Témata, do kterých materiál patří