pedagogika celá
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Kritéria pro didaktickou účinnost výukové metody:
předává informace a dovednosti obsahově nezkreslené
je formativně účinná, tj. rozvíjí poznávací procesy
je racionálně a emotivně působivá, tj. strhne, aktivuje žáka k prožitku učení a poznávání
respektuje systém vědy a poznání
je výchovná, tj. rozvíjí morální, sociální, pracovní a estetický profil žáka.
je přirozená ve svém průběhu i důsledcích
je použitelná v práci, ve skutečném životě, přibližuje školu životu
je adekvátní žákům
je adekvátní učiteli
Kritéria výběru výukových metod
zákonitosti výukového procesu (logické, psychologické, didaktické)
cíle a úkoly výuky
obsah a metody daného oboru
úroveň fyzického a psychického rozvoje žáků
zvláštnosti třídy, skupiny žáků
vnější podmínky výchovně-vzdělávací práce (geografické, společenské, vybavení školy…)
osobnost učitele (odborná i metodická vybavenost, zkušenosti…)
Klasifikace výukových metod
podle logického postupu – analytické, syntetické, induktivní, deduktivní, genetické … (Lindner, 1887)
z hlediska fází výukového cyklu – motivační, expoziční, fixační, diagnostické a aplikační
z hlediska počtu žáků – metoda hromadné, skupinové či individuální výuky
kritérium stupně aktivity a heurističnosti – informačně receptivní, reproduktivní, problémový výklad, heuristické a výzkumné metody.
z pohledu pramene (zdroje žákova poznání) – metody slovní, názorně-demonstrační apraktické
Klasifikace metod podle I.J. Lernera (1986)
•vychází z charakteru poznávacích činností žáka při osvojování obsahu vzdělávání a ze základní charakteristiky činnosti učitele, který tuto činnost organizuje
5 metod výuky:
Informačně-receptivní
Reproduktivní metoda
Metoda problémového výkladu
Heuristická metoda
Výzkumná metoda
Uvedené metody ve vztahu k poznávacím činnostem žáků dělíme do 2 skupin:
Reproduktivní metody (metoda 1 a 2) = žák si osvojuje hotové vědomosti a na požádání je reprodukuje
Produktivní metody (metoda 4 a 5) = žák získává převážně samostatně nové poznatky jako výsledek tvořivé činnosti
Přechodná skupina (metoda 3) = jak osvojování hotových informací, tak i prvky tvořivé činnosti
Klasifikace založená na teoriích učení
podle B. R. Joyce a E. F. Calhounové (1996)
místo formy a metody výuky = model vyučování
3 prvky:
učivo (pojmy či fakta)
metody (strategie) učení (pasivní přijímání či aktivní vyhledávání)
sociální prostředí, kde učení probíhá (podporující či ohrožující)
Behaviorální modely
Personální (humanistické) modely
Sociální modely
Skupina kognitivních (informačních) modelů
Klasifikace základních metod vyučování (Maňák, 1995)
Metody z hlediska pramene poznání a typu poznatků –aspekt didaktický
Metody slovní
monologické metody (popis, vysvětlování, vyprávění, přednáška, výklad),