pedagogika celá
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Skupinová a kooperativní výuka
vhodná při procvičování a upevňování poznatků a dovedností
žáky je nutné naučit takto pracovat – vhodná jsou např. „pravidla soužití“
–požadavek důvěry
–pravdivost
–spolupráce se všemi
–aktivní naslouchání …
učitel je koordinátor a poradce
Týmová výuka
začala se rozvíjet po 2.sv.válce v USA
prostředek k vyšší efektivitě a úspěšnosti školy
podstata = spolupráce více učitelů v rámci flexibilních žákovských skupin
Možné druhy týmů:
oborový tým složený z učitelů stejného oboru
všeoborový tým složený z učitelů různých oborů
Otevřené vyučování
Změna charakteru práce školy:
organizační opatření ve vyučování – týdenní plán,volná práce
–týdenní plán = základní a doplňkové úkoly
–žák je zodpovědný za plánování i průběh vlastního učení
–má vymezené bloky pro tzv. volné práce (procvičování a opakování)
–kontrola = samotné řešení úkolu, sám žák, spolužák i vyučující
–velké množství učebních materiálů + volné uspořádání učebny
otevírání školy navenek
–kontakty s mimoškolním prostředím (rodiče, obec, městská část…)
–kontakt s životní realitou
Výukové metody
od řec. slova methodos = cesta, postup
jsou způsoby vzájemného uspořádání činností učitele i žáků, které směřují ke stanoveným cílům
řadíme mezi didaktické prostředky
metodu tvoří aktivity
–vnější – co lze pozorovat
–vnitřní – kognitivní procesy, myšlení
Historický vývoj vyučovacích metod
metody založené na napodobování činností dospělých – nácvik pracovních a pohybových dovedností (vyprávění, vysvětlování, bezděčné memorování – mýty a báje…)
antické Řecko = metoda přednášky a rozhovoru
středověk = metody slovní (pamětní osvojování církevních textů, disputace, slovo mluvené, později i tištěné
17.století – Komenský – přirozené metody (poznání a napodobování přírody); trojice metod: analytické, syntetické a synkritické (srovnávací)
19.století - Herbart = verbalismus a formalismus; pasivita žáků
20.století – reformní hnutí = orientace na přímou činnost žáků; alternativní způsoby práce s žáky
Podle Maňáka a Švece (2003) je třeba splnit zejména následující předpoklady, aby byla metoda účinná, kdy učitel:
pomáhá nalézt vztah mezi cíli učení a vhodnými učebními strategiemi žáků
podněcuje žáky k tomu, aby hledali svoji vlastní cestu k novým poznatkům
přispívá k tomu, aby si žáci uvědomili, co už znají a dovedou
motivuje žáky k tomu, aby zhodnotili, co se v dané vyučovací hodině (využitím různých výukových metod) naučili a čemu neporozuměli
poskytuje žákům příležitosti k monitorování a sebehodnocení jejich učebních aktivit
vytváří situace, které vyžadují, aby žák kontroloval a příp. korigoval svoje učení