Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




pedagogika celá

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (117.6 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Skupinová a kooperativní výuka

  • vhodná při procvičování a upevňování poznatků a dovedností

  • žáky je nutné naučit takto pracovat – vhodná jsou např. „pravidla soužití“

–požadavek důvěry

–pravdivost

–spolupráce se všemi

–aktivní naslouchání …

  • učitel je koordinátor a poradce

Týmová výuka

  • začala se rozvíjet po 2.sv.válce v USA

  • prostředek k vyšší efektivitě a úspěšnosti školy

  • podstata = spolupráce více učitelů v rámci flexibilních žákovských skupin

Možné druhy týmů:

  • oborový tým složený z učitelů stejného oboru

  • všeoborový tým složený z učitelů různých oborů

Otevřené vyučování

Změna charakteru práce školy:

  • organizační opatření ve vyučování – týdenní plán,volná práce

–týdenní plán = základní a doplňkové úkoly

–žák je zodpovědný za plánování i průběh vlastního učení

–má vymezené bloky pro tzv. volné práce (procvičování a opakování)

–kontrola = samotné řešení úkolu, sám žák, spolužák i vyučující

–velké množství učebních materiálů + volné uspořádání učebny

  • otevírání školy navenek

–kontakty s mimoškolním prostředím (rodiče, obec, městská část…)

–kontakt s životní realitou

Výukové metody

  • od řec. slova methodos = cesta, postup

  • jsou způsoby vzájemného uspořádání činností učitele i žáků, které směřují ke stanoveným cílům

  • řadíme mezi didaktické prostředky

  • metodu tvoří aktivity

–vnější – co lze pozorovat

–vnitřní – kognitivní procesy, myšlení

Historický vývoj vyučovacích metod

  • metody založené na napodobování činností dospělých – nácvik pracovních a pohybových dovedností (vyprávění, vysvětlování, bezděčné memorování – mýty a báje…)

  • antické Řecko = metoda přednášky a rozhovoru

  • středověk = metody slovní (pamětní osvojování církevních textů, disputace, slovo mluvené, později i tištěné

  • 17.století – Komenský – přirozené metody (poznání a napodobování přírody); trojice metod: analytické, syntetické a synkritické (srovnávací)

  • 19.století - Herbart = verbalismus a formalismus; pasivita žáků

  • 20.století – reformní hnutí = orientace na přímou činnost žáků; alternativní způsoby práce s žáky

Podle Maňáka a Švece (2003) je třeba splnit zejména následující předpoklady, aby byla metoda účinná, kdy učitel:

  • pomáhá nalézt vztah mezi cíli učení a vhodnými učebními strategiemi žáků

  • podněcuje žáky k tomu, aby hledali svoji vlastní cestu k novým poznatkům

  • přispívá k tomu, aby si žáci uvědomili, co už znají a dovedou

  • motivuje žáky k tomu, aby zhodnotili, co se v dané vyučovací hodině (využitím různých výukových metod) naučili a čemu neporozuměli

  • poskytuje žákům příležitosti k monitorování a sebehodnocení jejich učebních aktivit

  • vytváří situace, které vyžadují, aby žák kontroloval a příp. korigoval svoje učení

Témata, do kterých materiál patří