Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




pedagogika celá

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (117.6 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

–vzdělávací obsah (učivo uspořádané do ucelených částí)

–evaluační činnosti

Koncepce školy

•obsahuje= zaměření studia, profil absolventa typu či stupně školy

•Učební plán = vyučovací předměty konkrétní školy, počty hodin jednotlivých předmětů týdně v ročníku; povinné a nepovinné či povinně volitelné

•Učební osnovy

•Časově-tematické plány

Didaktická analýza učiva

•Jak postupujete, když se připravujete např. na nějaké vystoupení v rámci studia (referát)?

•Jaký způsob předkládání učiva je pro Vás nejefektivnější pro zapamatování?

•Jaký způsob předkládání učiva je pro Vás nejpřitažlivější (nejzajímavější)?

Didaktická analýza učiva

•provádí učitel v rámci své přípravy na vyučování

–proniká do učební látky s cílem vystihnout a využít její výchovnou a vzdělávací hodnotu

–první podmínka pro analýzu = dokonalé zvládnutí a pochopení látky učitelem

–druhá podmínka = uvědomit si, komu je třeba učivo předat

–provádí v souladu s výukovými cíli

•znamená uvědomit si skladbu textu, najít jeho jednotlivé komponenty (pojmy, zákony, metody…), určit vzájemné vztahy, souvislosti s jinými oblastmi poznání (mezipředmětové vztahy), jejich ideové, etické a estetické působení na osobnost žáka

•jedná se vlastně o:

–analýzu základních pojmů a vztahů v učivu

–analýzu základních činností k osvojení a pochopení látky žáky

–analýzu mezipředmětových vztahů

3 typy analýzy:

1.pojmová analýza

2.operační analýza

3.analýza z hlediska mezipředmětových vztahů

Pojmová analýza učiva

•vychází z osvojených pojmů a přechází k novým, odvozeným či vyvozeným pojmům

•nutné stanovit základní učivo

–dále učivo prohlubující, rozšiřující, pomocné a doplňkové

•význam vztahů a činností (redukce encyklopedismu)

–FAKT = informace, poznatek (pojmy, data, názvy)

–VZTAH = souvislost, umožňuje něco pochopit

–ČINNOST = uvědomělá aktivita; žák získává zkušenost

Operační analýza učiva

•analýza operací a činností, které musí učitel a žáci s učivem provádět, aby došlo k jeho osvojení (bylo dosaženo výukového cíle)

Analýza učiva z hlediska mezipředmětových vztahů

•rozbor časové i obsahové návaznosti učiva v rámci učebního plánu i osnov

–jak v ročníku (horizontálně)

–tak v průběhu celého studia (vertikálně)

–obsahová i metodologická souvislost

•učitel by měl mít přehled o mezipředmětových vztazích a využívat jich –projekty

Postup při didaktické analýze učiva

1.upřesnění tématu

2.pedagogická diagnostika třídy

3.stanovení výukového cíle

4.analýza mezipředmětových vztahů

5.vytvoření pojmové struktury (známé, neznámé, hlavní a vedlejší, základní a rozšiřující); vymezení základního učiva

6.analýza činností a aktivit pro dosažení výukového cíle

Témata, do kterých materiál patří