pedagogika celá
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
–anticipační cíle = zaměřené na budoucí odhadované potřeby
•učitelé cítí odpovědnost za to, do jakého světa vysílají své žáky!!!
Cíle vzdělávání
•příprava pro výkon určitého povolání nebo funkce
•zájem o všeobecnou vzdělanost
•rozvoj obecné kulturnosti
•schopnost fungovat v mezilidských vztazích a v širší občanské společnosti
•rozvoj osobnosti dítěte, žáka, studenta
•Není možné předat dětem vše, co naše civilizace ví a umí !!!
•Kurikulum= výběr některých cílů lidské kultury a jim odpovídající obsahy vyučování
–nižší stupeň vzdělávání = socializace jedince a přenos tradičních hodnot
–vyšší stupeň vzdělávání = prostor pro individuální rozvoj a pro kultivaci kritického postoje
Učivo a jeho struktura
•učivo= obsah vyučování (vzdělávání)
•má 3 složky: vědomosti, dovednosti, hodnotovou orientaci žáka, jeho zájmy, přesvědčení, postoje
•další výstupy školního učení:
–můžeme sem řadit i některé vlastnosti člověka→rozsah paměti, schopnost myšlení, vůle, emoce, tělesné vlastnosti síly, obratnosti a vytrvalosti
–cílové kompetence– připravenost, kompetenstnost k jednání
1. Vědomosti
•v mnoha předmětech tvoří podstatnou část učiva
•výtky= žáci neumí aplikovat znalosti jinde než ve vyučování!!! Smysl výuky?
•sekundární škola = žáci by měli být schopni abstrahovat, myslet v obecných pojmech a pracovat s hypotetickými soudy
Fakta
•fixují empirické poznání
•jsou získávána pozorováním, experimentem, dotazováním a rozborem produktu činnosti
•dávají konkrétní obsah pojmům
•Je kritika na množství fakt ve výuce oprávněná?
Pojmy
•umožňují nám odpovědět na otázku typu
–Co to je?
•jsou našimi vnitřními, mentálními vyjádřeními našeho vědění o světě
•Nedostatky ve struktuře pojmů jsou jednou z hlavních příčin neprospěchu žáků
Generalizace: zákony, principy, teorie
•klíčová dovednost = umět předvídat, odhadnout předem výsledek nějakého děje či našeho jednání i v situacích, ve kterých nemáme zkušenosti
•2 typy generalizací:
–procesuální = popisují
–kauzální (příčinné)= odpovídají na otázku -Proč?
•2 fáze generalizace:
–pochopení a zapamatování generalizace
–žák se učí princip (pravidlo, zákon) aplikovat, použít v nové situaci
2. Dovednosti
•zahrnují vědomosti a operace s nimi
•mají strukturu– zahrnuje: cíl činnosti, volbu prostředků, postup činnosti, kontrolu výsledků
•podle věcného obsahu dělíme dovednosti na:
–dovednosti pracovní
–dovednosti sociální komunikace a jednání
–dovednosti pohybové a zdravotní
–dovednosti poznávací
3. Hodnoty
•vyjadřují vztah člověka ke společnosti, k přírodě a k sobě
•základem struktury mravního vědomí člověka (normy chování, motivace a hodnotové orientace člověka, sebehodnocení, sebevědomí, schopnosti analýzy konkrétní situace …)