pedagogika celá
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Vzdělávací projekt
je základním dokumentem pro plánování, realizaci a evaluaci určité vzdělávací akce
Identifikace vzdělávacích potřeb = zjišťuje se: jaké znalosti, dovednosti a postoje chybí pracovníkům k tomu, aby podávali efektivní výkon, může předcházet či být na začátku vzdělávacího projektu
Plánování programu vzdělávací akce= organizátor (ideálně s lektory) stanovuje cíle, obsah, formu, metody, zařízení, prostory, lektory, studijní materiály, časový a místní plán a finanční rozpočet
Ověření kvality vzdělávací akce = tzv. pilotní kurz → následně provedeny úpravy a změny → finální podoba vzdělávací akce→ vyhodnocení!
Identifikace vzdělávacích potřeb I.
definování rozdílů mezi existujícími a žádoucími/požadovanými znalostmi, dovednostmi, postoji apod.
mezi tím, co je, a tím, co by mělo být
Co je
existující znalosti a dovednosti, současný výkon jednotlivců, znalosti a dovednosti pracovníka
Co by mělo být
požadované znalosti a dovednosti, cíl nebo normy výkonu, požadavky pracovního místa
Identifikace vzdělávacích potřeb II.
•Organizační analýza (netýká se pouze aktuálních nedostatků, ale i budoucích)- organizační model podniku, lidské zdroje, podnikovou kulturu a klima, pracovní činnosti a pozice, produktivita a kvalita práce, pracovní výkonnost
Analýza vzdělávacích potřeb- shromažďování a popis informací o současném výkonu, může být provedena v různých oblastech a různým způsobem:
podnikové potřeby →u organizace jako celku
skupinové potřeby →u útvarů, týmů, funkcí nebo zaměstnání v rámci organizace
individuální potřeby →u jednotlivých pracovníků
Identifikace vzdělávacích potřeb III. - vybrané metody a techniky analýzy:
Podnik
analýza strategických plánů
analýza prostředí podniku
analýza budoucích trendů a možností podniku
srovnávání mezi podniky
benchmarking
průzkum postojů
Skupina
porady manažerských týmů
skupinové porady a diskuse
projektové týmy
simulace
hodnocení výkonu a rozvoje pracovníků
Zaměstnanec
analýza pracovní náplněa popis pracovní náplně
testy a zkoušky
dotazníky, rozhovory
pozorování
deníky
sebehodnocení
plánování kariéry
assessmentcentra
Identifikace vzdělávacích potřeb IV.
analýza a následná identifikace vzdělávacích potřeb = zásadní a nejobtížnější krok při tvorbě projektu vzdělávací akce, jejím výsledkem →stanovení cíle
podklad pro:
výběr účastníků vzdělávací akce
pro výběr vhodných forem a metod
srovnávací indikátor pro závěrečné hodnocení
Ne všechny zjištěné potřeby mohou být řešeny vzděláváním- zvážit, zda neexistuje efektivnější řešení zjištěných nedostatků (např. odměna za výkon, vhodné zařízení a vybavení pracovního prostoru, zajištění praxe, motivace, převedení na jinou práci apod.)