pedagogika celá
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Zásady komunikace ve třídě
•Komunikace při vyučování by měla být účelná.
•Komunikovat bychom měli pouze s pozornými posluchači. Pozornost lze vyvolat a udržet záměrným výužíváním neverbálních a paralingvistických prostředků (oční kontakt, změna tempa řeči, pauzy, přiměřená gestikulace …).
•Naše verbální vyjádření nemusí přesně vystihnout naše myšlenky –připustit možné nedorozumění se žáky.
•Komunikace se žáky by neměla postrádat humor.
•Komunikace by se určitě neměla stát vědomým či nevědomým nástrojem ponižování a zesměšňování žáků.
3. Komunikace činem = jak se k sobě vzájemně učitel a žáci chovají, vyjadřují vzájemné postoje svým jednáním
Shrnutí
•Schopnost naslouchat je důležitou komunikační kompetencí.
•V každém našem verbálním i neverbálním sdělení je vždy obsažen i náš postoj k tomu, co je sdělováno.
•Každý náš čin je sdělením postoje k člověku, jehož se týká.
•Hodnocení a komunikaci se žákem ovlivňuje –vlastnosti i vzhled žáka, učitelova koncepce „dobrého žáka“, komunikativnost žáka či kontext, o jakou třídu jde …
Plánování a příprava výuky na ZŠ a SŠ
Rozvržení výuky v čase
zásada úspěšné výuky = kvalitně rozmyšlený časový harmonogram = efektivní učení studentů
realita posledních let = zbývá málo času na domácí přípravu →škola musí umět plnohodnotně využívat čas, který žáci tráví ve škole!!!
Tři časové roviny v plánování výuky
dlouhodobé plánování (několik let –1 rok) = vize rozvoje školy; vzdělávací nabídka; příprava vzdělávacích programů (ŠVP); strategie vzdělávání; pojetí předmětu…
střednědobé plánování (týdny a měsíce) = konkretizace učiva + metody -flexibilní
krátkodobé plánování (týdny –dny) = nejkratší časový úsek; příprava na konkrétní vyučovací jednotku
Didaktická transformace obsahu vzdělávání
Ontodidaktická transformace= koncepce předmětu
Psychodiagnostická transformace= nejdůležitější z pozice učitele (výběr a uspořádání učiva; zjednodušení probírané látky podle schopností a potřeb studentů)
Kognitivní transformace = na úrovni žáka; zpracování získaných informací při výuce; tvorba vlastních představ o probírané látce)
Proč projektovat (plánovat) výuku?
Dobrého učitele charakterizuje:
dostatek času věnovaný plánování a promýšlení učebních cílů
jejich uspořádání a vzájemný vztah
vyhledávání alternativních pramenů, informačních zdrojů a pomůcek propojování učiva se zkušenostmi žáků
Čím je učitel zkušenější a čím více rozumí výuce, tím pečlivěji plánuje!!!
Projektování výuky
Kroky při plánování výuky:
studium kurikulárních dokumentů- studium učebních osnov –RVP (cíle, kompetence žáků), studium učebnice (porovnání obsahu učebnice s osnovami)
zjištění potřeb žáků
tematický plány- představa o výuce ve školním roce –počty hodin, témata, rozdělení do jednotlivých měsíců; možná i formulace hlavních cílů, vize, plánování pokusů, exkurzí, konzultace v rámci předmětové komise