Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




pedagogika celá

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (117.6 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Realizace výuky

  • motivace (vnitřní x vnější)

  • vedení žáků v průběhu výuky - zahájení výuky, průběh výuky, aktivity studentů ve výuce,

tempo a plynulost výuky

  • komunikace ve výuce- učitelova řeč - otázky ve výuce (otevřené, uzavřené, osobní, řečnické), humor ve výuce, kritické situace v komunikaci

Případové studie

1. Učitel vchází do třídy:

  • Žáci sedí na místech, připravují se na vyučování, někteří cosi píší do sešitu

  • Žáci se procházejí po třídě, diskutují, s příchodem učitele se vracejí na svoje místa

  • Již před vstupem do třídy slyší hluk, žáci běhají po třídě, v koutě se dva perou, nikdo není na svém místě, tabule není smazaná.

Případové studie2.

Učitel stojí před žáky a zdraví se s nimi. Zjišťuje:

  • Ve třídě jsou všichni žáci na svých místech, na lavici mají školní potřeby.

  • Žáci jsou na svých místech, ale po hodině TV jsou neklidní, někteří jsou zpocení, červení a mají nepřítomný výraz v očích.

  • Pod lavicemi jsou papírky, aktovky nejsou u lavic, ale různě se povalují.

  • Ve třídě přibyl nový žák a jeden žák má sádru na ruce.

Případové studie3

Učitel vysvětluje nové učivo:

  • Žáci spolupracují, pokyvují hlavami, usmívají se, očima sledují učitele.

  • Někteří žáci projevují neklid, otáčejí se, baví se se sousedem, hrají si, zpívají, polehávají po lavicích, nereagují na otázky.

  • Žáci pracují ve skupinách, učitel vidí neklid v jedné skupině, dva žáci ze skupiny se věnují jiné činnosti.

  • Skupina se baví a pouze 1 z jejích členů pracuje.

  • Ve skupině vznikla hádka.

Struktura vyučovací hodiny

Vyučovací hodina by měla mít tyto části:

  • Motivace, expozice, fixace, reflexe a závěr

a to nezávisle na typu vyučovací hodiny, tj. co je její hlavní náplní (jaké didaktické funkce plní)

Typy vyučovacích hodin

Podle jejich účelu, tj. didaktických funkcí:

  • příprava na osvojování nových vědomostí a vytváření dovedností

  • osvojování nových vědomostí a dovedností

  • opakování vědomostí a dovedností

  • použití vědomostí a dovedností

  • ověřování a hodnocení osvojených vědomostí a dovedností. Většina vyučovacích hodin má smíšený účel, plní několik didaktických funkcí zároveň!

Struktura smíšené vyučovací hodiny

  1. Úvod (zahájení, organizační záležitosti- zápis do třídní knihy,…)

  2. Evaluace(ověřování a hodnocení osvojených vědomostí a dovedností žáků, zkoušení –ústně, písemně, na praktických úlohách,…)

  3. Motivace (sdělení tématu, cíle vyučovací hodiny; evokace souvisejících osvojených vědomostí a dovedností z dřívější výuky, aktualizace tématu na základě zkušeností žáků „ze života“; motivační problémové situace, motivační experiment…)

  4. Expozice (prezentace nových poznatků) –výklad učitele, vlastní objevování žáků, rozhovor se žáky –otázky a odpovědi, řešení problému, projekt, … -důraz na aktivitu žáka!)

  5. Fixace (shrnutí nových poznatků, opakování, zápis,…)

  6. Aplikace (řešení úloh, konstrukce, zadání domácí úlohy …)

  7. Diagnostika (ověřování , zda žáci porozuměli a osvojili si cílové dovednosti a vědomosti –např. formou otázek učitele a odpovědí žáků)

Témata, do kterých materiál patří