pedagogika celá
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Realizace výuky
motivace (vnitřní x vnější)
vedení žáků v průběhu výuky - zahájení výuky, průběh výuky, aktivity studentů ve výuce,
tempo a plynulost výuky
komunikace ve výuce- učitelova řeč - otázky ve výuce (otevřené, uzavřené, osobní, řečnické), humor ve výuce, kritické situace v komunikaci
Případové studie
1. Učitel vchází do třídy:
Žáci sedí na místech, připravují se na vyučování, někteří cosi píší do sešitu
Žáci se procházejí po třídě, diskutují, s příchodem učitele se vracejí na svoje místa
Již před vstupem do třídy slyší hluk, žáci běhají po třídě, v koutě se dva perou, nikdo není na svém místě, tabule není smazaná.
Případové studie2.
Učitel stojí před žáky a zdraví se s nimi. Zjišťuje:
Ve třídě jsou všichni žáci na svých místech, na lavici mají školní potřeby.
Žáci jsou na svých místech, ale po hodině TV jsou neklidní, někteří jsou zpocení, červení a mají nepřítomný výraz v očích.
Pod lavicemi jsou papírky, aktovky nejsou u lavic, ale různě se povalují.
Ve třídě přibyl nový žák a jeden žák má sádru na ruce.
Případové studie3
Učitel vysvětluje nové učivo:
Žáci spolupracují, pokyvují hlavami, usmívají se, očima sledují učitele.
Někteří žáci projevují neklid, otáčejí se, baví se se sousedem, hrají si, zpívají, polehávají po lavicích, nereagují na otázky.
Žáci pracují ve skupinách, učitel vidí neklid v jedné skupině, dva žáci ze skupiny se věnují jiné činnosti.
Skupina se baví a pouze 1 z jejích členů pracuje.
Ve skupině vznikla hádka.
Struktura vyučovací hodiny
Vyučovací hodina by měla mít tyto části:
Motivace, expozice, fixace, reflexe a závěr
a to nezávisle na typu vyučovací hodiny, tj. co je její hlavní náplní (jaké didaktické funkce plní)
Typy vyučovacích hodin
Podle jejich účelu, tj. didaktických funkcí:
příprava na osvojování nových vědomostí a vytváření dovedností
osvojování nových vědomostí a dovedností
opakování vědomostí a dovedností
použití vědomostí a dovedností
ověřování a hodnocení osvojených vědomostí a dovedností. Většina vyučovacích hodin má smíšený účel, plní několik didaktických funkcí zároveň!
Struktura smíšené vyučovací hodiny
Úvod (zahájení, organizační záležitosti- zápis do třídní knihy,…)
Evaluace(ověřování a hodnocení osvojených vědomostí a dovedností žáků, zkoušení –ústně, písemně, na praktických úlohách,…)
Motivace (sdělení tématu, cíle vyučovací hodiny; evokace souvisejících osvojených vědomostí a dovedností z dřívější výuky, aktualizace tématu na základě zkušeností žáků „ze života“; motivační problémové situace, motivační experiment…)
Expozice (prezentace nových poznatků) –výklad učitele, vlastní objevování žáků, rozhovor se žáky –otázky a odpovědi, řešení problému, projekt, … -důraz na aktivitu žáka!)
Fixace (shrnutí nových poznatků, opakování, zápis,…)
Aplikace (řešení úloh, konstrukce, zadání domácí úlohy …)
Diagnostika (ověřování , zda žáci porozuměli a osvojili si cílové dovednosti a vědomosti –např. formou otázek učitele a odpovědí žáků)