pedagogika celá
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Klasifikace materiálních didaktických prostředků(podle Malacha, 1993)
Učební pomůcky
originální předměty a reálné skutečnosti (přírodniny, výtvory, jevy a děje)
zobrazení a znázornění předmětů a skutečností (modely, zobrazení, zvukové záznamy)
textové pomůcky (učebnice, pracovní sešity, atlasy, sbírky úloh, črasopisy, encyklopedie…)
pořady a programy prezentované didaktickou technikou (TV, rozhlas, PC programy)
speciální pomůcky (např. experimentální soustavy)
Technické výukové prostředky
Organizační a reprografická technika
fotolaboratoře, kopírky, PC, …
Výukové prostory a jejich vybavení
vybavení učeben, odborné učebny, laboratoře, dílny, tělocvičny…
Vybavení učitele a studentů
psací potřeby, kalkulačky, PC, pracovní oděv …
Doporučení pro práci s MDP
trvalý a aktualizovaný přehled o všech prostředcích, které jsou dostupné v kabinetě
funkční začlenění DP do výuky
v předstihu si vyzkoušet používané prostředky z hlediska jejich bezchybného fungování
experiment předem vyzkoušet na stejném zařízení a za stejných podmínek
do sestavování pokusu zapojit studenty
při předvádění by měli všichni vidět
promyslet, jak zajistit aktivitu všech studentů při demonstraci pokusů- klást otázky PROČ
MDP lze využít v jakékoli fázi výuky
při všech činnostech je třeba dbát pravidel ochrany zdraví a bezpečnosti práce
Projektování vzdělávací akce pro dospělé
Vymezení andragogické didaktiky
teorie výuky dospělých
základní východisko = vymezení cílů a obsahu výuky
cíl výuky = co má účastník na konci výuky vědět a umět
díky němu lze cíleně výuku připravit, provést a kontrolovat jeho efektivitu
obsah závisí na: typu vzdělávací akce, zadání objednatele, profilu lektorů či začlenění výuky do profesního a kvalifikačního standardu.
Instrumenty andragogice didaktiky
Dělí se na:
Vzdělávací programy, Vzdělávací projekty, Vzdělávací moduly, Posuzování efektivity vzdělávání
Cíle vzdělávání, Výběr obsahu, Volba forem a metod, Vyučovací technologie, Logistika výuky
Vzdělávací akce
konkrétní podoba promyšleného a organizovaného působení na jednotlivce nebo skupiny
cíl= předávání vědomostí, dovedností, názorů a postojů
krátkodobá (např. kurz, školení, trénink)
dlouhodobá (např. studijní program)
před zahájením znát odpovědi na tyto základní otázky: koho chceme učit, co ho chceme učit,
Projekt vzdělávací akce
analýza a identifikace vzdělávacích potřeb
formulace cíle vzdělávací akce na základě interpretace výsledků analýzy vzdělávacích potřeb
stanovení profilu účastníka a profilu absolventa vzdělávací akce
stanovení obsahu vzdělávací akce, volba forem a metod vzdělávání
organizační, technické a finanční zabezpečení vzdělávací akce (časový a místní plán, materiální, technické a finanční zabezpečení vzdělávací akce)
výběr lektorů
návrh hodnocení a evaluace vzdělávací akce
