pedagogika celá
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Stanovení cíle vzdělávací akce
Cíl= očekávaný a zamýšlený výsledek, kterého mají účastníci vzdělávací akce dosáhnout
měl by být formulován jasně a srozumitelně („SMART“)
měl by být objektivně hodnotný a zároveň subjektivně přitažlivý pro účastníky
správně definované cíle naplňují 3 základní fce:motivační, regulativní, kontrolní
Proč stanovovat cíle vzdělávací akce?
základ pro stanovení obsahu, formy, metod, časové dotace vzdělávací akce
vodítko pro lektora
vodítko pro účastníky (jistota, motivace)
základ pro hodnocení
Cíle vzdělávací akce
specifické, konkrétní = musí se vztahovat k určité činnosti
měřitelné, kontrolovatelné= musí být stanovena požadovaná kvalita a množství
dosažitelné, akceptovatelné, realistické = musí existovat reálná možnost jejich dosažení
relevantní = musí být v souladu s požadovaným chováním
časově vymezené = musí být splněny do určité doby nebo za určitý čas
Popis cíle by měl obsahovat 3 složky:
požadovaný výkon účastníka(co se naučí, co dokáže vykonat)
podmínky (za nichž výkonu dosáhne)
normu výkonu (čas, kvalita, počet chyb)
Taxonomie vzdělávacích cílů:
cíle v oblasti poznávací (kognitivní)
cíle v oblasti psychomotorické
cíle v oblasti afektivní (emoční, postojové, hodnotové)
Stanovení profilu účastníka a profilu absolventa vzdělávací akce (vstup →výstup)
Profil účastníka vzdělávací akce- představuje jeho vstupní znalosti, dovednosti a postoje (s čím účastník do vzdělávací akce přichází)
Řadíme sem:
intelektuální způsobilost účastníka
předchozí znalosti nebo odborné zaměření účastníků
motivace účastníků k učení
platí zásada = je výhodnější homogenní skupinu účastníků (profese, věk, postavení, kvalifikace, rozvojové předpoklady), záleží na učební situaci = občas je výhoda různorodost →pozitivní vliv na skupinovou dynamiku, kooperaci a soutěživost
Profil účastníka vzdělávací akce
podnikové vzdělávání = z hlediska účastníků –2 varianty projektu: projekt připraven pro konkrétní cílovou skupinu účastníků, otevřená vzdělávací akce (podle zájmu zaměstnanců)
Proč stanovovat profil účastníka
zájemci o kurz budou vědět, zda je pro ně daná vzdělávací akce vhodná
zda je určená právě pro ně
zda disponují dostatečnými vstupními znalostmi a dovednostmi- organizátor i lektor kurzu snáze stanoví obsah i délku a intenzitu vzdělávací akce
Profil absolventa vzdělávací akce
ideální cílová struktura vědomostí, dovedností i osobnostních parametrů účastníka po skončení vzdělávací akce
obecně lze rozlišit tyto druhy profilu:
široký a mělký (není přílišná specializace, flexibilita uplatnění)
hluboký a úzký (specializované vzdělání v rámci jednoho oboru)
Proč stanovovat profil absolventa?