pedagogika celá
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Příprava na vyučování
náročná myšlenková činnost
pracovní řád= předpokládá přípravu učitele na výuku, ale nestanovuje JAK!
Učitel si vytváří vlastní pedagogické pojetí práce a přípravy na ni!
Písemná příprava nemusí říci nic o skutečné kvalitě připravenosti učitele na výuku!!!
typy přípravy učitele na vyučovací jednotku
typ „blesková příprava“- odpovědi na otázky CO a JAK, vymezení obsahu, metod a prostředků, + práce s učebnicí
typ- odpovědi na otázky: Co již bylo, Čeho chci dosáhnout, Jak a čím toho dosáhnu, Jaké bude mít tato hodina pokračování
typ= didaktická analýza učiva (viz dále)
Třetí typ přípravy:
formulace cíle- co chci, čeho zamýšlím dosáhnout
jakými prostředky chci těchto cílů dosáhnout- obsah učiva + formy a metody výuky + příprava pomůcek
zvláštní didaktická hlediska- znalosti studentů k tématu, co bude pro žáky obtížné, jak je bude aktivizovat a motivovat; příprava úloh k procvičování, obsahová kontinuita …
výchovné možnosti
organizace vyučovací jednotky
časový projekt vyučovací jednotky- v hodině + domácí příprava
realizace přípravy
Profesionálně reflektované plánování výuky
výběr učiva (základní učivo; podstatné)
stanovení učebních činností studentů
stanovení učebních činností učitele pro zvýšení šance zapamatování učiva studentem
formulace přiměřených a dosažitelných cílů
zhodnocení plánu výuky po skončení hodiny
Vyučovací hodina (jednotka)
Měla by být naplánovaná tak, aby dosáhla zamýšlených cílů.
Žáci by měli chápat její smysl a akceptovat její cíle.
Měla by udržet zájem a aktivní zapojení žáků.
Měla by být logicky strukturovaná.
Motivace: Jak udržet zájem a aktivitu žáků v průběhu vyučovací hodiny
žáci by měli znát cíl vyučovací hodiny, rozumět mu a považovat ho za smysluplný
vnímat cíl v návaznosti na dřívější výuku
rozumět zpracovávanému obsahu a vnímat ho jako smysluplný (souvislost se zkušenostmi, reálným životem…)
vnímat své aktivity jako reálné, ne umělé (jen pro účely školy)
zapojovat svůj zájem, fantazii, hravost, soutěživost, zvídavost
vykonávat v průběhu vyučovací hodiny různorodé aktivity (střídání metod a forem).
Názornost!
Diferenciace: činnost žáků přizpůsobená jejich možnostem (např. je připravena další náročná aktivita pro žáky, kteří jsou hotovi dříve).
Vyučovací hodina by měla udržovat pozornost žáků už svým spádem= drama (učitel je vlastně herec v roli učitele).
Formální příprava na výuku
struktura hodiny (ukázka)- úvod (téma výuky, cíle, místo, čas, třída, seznam pomůcek, technika, uspořádání prostoru…), průběh výuky (struktura učiva + metodické pokyny), závěr výuky (kontrolní otázky a úkoly, zadání DÚ, požadavky na příští výuku, příp. aktivity pro časovou rezervu)
příprava má být – přehledná, čitelná, flexibilní, přiměřená rozsahem