Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




pedagogika celá

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (117.6 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Příprava na vyučování

  • náročná myšlenková činnost

  • pracovní řád= předpokládá přípravu učitele na výuku, ale nestanovuje JAK!

  • Učitel si vytváří vlastní pedagogické pojetí práce a přípravy na ni!

  • Písemná příprava nemusí říci nic o skutečné kvalitě připravenosti učitele na výuku!!!

  1. typy přípravy učitele na vyučovací jednotku

  1. typ „blesková příprava“- odpovědi na otázky CO a JAK, vymezení obsahu, metod a prostředků, + práce s učebnicí

  2. typ- odpovědi na otázky: Co již bylo, Čeho chci dosáhnout, Jak a čím toho dosáhnu, Jaké bude mít tato hodina pokračování

  3. typ= didaktická analýza učiva (viz dále)

Třetí typ přípravy:

  1. formulace cíle- co chci, čeho zamýšlím dosáhnout

  2. jakými prostředky chci těchto cílů dosáhnout- obsah učiva + formy a metody výuky + příprava pomůcek

  3. zvláštní didaktická hlediska- znalosti studentů k tématu, co bude pro žáky obtížné, jak je bude aktivizovat a motivovat; příprava úloh k procvičování, obsahová kontinuita …

  4. výchovné možnosti

  5. organizace vyučovací jednotky

  6. časový projekt vyučovací jednotky- v hodině + domácí příprava

  7. realizace přípravy

Profesionálně reflektované plánování výuky

  • výběr učiva (základní učivo; podstatné)

  • stanovení učebních činností studentů

  • stanovení učebních činností učitele pro zvýšení šance zapamatování učiva studentem

  • formulace přiměřených a dosažitelných cílů

  • zhodnocení plánu výuky po skončení hodiny

Vyučovací hodina (jednotka)

  • Měla by být naplánovaná tak, aby dosáhla zamýšlených cílů.

  • Žáci by měli chápat její smysl a akceptovat její cíle.

  • Měla by udržet zájem a aktivní zapojení žáků.

  • Měla by být logicky strukturovaná.

Motivace: Jak udržet zájem a aktivitu žáků v průběhu vyučovací hodiny

  • žáci by měli znát cíl vyučovací hodiny, rozumět mu a považovat ho za smysluplný

  • vnímat cíl v návaznosti na dřívější výuku

  • rozumět zpracovávanému obsahu a vnímat ho jako smysluplný (souvislost se zkušenostmi, reálným životem…)

  • vnímat své aktivity jako reálné, ne umělé (jen pro účely školy)

  • zapojovat svůj zájem, fantazii, hravost, soutěživost, zvídavost

  • vykonávat v průběhu vyučovací hodiny různorodé aktivity (střídání metod a forem).

  • Názornost!

  • Diferenciace: činnost žáků přizpůsobená jejich možnostem (např. je připravena další náročná aktivita pro žáky, kteří jsou hotovi dříve).

  • Vyučovací hodina by měla udržovat pozornost žáků už svým spádem= drama (učitel je vlastně herec v roli učitele).

Formální příprava na výuku

  • struktura hodiny (ukázka)- úvod (téma výuky, cíle, místo, čas, třída, seznam pomůcek, technika, uspořádání prostoru…), průběh výuky (struktura učiva + metodické pokyny), závěr výuky (kontrolní otázky a úkoly, zadání DÚ, požadavky na příští výuku, příp. aktivity pro časovou rezervu)

  • příprava má být – přehledná, čitelná, flexibilní, přiměřená rozsahem

Témata, do kterých materiál patří