Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




pedagogika celá

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (117.6 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Jednotlivé funkce edukátora/vzdělavatele ve VP

•plánovací (time-management, vymezení cílů, učební látky, metod, prostředků)

•motivační (zajištění pozornosti, zájmu)

•komunikační (způsoby prezentace učiva, vedení rozhovoru, diskuse)

•řídící (zásahy do individuálního průběhu učení, individualizace úkolů, pomoc při potížích, stanovení strategie a taktiky práce)

•organizační (vedení písemností, zajištění podmínek pro práci, materiál, nástroje, zařízení, střídání doby práce a odpočinku)

•kontrolní (průběžná kontrola pochopení učiva, individuálních úkolů, realizace zkoušek a testů)

•vyhodnocovací (pochvala, kritika, analýza chyb)

Kvalifikace

•soustava schopností, vědomostí, dovedností, návyků a zkušeností potřebných k získání oficiálně potvrzené způsobilosti k výkonu určité činnosti (Palán, 2004)

•jsou získávány primárně v rámci formálního školského systému

–následně doplňovány individuálními zkušenostmi a aktivitami dalšího vzdělávání

•má formální (vzdělání, profesní příprava) a neformální (praxe, zkušenosti) dimenzi

Kompetence

•kvalifikace přesahující jednotlivé profese

•projevuje se v konkrétním chování (příp. ve výsledku nějaké činnosti–jsou neoddělitelné od určitého kontextu či situace

•schopnosti = obecné předpoklady k výkonu; nezaručují úspěšné provedení

SCHOPNOST KOMPETENCE

VSTUP- potenciál k akci

VÝSTUP- efektivně zvládnutá akce, efektivní využití

Kompetentnost = požadavky trhu práce, souhrn dosaženého vzdělání a kvalifikace, získané profesní praxe, individuálních zkušeností a osobnostních rysů; kompetentní jedinec = schopen efektivně zvládat různorodé sociální role, úkoly a situace

Profesní kompetence

•odborné kompetence = znalost oboru a pracovních postupů (formální kvalifikace)

•koncepční kompetence = schopnost strategického rozhodování a plánování, flexibilita, schopnost efektivně a rychle přijmout nové pracovní postupy

•sociální kompetence = projevují se ve styku s jinými osobami; schopnost komunikace, naslouchání, prezentace, kooperace apod.

•osobní kompetence = osobní dispozice každého jedince; samostatnost, asertivita, sebereflexe, schopnost sebehodnocení apod.

Negativa tradičních kvalifikací a kompetencí

•rychlé zastarávání

•omezení jejich použití na konkrétní situaci či profesi

•problém spolehlivosti predikce vývoje trhu práce

•nemožnost validní prognózy vývoje požadavků na určité kvalifikace

–http://www.budoucnostprofesi.cz/cs/vyvoj-v-odvetvich.html

•od 70.let 20.století → klíčové kvalifikace a klíčové kompetence

–schopnosti a dovednosti, které jednotlivé situace či profese přesahují

Budoucnost odvětví Vzdělávání I.

•zaměstnanost by v příštích letech mohla spíše růst

•očekáván nárůst disponibilních financí pro školy a vzdělávací instituce (díky změnám ve státním rozpočtu a prostředkům z evropských fondů)

Témata, do kterých materiál patří