pedagogika celá
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Jednotlivé funkce edukátora/vzdělavatele ve VP
•plánovací (time-management, vymezení cílů, učební látky, metod, prostředků)
•motivační (zajištění pozornosti, zájmu)
•komunikační (způsoby prezentace učiva, vedení rozhovoru, diskuse)
•řídící (zásahy do individuálního průběhu učení, individualizace úkolů, pomoc při potížích, stanovení strategie a taktiky práce)
•organizační (vedení písemností, zajištění podmínek pro práci, materiál, nástroje, zařízení, střídání doby práce a odpočinku)
•kontrolní (průběžná kontrola pochopení učiva, individuálních úkolů, realizace zkoušek a testů)
•vyhodnocovací (pochvala, kritika, analýza chyb)
Kvalifikace
•soustava schopností, vědomostí, dovedností, návyků a zkušeností potřebných k získání oficiálně potvrzené způsobilosti k výkonu určité činnosti (Palán, 2004)
•jsou získávány primárně v rámci formálního školského systému
–následně doplňovány individuálními zkušenostmi a aktivitami dalšího vzdělávání
•má formální (vzdělání, profesní příprava) a neformální (praxe, zkušenosti) dimenzi
Kompetence
•kvalifikace přesahující jednotlivé profese
•projevuje se v konkrétním chování (příp. ve výsledku nějaké činnosti–jsou neoddělitelné od určitého kontextu či situace
•schopnosti = obecné předpoklady k výkonu; nezaručují úspěšné provedení
SCHOPNOST KOMPETENCE
VSTUP- potenciál k akci
VÝSTUP- efektivně zvládnutá akce, efektivní využití
Kompetentnost = požadavky trhu práce, souhrn dosaženého vzdělání a kvalifikace, získané profesní praxe, individuálních zkušeností a osobnostních rysů; kompetentní jedinec = schopen efektivně zvládat různorodé sociální role, úkoly a situace
Profesní kompetence
•odborné kompetence = znalost oboru a pracovních postupů (formální kvalifikace)
•koncepční kompetence = schopnost strategického rozhodování a plánování, flexibilita, schopnost efektivně a rychle přijmout nové pracovní postupy
•sociální kompetence = projevují se ve styku s jinými osobami; schopnost komunikace, naslouchání, prezentace, kooperace apod.
•osobní kompetence = osobní dispozice každého jedince; samostatnost, asertivita, sebereflexe, schopnost sebehodnocení apod.
Negativa tradičních kvalifikací a kompetencí
•rychlé zastarávání
•omezení jejich použití na konkrétní situaci či profesi
•problém spolehlivosti predikce vývoje trhu práce
•nemožnost validní prognózy vývoje požadavků na určité kvalifikace
–http://www.budoucnostprofesi.cz/cs/vyvoj-v-odvetvich.html
•od 70.let 20.století → klíčové kvalifikace a klíčové kompetence
–schopnosti a dovednosti, které jednotlivé situace či profese přesahují
Budoucnost odvětví Vzdělávání I.
•zaměstnanost by v příštích letech mohla spíše růst
•očekáván nárůst disponibilních financí pro školy a vzdělávací instituce (díky změnám ve státním rozpočtu a prostředkům z evropských fondů)