Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




pedagogika celá

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (117.6 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • zadat zbytku třídy práci

  • dodržet psychohygienické zásady zkoušení – pozitivní, vstřícný přístup, vycházet ze znalostí žáka, navádějící otázky, předem napsané otázky

  • jasná představa o správné odpovědi

  • slovní zhodnocení jednotlivých otázek na závěr zkoušení

Nedostatky při ústním zkoušení

  • prodlužování doby výběru zkoušeného

  • přeformulovávání otázek – nesrozumitelné pro žáka

  • učitel používá nevhodná slovní spojení – no to snad ne!, vzpomeň si přeci, vždyť jsme si to říkali…

  • nerozhodnost při klasifikaci

Pozitiva slovního hodnocení

  • nestresuje žáka – důraz na pozitivní výsledky, povzbuzení žáka

  • doporučení, jak dosáhnout lepších výsledků

  • snižuje riziko diskriminace výkonnostně slabších žáků

  • umožňuje hodnotit výkony žáka v různých situacích

  • může konkrétně říci, co žák umí a co ne, na čem má pracovat …

Negativa slovního hodnocení

  • nebezpečí „nálepkování“ žáků

  • slovní hodnocení je pro některé pedagogy neúměrným požadavkem

  • časově náročné

  • nebezpečí sklouznutí k hodnotícím schématům a klišé

  • často není jasné, komu jsou zprávy určeny

  • rodiče nemusí dobře a jednoznačně rozumět formulacím učitelů

  • nevytváří možnost porovnávání výkonů mezi žáky

Formulace slovního hodnocení

  • úvod = uvést úspěchy žáka

  • následně nedostatky, neúspěchy a problémy

  • sdělit cestu k nápravě

  • použít popisného vyjadřování

  • nepoužívat vyjadřování posuzující

  • používat obsahově jasné a jednoznačné formulace

  • objektivita

  • hodnotí se činnost, práce, výrobek i chování – NE osobnost žáka!!!

  • mělo by být vždy pozitivně orientováno – motivace žáka

  • vyvarovat se ironie a sarkasmu

Osobnost edukátora

Historický vývoj profese učitelství

•před 40 000 lety? = výuka tkalcovství, kovářství, léčitelství, předávání poznatků z generace na generaci = poznatky o přírodě, člověku, náboženské a mravní normy, rituály, symboly apod.; stařešinové, šamani, kněží, náčelníci kmenů → první edukátoři

•první školy – instituce pro vzdělávání = Egypt, Indie, Čína, později Řecko (Sparta, Athény) a Řím

souvisí s vynálezem písma

•středověk = církevní edukace (latina, teologie, filosofie), příprava duchovních

•od 12.století = zakládány univerzity v Evropě Oxford (1168), Bologne (1224), Praha (1348)

•nový typ edukátora = VŠ učitel (univerzitní mistři - MGR.)

Bc. – učili na nižších církevních a měšťanských školách jako učitelé (počátek přípravy učitelů!)

•od 17. století = vývoj učitelské profese ovlivňován pedagogickými teoriemi humanistických myslitelů - J.A.Komenský, J.J.Rousseau, J.H. Pestalozzi

•1774 – školské reformy Marie Terezie = nový model struktury rakouského základního školství (vypracoval J.I.Felbiger), zavedení povinné 6-tileté docházky a 3 typy škol (triviální, hlavní a normální), změny i v přípravě učitelů

Témata, do kterých materiál patří