pedagogika celá
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
zadat zbytku třídy práci
dodržet psychohygienické zásady zkoušení – pozitivní, vstřícný přístup, vycházet ze znalostí žáka, navádějící otázky, předem napsané otázky
jasná představa o správné odpovědi
slovní zhodnocení jednotlivých otázek na závěr zkoušení
Nedostatky při ústním zkoušení
prodlužování doby výběru zkoušeného
přeformulovávání otázek – nesrozumitelné pro žáka
učitel používá nevhodná slovní spojení – no to snad ne!, vzpomeň si přeci, vždyť jsme si to říkali…
nerozhodnost při klasifikaci
Pozitiva slovního hodnocení
nestresuje žáka – důraz na pozitivní výsledky, povzbuzení žáka
doporučení, jak dosáhnout lepších výsledků
snižuje riziko diskriminace výkonnostně slabších žáků
umožňuje hodnotit výkony žáka v různých situacích
může konkrétně říci, co žák umí a co ne, na čem má pracovat …
Negativa slovního hodnocení
nebezpečí „nálepkování“ žáků
slovní hodnocení je pro některé pedagogy neúměrným požadavkem
časově náročné
nebezpečí sklouznutí k hodnotícím schématům a klišé
často není jasné, komu jsou zprávy určeny
rodiče nemusí dobře a jednoznačně rozumět formulacím učitelů
nevytváří možnost porovnávání výkonů mezi žáky
Formulace slovního hodnocení
úvod = uvést úspěchy žáka
následně nedostatky, neúspěchy a problémy
sdělit cestu k nápravě
použít popisného vyjadřování
nepoužívat vyjadřování posuzující
používat obsahově jasné a jednoznačné formulace
objektivita
hodnotí se činnost, práce, výrobek i chování – NE osobnost žáka!!!
mělo by být vždy pozitivně orientováno – motivace žáka
vyvarovat se ironie a sarkasmu
Osobnost edukátora
Historický vývoj profese učitelství
•před 40 000 lety? = výuka tkalcovství, kovářství, léčitelství, předávání poznatků z generace na generaci = poznatky o přírodě, člověku, náboženské a mravní normy, rituály, symboly apod.; stařešinové, šamani, kněží, náčelníci kmenů → první edukátoři
•první školy – instituce pro vzdělávání = Egypt, Indie, Čína, později Řecko (Sparta, Athény) a Řím
souvisí s vynálezem písma
•středověk = církevní edukace (latina, teologie, filosofie), příprava duchovních
•od 12.století = zakládány univerzity v Evropě Oxford (1168), Bologne (1224), Praha (1348)
•nový typ edukátora = VŠ učitel (univerzitní mistři - MGR.)
Bc. – učili na nižších církevních a měšťanských školách jako učitelé (počátek přípravy učitelů!)
•od 17. století = vývoj učitelské profese ovlivňován pedagogickými teoriemi humanistických myslitelů - J.A.Komenský, J.J.Rousseau, J.H. Pestalozzi
•1774 – školské reformy Marie Terezie = nový model struktury rakouského základního školství (vypracoval J.I.Felbiger), zavedení povinné 6-tileté docházky a 3 typy škol (triviální, hlavní a normální), změny i v přípravě učitelů