pedagogika celá
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
•další faktory pro nárůst poptávky po vzdělávání:
–rostoucím zájmem o vyšší (zejména terciární) vzdělání, (↑počet studentů a absolventů )
–stoupne zájem o další vzdělávání (↑počet institucí, které budou nabízet kurzy rozšiřující kvalifikaci)
•měnit se bude také poptávka po pracovnících z hlediska jejich kvalifikace a dovedností!!!
Budoucnost odvětví Vzdělávání II.
•nejméně do roku 2014 poroste celkový počet absolventů přicházejících na trh práce (↑zejména podíl vysokoškoláků a v učebních oborech bez maturity ↓počet studentů = projeví se v odborných nárocích na učitele)
•bude se ↑zvyšovat poptávka po učitelích v MŠ a na ZŠ (děti rodičů populačně velmi silných ročníků 70. let)
–to se změní v horizontu 5-6 let
•měl by postupně narůstat rozsah a kapacita kurzů zaměřených na vzdělávání dospělých!!!
–poptávka po učitelích jazyků, ICT a měkkých dovedností se bude dlouhodobě zvyšovat
–stejně poptávka po učitelů technických a přírodovědných oborů v oblasti terciárního vzdělávání (v souvislosti s vědou, výzkumem a inovacemi) = tato oblast bude výrazně podporována vládními opatřeními
Nejžádanější klíčové kompetence = komunikace, kooperace, kreativita, samostatnost, schopnost řešit problémy, schopnost přijmout zodpovědnost, schopnost učit se a rozvíjet
Kompetence učitele (Ped. slovník, s. 129)
•soubor vědomostí, dovedností, postojů a hodnost důležitých pro výkon učitelské profese
•vztahují se k profesní, obsahové a osobnostní složce standardu učitelství
Patří sem - Kompetence pedagogické a didaktické, oborově předmětové, diagnostické a informační, sociální, psychosociální a komunikační, manažerské a normativní, profesně a osobnostně kultivující
Etapy profesní dráhy učitelů podle Průchy
•volba učitelské profese (motivace ke studiu učitelství)
•profesní start (učitel-začátečník; profesní náraz)
•profesní adaptace (první roky)
•profesní vzestup (kariéra)
•profesní stabilizace (zkušený učitel, učitel-expert)
•profesní vyhasínání (vyhoření; syndrom burnout)
▫otázka profesní kontinuity a tzv. profesní migrace!
Začínajícího pedagoga může překvapit:
•obsah školního předmětu a jeho uspořádání
•různost školních programů (koncepcí)
•složení úvazku a rozvrh hodin
•přístup uvádějícího učitele
•rozdíl mezi vlastními metodami a postupy starších učitelů
•stav materiálního vybavení školy
•rozsah administrativních a jiných povinností
•neznalost právních a bezpečnostních předpisů, neznalost pracovního řádu
•časová náročnost učitelské práce
•zaměstnávání učitelů v době školních prázdnin
•vztahy na pracovišti
•výše učitelského platu a jeho skladba
•změněná kvalita kázně dnešních žáků, nekázeň
•postoj rodičů ke škole