pedagogika celá
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
•vychází z klíčových kompetencí učitele
•slouží jako kritérium pro:
–akreditace studijních programů v přípravném a dalším vzdělávání učitelů
–ověřování profesní způsobilosti a stanovení požadavků na atestace učitelů (ev. pro kariérní řád a odměňování učitelů v praxi)
•v ČR zatím nezaveden – tvoří se (viz MŠMT a Asociace profese učitelství)
Kvalita učitele (ped.slovník, s. 138)
Jedním z rozhodujících faktorů ovlivňující - celkovou kvalitu škol, kvalitu vyučování, efektivnost vzdělávání, vzdělávací výsledky žáků a studentů aj.
Zahrnuje - profesní znalosti, profesní dovednosti, profesní ctnosti (zaujetí, angažovanost), osobnostní kvality, mravní odpovědnost, spojeno s tvorbou profesních standardů
Bílá kniha (2001) – jak rozvíjet profesi pedagoga
•vymezit kvalifikační úroveň všech kategorií pedagogických pracovníků
•zvýšit kvalitu přípravného vzdělávání ped. pracovníků
•dobudovat systém dalšího vzdělávání ped. pracovníků
•založit systém kariérového a platového postupu ped. pracovníků
•zvýšit vědeckou a pedagogickou úroveň ped. a akademických pracovníků v terciárním sektoru vzdělávací soustavy
•rehabilitovat platovou úroveň ped. a akademických pracovníků
Učitelovo pedagogické myšlení = nebo také učitelovo pojetí výuky, váže se na edukační proces – cíle, učivo, formy a metody výuky; spojeno s profesním vývojem
Definice = komplex profesních idejí, postojů, očekávání, přání a předsudků, které vytváří základnu pro učitelovo jednání, pro vnímání a realizaci edukačních procesů; zčásti společné, zčásti individuální; zčásti uvědomělé a zčásti neuvědomělé; kognitivní i emotivní charakter
Pedagogická způsobilost (Ped.slovník, s. 193 – 194)
•předpoklady pro výkon činnosti pedagogického pracovníka stanovené zákonem
Patří sem - právní způsobilost, odborná, bezúhonnost, zdravotní způsobilost, prokázaná znalost českého jazyka
Složky profesní způsobilosti učitel podle V. Pařízka
•odborná způsobilost (pedagogická, psychologická a didaktická příprava)
•výkonová způsobilost (fyzická a neuropsychická schopnost k zvládání pracovního vypětí)
•osobnostní způsobilost (vlastní vůle a charakter, sociální zralost, schopnost mezilidských vztahů…)
•společenská způsobilost (morální vlastnosti učitele jako nositele určitých hodnot)
•motivační způsobilost (ztotožnění se s rolí učitele, angažovanost pro její realizaci)
Funkce edukátora/vzdělavatele ve výukovém procesu
•v 2.polovině 20.století se funkce vzdělavatele změnila s rozvojem ICT
dříve = expert s drahocennými a málo dostupnými informacemi
dnes = je spíše rádcem, pomocníkem, facilitátorem učení, moderátorem diskusí apod.; vyšší nároky na vzdělavatele v oblasti ICT a dovednost jich správně využít