pedagogika celá
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Z hlediska žáka:
Funkce motivační - hodnocení může povzbudit či utlumit
-pozitivní x negativní hodnocení
Funkce informační - žák získá zpětnou vazbu od učitele, jak se učil, které učivo zvládl a kde dělá chyby
Typy či druhy hodnocení
Formativní - plní diagnostickou funkci; dochází k odhalování chyb a jejich odstraňování
-poskytuje zpětnou vazbu učiteli i žákovi
Finální (sumativní, shrnující)- podklad pro oficiální hodnocení výkonu žáka na konci vyučovacího období
normativní - hodnocení výkonu jednotlivých žáků ve vztahu k výkonům ostatních
kriteriální- hodnocení absolutního výkonu, zjišťuje, zda byl konkrétní výkon (kritérium) splněn či nesplněn, hodnotí se bez ohledu na výkony ostatních žáků
diagnostické- zaměřené na odhalení učebních obtíží žáka a zjištění zvláštních vzdělávacích potřeb
interní (vnitřní)- prováděno učiteli, kteří ve třídě průběžně učí
externí (vnější)- obyčejně navrhováno i prováděno osobami mimo školu
neformální- založené na pozorování výkonů jako součásti běžné práce ve třídě
formální- takové,na které jsou žáci předem upozorněni a mohou se na ně připravit
průběžné- zhodnocení žákovy úrovně na základě hodnocení v průběhu delšího časového období
závěrečné- provedené na konci výuky předmětu nebo uceleného pracovního programu
objektivní- používají se metody omezující či vylučující vliv osobnosti učitele (např. objektivně skórovatelné didaktické testy)
hodnocení průběhu- hodnocení činnosti, která právě probíhá (např. v laboratoři, v dílnách, přednes básně, výpočet na tabuli …)
hodnocení výsledku- založeno na výsledku práce (např. projekt, písemka, kresba …)
Jak to udělat, aby uměli všichni všechno dobře?
objasňovat žákům věci tak dlouho, jak budou pokládat za potřebné (příp. individuálně)
poskytovat jim tolik praxe, kolik pokládají za potřebné
upřesňovat, co je nezbytné pro úspěšné zvládnutí úkolu, aby mohlo být procvičování soustředěno správným směrem
oznamovat žákům, proč neuspěli, aby si mohli doplnit mezery, opravit chyby či zdokonalit se v dovednostech, v nichž nedosahovali požadovaného standardu
umožňovat libovolný počet pokusů
Formy hodnocení
klasifikace
slovní hodnocení
číselné (percentilové) hodnocení
grafické hodnocení
Podle toho, komu je určeno:
individuální
skupinové – pracovních či výkonových skupin
hodnocení třídy, školy…
Zjišťování výsledků učení žáků
liší se podle toho, co se zjišťuje – vědomosti, dovednosti či postoje
pozorování (aktivita v hodině)
orientační ověřování (kladení otázek, desetiminutovky)
ústní klasifikační zkoušení
písemné zkoušení (písemná práce či didaktický test)
praktické zkoušení (dovednosti, pracovní postupy)
Zásady ústního zkoušení