Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




pedagogika celá

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (117.6 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Z hlediska žáka:

  1. Funkce motivační - hodnocení může povzbudit či utlumit

-pozitivní x negativní hodnocení

  1. Funkce informační - žák získá zpětnou vazbu od učitele, jak se učil, které učivo zvládl a kde dělá chyby

Typy či druhy hodnocení

  • Formativní - plní diagnostickou funkci; dochází k odhalování chyb a jejich odstraňování

-poskytuje zpětnou vazbu učiteli i žákovi

  • Finální (sumativní, shrnující)- podklad pro oficiální hodnocení výkonu žáka na konci vyučovacího období

  • normativní - hodnocení výkonu jednotlivých žáků ve vztahu k výkonům ostatních

  • kriteriální- hodnocení absolutního výkonu, zjišťuje, zda byl konkrétní výkon (kritérium) splněn či nesplněn, hodnotí se bez ohledu na výkony ostatních žáků

  • diagnostické- zaměřené na odhalení učebních obtíží žáka a zjištění zvláštních vzdělávacích potřeb

  • interní (vnitřní)- prováděno učiteli, kteří ve třídě průběžně učí

  • externí (vnější)- obyčejně navrhováno i prováděno osobami mimo školu

  • neformální- založené na pozorování výkonů jako součásti běžné práce ve třídě

  • formální- takové,na které jsou žáci předem upozorněni a mohou se na ně připravit

  • průběžné- zhodnocení žákovy úrovně na základě hodnocení v průběhu delšího časového období

  • závěrečné- provedené na konci výuky předmětu nebo uceleného pracovního programu

  • objektivní- používají se metody omezující či vylučující vliv osobnosti učitele (např. objektivně skórovatelné didaktické testy)

  • hodnocení průběhu- hodnocení činnosti, která právě probíhá (např. v laboratoři, v dílnách, přednes básně, výpočet na tabuli …)

  • hodnocení výsledku- založeno na výsledku práce (např. projekt, písemka, kresba …)

Jak to udělat, aby uměli všichni všechno dobře?

  • objasňovat žákům věci tak dlouho, jak budou pokládat za potřebné (příp. individuálně)

  • poskytovat jim tolik praxe, kolik pokládají za potřebné

  • upřesňovat, co je nezbytné pro úspěšné zvládnutí úkolu, aby mohlo být procvičování soustředěno správným směrem

  • oznamovat žákům, proč neuspěli, aby si mohli doplnit mezery, opravit chyby či zdokonalit se v dovednostech, v nichž nedosahovali požadovaného standardu

  • umožňovat libovolný počet pokusů

Formy hodnocení

  1. klasifikace

  2. slovní hodnocení

  3. číselné (percentilové) hodnocení

  4. grafické hodnocení

Podle toho, komu je určeno:

  1. individuální

  2. skupinové – pracovních či výkonových skupin

  3. hodnocení třídy, školy…

Zjišťování výsledků učení žáků

  • liší se podle toho, co se zjišťuje – vědomosti, dovednosti či postoje

  • pozorování (aktivita v hodině)

  • orientační ověřování (kladení otázek, desetiminutovky)

  • ústní klasifikační zkoušení

  • písemné zkoušení (písemná práce či didaktický test)

  • praktické zkoušení (dovednosti, pracovní postupy)

Zásady ústního zkoušení

Témata, do kterých materiál patří