pedagogika celá
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
4) Charakteristiky škol
materiální vybavenost, typ lokality, v níž škola působí, profil učitelských kádrů aj.
Výchova
obecné pojetí = činnost, která ve společnosti zajišťuje předávání „duchovního majetku“ společnosti z generace na generaci, hlavní složka socializace (začlenění do společnosti)
pedagogické pojetí= záměrné působení na osobnost jedince s cílem dosáhnout změn v různých složkách osobnosti
rozlišujeme výchovu → rozumovou, mravní, tělesnou, uměleckou …
předání vzorců chování, norem, komunikačních rituálů, hygienických návyků apod.
výchova = subjekto-subjektový proces, pedagog ↔ žák (není pasivní), má v sobě sebeutvářecí prvek; často však chápan jako proces subjekto-objektový (učitel – žák)
celoživotní /permanentní charakter → od narození až do smrti (jeden z charakteristických rysů)
v praxi = propojení pojmů → výchovně – vzdělávací proces
Pojetí výchovy z hlediska názorových skupin autorů
autoři akcentující roli pedagoga nebo společnosti (Lindner, Kádner)
autoři akcentující osobnost žáka ve výchově (Rousseau, Montessori, Steiner)
autoři hledající těžiště v interakci pedagoga a vychovávaného (humanistická, moderní, současná pedagogika)
Jednostranný pohled na výchovu
pedeutocentrický model – vše podřízeno vůli vychovatele
pedocentrický model – vše podřízeno vychovávanému
teleocentrický model – přeceňuje roli výchovného cíle
technocetrický model – preferuje výchovné prostředky, metody, postupy
funkcionální model – zahrnuje do výchovy neznámé vlivy zprostředkované vnitřními i vnějšími podmínkami života
Další pojetí výchovy
intuitivní pojetí – zobecnění individuálních a skupinových zkušeností vychovatele i vychovávaného
výchova jako předmět vědy – výchova jako předmět pedagogiky
výchova jako konkrétní společenská činnost – slouží k ovlivňování chování, jednání jednotlivce a dosažení změn ve společnosti
výchova jako zvláštní druh socializace – záměrné formování osobnosti člověka na rozdíl od nezáměrných vlivů
výchova jako adaptace na stávající podmínky a anticipace toho co bude – přizpůsobení se aktuálnímu stavu a předvídání /předcházení dalšímu vývoji
Obecné rysy výchovy = výchova je vždy konkrétní povahy a byla a je determinována (určena a vymezena), naše současná výchova je historicky podmíněný model, odpovídající podmínkách české demokratické společnosti, výchovu chápeme jako jeden z významných činitelů rozvoje společnosti vedle činitelů ekonomických, morálních a kulturních, je nezbytně nutné uvědomovat si dělení výchovy dle míry intencionality na záměrnou a nezáměrnou
Charakteristické rysy výchovy = permanentní charakter, propojení autoedukace a heteroedukace, dynamičnost a cykličnost, internacionální a globální charakter, pluralita a integrace, hodnotová orientace