Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




pedagogika celá

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (117.6 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

4) Charakteristiky škol

materiální vybavenost, typ lokality, v níž škola působí, profil učitelských kádrů aj.

Výchova

obecné pojetí = činnost, která ve společnosti zajišťuje předávání „duchovního majetku“ společnosti z generace na generaci, hlavní složka socializace (začlenění do společnosti)

pedagogické pojetí= záměrné působení na osobnost jedince s cílem dosáhnout změn v různých složkách osobnosti

rozlišujeme výchovu → rozumovou, mravní, tělesnou, uměleckou …

předání vzorců chování, norem, komunikačních rituálů, hygienických návyků apod.

výchova = subjekto-subjektový proces, pedagog ↔ žák (není pasivní), má v sobě sebeutvářecí prvek; často však chápan jako proces subjekto-objektový (učitel – žák)

celoživotní /permanentní charakter → od narození až do smrti (jeden z charakteristických rysů)

v praxi = propojení pojmů → výchovně – vzdělávací proces

Pojetí výchovy z hlediska názorových skupin autorů

autoři akcentující roli pedagoga nebo společnosti (Lindner, Kádner)

autoři akcentující osobnost žáka ve výchově (Rousseau, Montessori, Steiner)

autoři hledající těžiště v interakci pedagoga a vychovávaného (humanistická, moderní, současná pedagogika)

Jednostranný pohled na výchovu

pedeutocentrický model – vše podřízeno vůli vychovatele

pedocentrický model – vše podřízeno vychovávanému

teleocentrický model – přeceňuje roli výchovného cíle

technocetrický model – preferuje výchovné prostředky, metody, postupy

funkcionální model – zahrnuje do výchovy neznámé vlivy zprostředkované vnitřními i vnějšími podmínkami života

Další pojetí výchovy

intuitivní pojetí – zobecnění individuálních a skupinových zkušeností vychovatele i vychovávaného

výchova jako předmět vědy – výchova jako předmět pedagogiky

výchova jako konkrétní společenská činnost – slouží k ovlivňování chování, jednání jednotlivce a dosažení změn ve společnosti

výchova jako zvláštní druh socializace – záměrné formování osobnosti člověka na rozdíl od nezáměrných vlivů

výchova jako adaptace na stávající podmínky a anticipace toho co bude – přizpůsobení se aktuálnímu stavu a předvídání /předcházení dalšímu vývoji

Obecné rysy výchovy = výchova je vždy konkrétní povahy a byla a je determinována (určena a vymezena), naše současná výchova je historicky podmíněný model, odpovídající podmínkách české demokratické společnosti, výchovu chápeme jako jeden z významných činitelů rozvoje společnosti vedle činitelů ekonomických, morálních a kulturních, je nezbytně nutné uvědomovat si dělení výchovy dle míry intencionality na záměrnou a nezáměrnou

Charakteristické rysy výchovy = permanentní charakter, propojení autoedukace a heteroedukace, dynamičnost a cykličnost, internacionální a globální charakter, pluralita a integrace, hodnotová orientace

Témata, do kterých materiál patří