pedagogika celá
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
dnes důraz na ergonomii
Moderní pedagogika = edukační věda zabývající se edukačními procesy probíhajícími v různých edukačních prostředích, prostředí edukace se liší typem zúčastněných subjektů, obsahem, formami a intenzitou edukačních procesů, akcent na procesuální a funkční aspekty při zkoumání edukační reality
např. hodnocení kvality vzdělávací soustavy – vzdělávací výsledky žáků
Edukační proces = jakákoliv činnost, jejímž prostřednictvím nějaký subjekt instruuje (vyučuje) a nějaký subjekt se učí.
Základní komponenty EP - učící se subjekt, vyučující subjekt, učení
Příklady edukačních procesů - babička instruuje vnoučka, jak má držet příbor; cestující v tramvaji se učí anglická slovíčka; zkušený řemeslník ukazuje méně zkušenému pracovní postupy
Jaké učení je podstatou edukačního procesu?
učení = získávání zkušeností, utváření a pozměňování jedince v průběhu jeho života
Základní druhy učení: (Čáp, Mareš)
senzomotorické učení (osvojování pohybových činností)
verbálně-kognitivní učení (osvojování poznatků prostřednictvím jazyka)
sociální učení (osvojování systému hodnot, norem, postojů)
Druhy učení podle intencionality (záměrnosti) = bezděčné (náhodné) učení, intencionální (záměrné) učení, řízené učení
Struktura a kontext edukačních procesů
Objasňování edukačních procesů - aktérů (účastníci edukačního procesu), kontextu (determinanty EP), obsahu (náplň a průběh EP), výstupů (produkty EP)
Obecný model edukačního procesu = edukační proces = jeden z druhů sociální interakce
Kontexty a determinanty edukačního procesu:
geografické a demografické prostředí
sociální prostředí (zaměstnanost, rozvody, urbanizace, životní styl obyvatel …)
politické prostředí (vzdělávací politika, priority ve vzdělávání, otázka školného …)
ekonomické prostředí (HDP, výdaje na žáka, počet VŠ studentů, účast na CŽV …)
Vstupní determinanty se týkají - subjektů EP (edukantů a edukátorů), kurikulárních konstruktů, škol a materiální vybavenosti EP
Vstupní determinanty edukační procesů I.
1) Charakteristiky žáka
kognitivní (inteligence, schopnosti, styly učení aj.)
afektivní (postoje, motivace, potřeby aj.)
fyzické (rozdíl věku, pohlaví aj.)
sociální a sociokulturní (vzdělanostní úroveň rodiny, etnická příslušnost aj.)
2) Charakteristiky učitelů
osobnostní (věk, zdravotní stav, temperament aj.)
profesní (zkušenosti, odpovědnost za úspěšnost žáků aj.)
Vstupní determinanty edukační procesů II.
3) Charakteristiky edukačních konstruktů
kurikulární programy (orientace vzdělávacích programů, čas vymezený na výuku předmětů aj.)
učebnice (rozsah a obtížnost učiva, finanční dostupnost učebnic aj.)
evaluační nástroje (korespondence se standardy vzdělávání, přesnost měření aj.)