Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




pedagogika celá

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (117.6 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

dnes důraz na ergonomii

Moderní pedagogika = edukační věda zabývající se edukačními procesy probíhajícími v různých edukačních prostředích, prostředí edukace se liší typem zúčastněných subjektů, obsahem, formami a intenzitou edukačních procesů, akcent na procesuální a funkční aspekty při zkoumání edukační reality

např. hodnocení kvality vzdělávací soustavy – vzdělávací výsledky žáků

Edukační proces = jakákoliv činnost, jejímž prostřednictvím nějaký subjekt instruuje (vyučuje) a nějaký subjekt se učí.

Základní komponenty EP - učící se subjekt, vyučující subjekt, učení

Příklady edukačních procesů - babička instruuje vnoučka, jak má držet příbor; cestující v tramvaji se učí anglická slovíčka; zkušený řemeslník ukazuje méně zkušenému pracovní postupy

Jaké učení je podstatou edukačního procesu?

učení = získávání zkušeností, utváření a pozměňování jedince v průběhu jeho života

Základní druhy učení: (Čáp, Mareš)

senzomotorické učení (osvojování pohybových činností)

verbálně-kognitivní učení (osvojování poznatků prostřednictvím jazyka)

sociální učení (osvojování systému hodnot, norem, postojů)

Druhy učení podle intencionality (záměrnosti) = bezděčné (náhodné) učení, intencionální (záměrné) učení, řízené učení

Struktura a kontext edukačních procesů

Objasňování edukačních procesů - aktérů (účastníci edukačního procesu), kontextu (determinanty EP), obsahu (náplň a průběh EP), výstupů (produkty EP)

Obecný model edukačního procesu = edukační proces = jeden z druhů sociální interakce

Kontexty a determinanty edukačního procesu:

geografické a demografické prostředí

sociální prostředí (zaměstnanost, rozvody, urbanizace, životní styl obyvatel …)

politické prostředí (vzdělávací politika, priority ve vzdělávání, otázka školného …)

ekonomické prostředí (HDP, výdaje na žáka, počet VŠ studentů, účast na CŽV …)

Vstupní determinanty se týkají - subjektů EP (edukantů a edukátorů), kurikulárních konstruktů, škol a materiální vybavenosti EP

Vstupní determinanty edukační procesů I.

1) Charakteristiky žáka

kognitivní (inteligence, schopnosti, styly učení aj.)

afektivní (postoje, motivace, potřeby aj.)

fyzické (rozdíl věku, pohlaví aj.)

sociální a sociokulturní (vzdělanostní úroveň rodiny, etnická příslušnost aj.)

2) Charakteristiky učitelů

osobnostní (věk, zdravotní stav, temperament aj.)

profesní (zkušenosti, odpovědnost za úspěšnost žáků aj.)

Vstupní determinanty edukační procesů II.

3) Charakteristiky edukačních konstruktů

kurikulární programy (orientace vzdělávacích programů, čas vymezený na výuku předmětů aj.)

učebnice (rozsah a obtížnost učiva, finanční dostupnost učebnic aj.)

evaluační nástroje (korespondence se standardy vzdělávání, přesnost měření aj.)

Témata, do kterých materiál patří