Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




pedagogika celá

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (117.6 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Formy výchovně-vzdělávací práce

Rozlišujeme čtyři typy výchovy :

výchova školní- (vyučování, mimo vyučovací školní aktivity a vliv školního prostředí)

výchova mimoškolní- (ve společenských organizací, v kulturních institucích a prostřednictvím hromadných sdělovacích prostředků)

výchova rodinná- (veřejným míněním rodiny, zájmovou orientací rodiny, vlasteneckou výchovou, sportovními a kulturními aktivitami)

sebevýchova- (autodiagnostika a automotivace, autodidaxe, plánování, podíl na různých aktivitách)

1. Školní výchova = základní výchovně-vzdělávací institucí, Mezinárodní standardní klasifikace vzdělávání (ISCED)

Formy školní výchovy

výchova v rámci vyučování

výchova v mimo vyučovacích aktivitách

působení školního prostředí

efektivních výsledků je dosaženo jedině v hlubokém a stálém propojení vyučovacích forem s formami mimo vyučovacími, v propojení heteroedukace s autoedukací

Výchova v rámci vyučování = základem školní výchovy je vyučování

Koncepci vyučování určují tři základní dokumenty - studijní profil, učební plán, učební osnovy

Kurikulum = zamyšlené a plánované; realizované ve školních podmínkách; osvojené žáky

vzdělávací program, projekt, plán; průběh studia a jeho obsah; obsah veškeré zkušenosti, kterou žáci získávají ve škole, její plánování a hodnocení

Typy kurikula:

formální kurikulum – cíle, obsah, prostředky a organizace vzdělávání, realizace, kontrola a hodnocení

neformální kurikulum – mimotřídní a mimoškolní aktivity

skryté kurikulum – zkušenosti žáků z reálného života školy

Vliv školního prostředí = působí na vztah ke škole, k oboru, ke studiu, k lidem; záleží na každé maličkosti

vliv prostředí materiálního X sociálního

všechny formy výchovy ve škole se stávají účinnějšími, když se organicky propojují s výchovou mimoškolskou

je třeba překonávat dosavadní odtržení školy od ostatních organizací a institucí

rada školy – prohloubení vazby mezi školou, mimoškolskými institucemi, obcí a rodinou

2. Mimoškolní výchova = funkce mimoškolní výchovy – výchovná, sociální a zdravotní

Uskutečňuje se - sítí společenských organizací, kulturních zařízení, hromadných sdělovacích prostředků, intencionální (přímá) výchova – kurzy, přednášky, semináře, diskuse; funkcionální (nepřímá) výchova – probíhá ve spojitosti s vlastním životem a aktivitou dané organizace

3. Rodinná výchova

jedinci se přirozenou formou dostává četných podnětů a zkušeností → rodina i nadále musí plnit roli první a základní výchovně-vzdělávací instituce

vytváří příznivé emocionální klima, zajišťuje uspokojování základních potřeb, poskytuje řadu podnětů pro rozvoj společnosti

Několik základních funkcí rodiny

funkce biologicko-reprodukční – biopsychické potřeby muže a ženy

Témata, do kterých materiál patří