pedagogika celá
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Formy výchovně-vzdělávací práce
Rozlišujeme čtyři typy výchovy :
výchova školní- (vyučování, mimo vyučovací školní aktivity a vliv školního prostředí)
výchova mimoškolní- (ve společenských organizací, v kulturních institucích a prostřednictvím hromadných sdělovacích prostředků)
výchova rodinná- (veřejným míněním rodiny, zájmovou orientací rodiny, vlasteneckou výchovou, sportovními a kulturními aktivitami)
sebevýchova- (autodiagnostika a automotivace, autodidaxe, plánování, podíl na různých aktivitách)
1. Školní výchova = základní výchovně-vzdělávací institucí, Mezinárodní standardní klasifikace vzdělávání (ISCED)
Formy školní výchovy
výchova v rámci vyučování
výchova v mimo vyučovacích aktivitách
působení školního prostředí
efektivních výsledků je dosaženo jedině v hlubokém a stálém propojení vyučovacích forem s formami mimo vyučovacími, v propojení heteroedukace s autoedukací
Výchova v rámci vyučování = základem školní výchovy je vyučování
Koncepci vyučování určují tři základní dokumenty - studijní profil, učební plán, učební osnovy
Kurikulum = zamyšlené a plánované; realizované ve školních podmínkách; osvojené žáky
vzdělávací program, projekt, plán; průběh studia a jeho obsah; obsah veškeré zkušenosti, kterou žáci získávají ve škole, její plánování a hodnocení
Typy kurikula:
formální kurikulum – cíle, obsah, prostředky a organizace vzdělávání, realizace, kontrola a hodnocení
neformální kurikulum – mimotřídní a mimoškolní aktivity
skryté kurikulum – zkušenosti žáků z reálného života školy
Vliv školního prostředí = působí na vztah ke škole, k oboru, ke studiu, k lidem; záleží na každé maličkosti
vliv prostředí materiálního X sociálního
všechny formy výchovy ve škole se stávají účinnějšími, když se organicky propojují s výchovou mimoškolskou
je třeba překonávat dosavadní odtržení školy od ostatních organizací a institucí
rada školy – prohloubení vazby mezi školou, mimoškolskými institucemi, obcí a rodinou
2. Mimoškolní výchova = funkce mimoškolní výchovy – výchovná, sociální a zdravotní
Uskutečňuje se - sítí společenských organizací, kulturních zařízení, hromadných sdělovacích prostředků, intencionální (přímá) výchova – kurzy, přednášky, semináře, diskuse; funkcionální (nepřímá) výchova – probíhá ve spojitosti s vlastním životem a aktivitou dané organizace
3. Rodinná výchova
jedinci se přirozenou formou dostává četných podnětů a zkušeností → rodina i nadále musí plnit roli první a základní výchovně-vzdělávací instituce
vytváří příznivé emocionální klima, zajišťuje uspokojování základních potřeb, poskytuje řadu podnětů pro rozvoj společnosti
Několik základních funkcí rodiny
funkce biologicko-reprodukční – biopsychické potřeby muže a ženy