pedagogika celá
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
funkce ekonomická – zabezpečení materiálních podmínek existence rodiny
funkce výchovná – příprava dětí pro život ve společnosti
funkce emocionální – zabezpečení citových vazeb členů rodiny
funkce ochranná – zabezpečení péče a ochrany dětí před nepříznivými vlivy
Rodinná výchova se uskutečňuje mnoha prostředky:
rodina rozvíjí své členy veřejným míněním (názory a přístupy ke skutečnosti)
není neměnné, je utvářeno jednotlivými členy rodiny
může být pozitivní nebo negativní
obsah rodinného života (společné zájmy, společná účast na činnostech vědecké, kulturní, pracovní i sportovní povahy, rozvoj postojů, společné společenské styky)
vlastenecká výchova
estetická a kulturní oblast
tělesná a sportovní oblast
rozvoj morálních kvalit jedince (kladný vztah k práci)
4. Sebevýchova (autoedukace) = jedinec → iniciátorem, tak realizátorem, tvůrcem, organizátorem výchovně-vzdělávacího procesu
Význam sebevýchovy je dvojí:
užší – formování postojů a zájmů
širší – sebevzdělávání (vědomosti, dovednosti, návyky)
Koncepce sebevýchovy
sebevzdělávání - rozvoj vědomostí, dovedností, návyků a schopností
sebevýchova v užším smyslu - rozvoj postojů jed. ke skutečnosti, zájmů, potřeb, chování
cílová orientace – cíle individuální a autonomní
obsahová stránka – rozvoj jedince pro jednotlivé sociální role, rozvoj základních osobnostních kvalit
Předpoklady sebevýchovy = automotivace, potřeby, zájmy; schopnost autodiagnózy; schopnost koncipovat svůj další rozvoj; konzultační a poradenská služba; možnost uplatnění dosahovaných výsledků
Jak pomoci sebevýchově? Co je třeba posílit a prohloubit?
orientaci výchovy na postoje, potřeby a zájmy; celkové formativní orientace výchovy; orientaci na autonomní výchovné cíle; distanční vzdělávání
Ergonomie
z řeckých slov „ergon“ = práce, „nomos“ = zákon
jako vědní obor vznikl za 2.světové války (díky vylepšování interiéru stíhaček)
využívá poznatků vědních oborů humanitních i technických
bere v úvahu poznatky o fyzických i psychických možnostech člověka, o prostředí, ve kterém se
pohybuje, pracuje a odpočívá
Zdravé sezení
každý člověk je jedinečný a neopakovatelný (ve své povaze i tvaru kostry)
při dlouhém sezení na nevhodném nábytku může docházet k dlouhodobým a bolestivým onemocněním → bolesti v oblasti šíje, bederní části zad, žaludku, horní části stehen a v podkolení.
mít kvalitní sedací nábytek (nastavitelná židle, klekačka není vhodná pro dlouhé sezení …)
prostor pro dolní končetiny musí umožnit pohodlný sed s možností protažení obou nohou a změny jejich polohy s možností použitím nožní opěrky
Důležité prvky ergonomické židle
upravitelná výška sedáku (zvýšení x snížení; vpřed x vzad)
podpěrky pro ruce (měkké, výškově nastavitelné)