Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




pedagogika celá

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (117.6 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

funkce ekonomická – zabezpečení materiálních podmínek existence rodiny

funkce výchovná – příprava dětí pro život ve společnosti

funkce emocionální – zabezpečení citových vazeb členů rodiny

funkce ochranná – zabezpečení péče a ochrany dětí před nepříznivými vlivy

Rodinná výchova se uskutečňuje mnoha prostředky:

rodina rozvíjí své členy veřejným míněním (názory a přístupy ke skutečnosti)

není neměnné, je utvářeno jednotlivými členy rodiny

může být pozitivní nebo negativní

obsah rodinného života (společné zájmy, společná účast na činnostech vědecké, kulturní, pracovní i sportovní povahy, rozvoj postojů, společné společenské styky)

vlastenecká výchova

estetická a kulturní oblast

tělesná a sportovní oblast

rozvoj morálních kvalit jedince (kladný vztah k práci)

4. Sebevýchova (autoedukace) = jedinec → iniciátorem, tak realizátorem, tvůrcem, organizátorem výchovně-vzdělávacího procesu

Význam sebevýchovy je dvojí:

užší – formování postojů a zájmů

širší – sebevzdělávání (vědomosti, dovednosti, návyky)

Koncepce sebevýchovy

sebevzdělávání - rozvoj vědomostí, dovedností, návyků a schopností

sebevýchova v užším smyslu - rozvoj postojů jed. ke skutečnosti, zájmů, potřeb, chování

cílová orientace – cíle individuální a autonomní

obsahová stránka – rozvoj jedince pro jednotlivé sociální role, rozvoj základních osobnostních kvalit

Předpoklady sebevýchovy = automotivace, potřeby, zájmy; schopnost autodiagnózy; schopnost koncipovat svůj další rozvoj; konzultační a poradenská služba; možnost uplatnění dosahovaných výsledků

Jak pomoci sebevýchově? Co je třeba posílit a prohloubit?

orientaci výchovy na postoje, potřeby a zájmy; celkové formativní orientace výchovy; orientaci na autonomní výchovné cíle; distanční vzdělávání

Ergonomie

z řeckých slov „ergon“ = práce, „nomos“ = zákon

jako vědní obor vznikl za 2.světové války (díky vylepšování interiéru stíhaček)

využívá poznatků vědních oborů humanitních i technických

bere v úvahu poznatky o fyzických i psychických možnostech člověka, o prostředí, ve kterém se

pohybuje, pracuje a odpočívá

Zdravé sezení

každý člověk je jedinečný a neopakovatelný (ve své povaze i tvaru kostry)

při dlouhém sezení na nevhodném nábytku může docházet k dlouhodobým a bolestivým onemocněním → bolesti v oblasti šíje, bederní části zad, žaludku, horní části stehen a v podkolení.

mít kvalitní sedací nábytek (nastavitelná židle, klekačka není vhodná pro dlouhé sezení …)

prostor pro dolní končetiny musí umožnit pohodlný sed s možností protažení obou nohou a změny jejich polohy s možností použitím nožní opěrky

Důležité prvky ergonomické židle

upravitelná výška sedáku (zvýšení x snížení; vpřed x vzad)

podpěrky pro ruce (měkké, výškově nastavitelné)

Témata, do kterých materiál patří