Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




pedagogika celá

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (117.6 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Kategorie učitelů v ČR

•záleží, na kterém stupni a druhu školy pracují (učitelé mateřských škol, učitelé základních škol (1.stupeň, 2.stupeň), učitelé středních odborných škol a učilišť, učitelé gymnázií, učitelé uměleckých škol a konzervatoří, učitelé vyšších odborných škol, učitelé vysokých škol – akademičtí pracovníci)

Osobnostní charakteristiky učitelů

•mají vliv na kvalitu, efektivnost a výsledky edukačních procesů

•vlastnosti determinující kvalitu učitele (Windham, 1988)

stupeň učitelovy kvalifikace (dosažené formální vzdělání), rozsah výcviku, specializace v předmětech, oboru; věk, profesní zkušenost (nesouvisí s délkou praxe), etnická příslušnost, verbální schopnosti, postoje

Seznam základních pedagogických dovedností = přispívají k úspěšnosti vyučování

Patří sem - plánování a příprava, realizace vyučovací hodiny, řízení vyučovací hodiny, klima třídy, kázeň, hodnocení prospěchu žáků, reflexe vlastní práce a evaluace (sebehodnocení)

Pedagogické zásady

•respektování pedagogicko-psychologických zákonitostí

•vyjadřují vztah mezi cíli, obsahem, podmínkami a prostředky

•vychází ze znalosti zákonitostí pedagogického procesu

•zásada uvědomělosti

•zásada názornosti

•zásada soustavnosti

•zásada přiměřenosti

•zásada trvalosti

Pravidla J.A.Komenského z Analytické didaktiky

•Učitel nechť neučí, kolik sám může učiti, nýbrž kolik může žák pochopiti.

•Vždy postupně, nikdy skokem.

•Všemu, čemu se musíme učiti, nechť se učíme vlastní prací.

•Vše vlastními smysly, vždy a rozmanitě.

•Všemu se vyučuje a učí příklady, ukázkami a cvičeními.

•Nechť se vyučuje a učí: Nečetným před četným. Krátkým před obšírným. Jednoduchým před složeným. Blízkým před odlehlejším. Pravidelným před nepravidelným.

Profese učitele

•obecně profese by měla splňovat:

•soubor znalostí a dovedností, který přesahuje znalosti a dovednosti laických osob

•smysl pro službu veřejnosti a celoživotní angažovanosti pro ni

•aplikace výzkumu a teorie v praxi

•dlouhá doba speciálního výcviku

•kontrola nad licenčními standardy

•autonomie v rozhodování o vybraných sférách vlastní pracovní činnosti

•existující soubor výkonových standardů

•oddanost práci a klientům

•používání administrativy k usnadnění práce profesionálů

•existence samostatných sdružení – komor dané profese

•organizace poskytující akreditace pro individuální profesionály

•etický kód pomáhající řešit sporné záležitosti při výkonu profese

•vysoká úroveň důvěry v jednotlivé pracovníky profese

•vysoká sociální prestiž a vysoký ekonomický status profesionálů

Profesní standard učitelství (ped. slovník, s. 221)

•žádoucí profesní způsobilost pro výkon učitelského povolání

Témata, do kterých materiál patří