Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




pedagogika celá

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (117.6 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Sociální styk

Zahrnuje 3 aspekty (hlediska):

1.interakční(vzájemné působení, ovlivňování)

2.komunikační(sdělování významů)

3.percepční (vnímání našich partnerů v rámci přímých komunikačních aktivit)

•Křivohlavý(1987) = není možné nekomunikovat, není možné se nějak nechovat a není možné svým chováním neovlivňovat druhé

Sociální styk

Zahrnuje 3 aspekty (hlediska):

1.interakční(vzájemné působení, ovlivňování)

2.komunikační(sdělování významů)

3.percepční (vnímání našich partnerů v rámci přímých komunikačních aktivit)

•Křivohlavý(1987) = není možné nekomunikovat, není možné se nějak nechovat a není možné svým chováním neovlivňovat druhé

Pedagogická komunikace = vzájemná výměna informací mezi účastníky výuky, slouží k realizaci jejích cílů, je prostředkem výchovy a vzdělávání

•komunikace U –Ž se řídí určitými základními pravidly (např. mluvit, jen když je žák vyzván …)

3 složky informace zprostředkovávané žákům při výuce (působí integrovaně):

1.kognitivní složka(fakta, definice, řešení úkolů, aplikace pravidel –rozvoj poznávací stránky osobnosti)

2.afektivní složka (rozvoj motivů k učení, posilování utváření žádoucích postojů …)

3.regulativní složka (realizace výuky v souladu s předem vymezenými cíli)

Prostředky sociální komunikace

1.verbální(slovem –mluveným, psaným)

2.nonverbální(neverbální, mimoslovní)

3.komunikace činem

Obsahy sdělení –především informace, emoce, nálady a postoje k partnerovi v komunikaci, ale i postoj k sobě samému

1. Verbální komunikace = mezilidská komunikace (řeč), nutné správné dýchání při mluvení, hlas(síla, výška, barva), kultivovaný projev, obtížné sdělování emocí a vztahů k druhému člověku či předmětu

Základní charakteristiky mluveného projevu: (Obst, Kalhoust, 2002)

•intenzita hlasu, tónová výška hlasu, barvu hlasu

•délku projevu, rychlost mluveného projevu

•přestávky a pauzy v řeči, akustická náplň přestávek

•přesnost řeči (chyby v řeči –přeřeknutí, vynechání, zkomolení části slova, použití nevhodného výrazu apod.)

•způsob předávání slova

Obsahová stránka ped.komunikace = věcná správnost, přesnost, srozumitelnost, přiměřenost věku žáků, stručnost, jazyková správnost

Zásady učitelova rozhovoru se žákem

•vciťovat se do stavu žáka (empatie), respektovat osobnost žáka, zaujímat autentický postoj, být konkrétní

2. Neverbální komunikace = „mluvení beze slov“; Mezilidská komunikace = 55% mimické projevy, 38% akustické nelingvistické projevy, 7% slovní sdělení

Prostředky neverbální komunikace

•sdělování pohledy (U a Ž), výrazem obličeje (mimika), pohyby (kinezika), fyzickými postoji (posturologie), sdělování gesty, sdělování dotykem (haptika), sdělováním vzájemným přiblížením či oddálením (proxemika), sdělování úpravou zevnějšku (Ž i U)

Témata, do kterých materiál patří