pedagogika celá
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Písemná příprava učitele na vyučovací hodinu
Téma, cíle (kognitivní, hodnotové), plán ověřování osvojených vědomostí a dovedností, učivo, organizace a metody výuky, pomůcky, podklady pro závěrečné části hodiny (shrnutí, opakování, procvičování) a pro pokročilé procvičování, struktura hodiny s časovým plánem
Plán vyučovací hodiny
Téma hodiny: Tabulkový procesor -relativní a absolutní adresy
Cíle hodiny: objevit rozdíl v relativní a absolutní adresaci buněk, zvládnout názvy buněk a oblastí, zadávat vzorce pomocí názvů buněk, uplatnit v některé úloze
Pomůcky: státy.xls (tabulka rozlohy a počtu obyvatel vybraných států světa), hotovo.xls (se vzorci)
Vstupní znalosti: kopírování vzorců roztahováním
Obecná doporučení
Před vyučovací hodinou si udělat písemnou přípravu.
Psát ji stručně, v heslech, ale tak, abychom s odstupem „dešifrovali“ její obsah. (možné využít i při vyučování v paralelních třídách, či v dalším školním roce)
Graficky přípravu rozvrhnout a zvýraznit důležitá místa. (rychle se v přípravě vyznat)
Nechat si v přípravě místo na poznámky (po skončení hodiny -zaznamenat poznatky ke zlepšení)
Přípravu pořídit ve formě, která umožní její pružné úpravy-počítačový soubor, případně volný list (listy), který je možné vložit do kroužkových desek a podle potřeby vyjmout a nahradit jiným listem.
Sebereflexe vyučovací hodiny
Byly splněny cíle vyučovací hodiny? Pokud ne, vrátím se k tématu příští hodinu?
Byl časový plán adekvátní? Nestihl/a jsem některé naplánované části? Byl na některé části naplánován nereálně krátký čas? Nebo byl čas vyučovací hodiny neefektivně využit, bylo nutné výuku „natahovat“?
Zvládl/a jsem dobře jednotlivé situace ve vyučovací hodině (naplánované i neplánové, komunikaci se žáky apod.)?
Byla dobře zvolena organizační forma a metoda pro prezentaci nového učiva?Byl zařazený experiment (model, prezentace, videofilm,…) didakticky účelný? provedený? Nebyla by příště efektivnější jiná forma a metoda? Jaká?
Byly připravené úlohy a otázky adekvátní? Nebo byly příliš snadné/obtížné? Málo rozmanité? Bylo jich dost, nebo příště jich musím připravit více?
Byly připravené pomůcky účelné? Využil/a jsem je? Co mi chybělo? Co příště vynechám?
Co jiného jsem udělal/a dobře?
Co jiného jsem udělal/a špatně a jak bych to udělal/a příště? Co jsem vůbec neměl/a dělat, čeho jsem se měla/a vyvarovat?
Co ve vyučovací hodině chybělo a co bych příště měl/a zařadit?
Materiální didaktické prostředky
Didaktické prostředky = vše, co učitel a studenti mohou využít k dosažení výukových cílů
Dělíme na:
nemateriální didaktické prostředky (formy, metody výuky, dílčí cíle …)
materiální didaktické prostředky (školní tabule, učebnice…)