Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




pedagogika celá

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (117.6 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • zájemci o kurz budou vědět, zda je pro ně daná vzdělávací akce přínosná

  • zda si v jejím průběhu osvojí právě ty znalosti , dovednosti a postoje, které si osvojit chtějí či potřebují

  • organizátor i lektor kurzu snáze stanoví obsah a následné ověření stanovených cílů kurzu

Stanovení obsahu vzdělávací akce

  • obsah vzdělávání = soustava poznatků, činností, hodnot a způsobů chování- ty jsou obvykle lektorem zpracovány do podoby učiva a předloženy účastníkům, aby si je osvojili jako své vědomosti, dovednosti, kompetence a přetvořili je ve své vlastní postoje, hodnoty a činy

obsah by měl vždy být:

  • v souladu se stanovenými cíli

  • přiměřený počtu, věku, složení účastníků

  • vědecky správný

  • praxí ověřený a s praxí propojený

  • aktuální

  • logicky uspořádaný, systematický

  • diferencovaný podle důležitosti (co účastník musí znát, co by měl znát a co by mohl znát)

Učební plán

  • specifikace vzdělávacího obsahu

  • definice = logicky uspořádaný systém disciplín, stanovující jejich vzájemné proporce (časové dotace jednotlivých disciplín), posloupnost nasazení a způsob jejich ukončení

lze ho uspořádat:

  • induktivně →od konkrétních, praktických disciplín k teorii

  • deduktivně→od teoretických východisek ke konkrétní disciplíně

3 základní formy uspořádání obsahu v učebních plánech:

  • předmětové uspořádání obsahu

  • projektové uspořádání obsahu

  • modulové/blokové uspořádání obsahu

Studijní materiály = konkretizace a specifikace stanoveného obsahu vzdělávací akce

  • učebnice, skripta, sylaby, teze, pracovní sešity, listy, zadání případových studií, zadání manažerských her, průvodce studiem, studijní opory, (multimediální studijní materiály- e-learning)

Volba forem a metod vzdělávání

  • didaktické formy= souhrn organizačních opatření a uspořádání výuky- způsob řízení a organizace didaktického procesu

rozlišení dle počtu účastníků:

  • hromadné(frontální výuka)

  • skupinové (aktivita na straně účastníků; lektor –organizátor, motivátor a facilitátor)

  • individuální(interakce účastník –lektor)

dělení z hlediska interakce mezi lektorem a účastníky:

  • prezenční („face to face“)

  • distanční (sebeřízené vzdělávání)

  • kombinované (spojení prezenční a distanční formy)

  • sebevzdělávání (záměrná a cílevědomá činnost jedince)

Didaktické metody

  • cílevědomý, koordinovaný a záměrný postup, kterým se podle principů pedagogiky (andragogiky) a didaktiky realizuje edukační proces, orientovaný na dosažení určeného cíle

  • prostředek, který stimuluje učení dospělého, vede ho k určitému cíli a činí učební proces efektivním

volba konkrétních didaktických metod závisí:

  • na cíli vzdělávací akce

  • na složení a charakteru účastníků výuky

  • na charakteru obsahu výuky

  • na charakteru formy výuky

  • na znalostech, dovednostech, preferencích lektora

  • na časových, místních, finančních dispozicích kurzu

Témata, do kterých materiál patří