pedagogika celá
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
zájemci o kurz budou vědět, zda je pro ně daná vzdělávací akce přínosná
zda si v jejím průběhu osvojí právě ty znalosti , dovednosti a postoje, které si osvojit chtějí či potřebují
organizátor i lektor kurzu snáze stanoví obsah a následné ověření stanovených cílů kurzu
Stanovení obsahu vzdělávací akce
obsah vzdělávání = soustava poznatků, činností, hodnot a způsobů chování- ty jsou obvykle lektorem zpracovány do podoby učiva a předloženy účastníkům, aby si je osvojili jako své vědomosti, dovednosti, kompetence a přetvořili je ve své vlastní postoje, hodnoty a činy
obsah by měl vždy být:
v souladu se stanovenými cíli
přiměřený počtu, věku, složení účastníků
vědecky správný
praxí ověřený a s praxí propojený
aktuální
logicky uspořádaný, systematický
diferencovaný podle důležitosti (co účastník musí znát, co by měl znát a co by mohl znát)
Učební plán
specifikace vzdělávacího obsahu
definice = logicky uspořádaný systém disciplín, stanovující jejich vzájemné proporce (časové dotace jednotlivých disciplín), posloupnost nasazení a způsob jejich ukončení
lze ho uspořádat:
induktivně →od konkrétních, praktických disciplín k teorii
deduktivně→od teoretických východisek ke konkrétní disciplíně
3 základní formy uspořádání obsahu v učebních plánech:
předmětové uspořádání obsahu
projektové uspořádání obsahu
modulové/blokové uspořádání obsahu
Studijní materiály = konkretizace a specifikace stanoveného obsahu vzdělávací akce
učebnice, skripta, sylaby, teze, pracovní sešity, listy, zadání případových studií, zadání manažerských her, průvodce studiem, studijní opory, (multimediální studijní materiály- e-learning)
Volba forem a metod vzdělávání
didaktické formy= souhrn organizačních opatření a uspořádání výuky- způsob řízení a organizace didaktického procesu
rozlišení dle počtu účastníků:
hromadné(frontální výuka)
skupinové (aktivita na straně účastníků; lektor –organizátor, motivátor a facilitátor)
individuální(interakce účastník –lektor)
dělení z hlediska interakce mezi lektorem a účastníky:
prezenční („face to face“)
distanční (sebeřízené vzdělávání)
kombinované (spojení prezenční a distanční formy)
sebevzdělávání (záměrná a cílevědomá činnost jedince)
Didaktické metody
cílevědomý, koordinovaný a záměrný postup, kterým se podle principů pedagogiky (andragogiky) a didaktiky realizuje edukační proces, orientovaný na dosažení určeného cíle
prostředek, který stimuluje učení dospělého, vede ho k určitému cíli a činí učební proces efektivním
volba konkrétních didaktických metod závisí:
na cíli vzdělávací akce
na složení a charakteru účastníků výuky
na charakteru obsahu výuky
na charakteru formy výuky
na znalostech, dovednostech, preferencích lektora
na časových, místních, finančních dispozicích kurzu