pedagogika celá
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
4. Vlastnosti člověka
•jsou výstupy učení, které se zafixovaly do rysů učícího se subjektu
•řadíme sem: kapacita slovní paměti, intenzita a soustředění pozornosti, píle, vytrvalost, sociabilita, přesvědčení, postoj, hodnotová orientace
Přístupy k učivu
1) zprostředkující přístup –model prostředků a cílů
•jeho zásady formulovali R.F. Mager a R. Tyler v pol.20.století:
–východisko= přesná formulace cílových kompetencí žáka pro různé oblasti života a analýza dílčích kroků, které povedou k jejich ovládnutí
–procvičování a opakování
–zpevňování odměňováním
2) vstřícný přístup–formuloval poč. 20.století J.Dewey
•východisko výběru učiva = ne vědní obor, ale žák a jeho současný svět, jeho potřeby, zájmy a zkušenosti
Kurikulum= (angl. curriculum)
–1. vzdělávací program, projekt, plán;
–2. průběh vzdělávání a jeho obsah;
–3. obsah veškeré zkušenosti, kterou žáci získávají ve škole a v činnostech ke škole se vztahujících, její plánování a hodnocení.
–pojem nebyl před rokem 1989 v české pedagogice používán
•Kurikulární dokumenty = vymezují a popisují program vzdělávání (kurikulum)
•Kurikulární rámce= vymezují v RVP výukové cíle a obsah vzdělávání, resp. učivo všeobecného a odborného vzdělávání pro jednotlivé obory vzdělávání
•Kompetence= vyjadřují způsobilost nebo schopnost absolventa něco dělat, jednat určitým způsobem; dělí se na klíčové a odborné
•Cíle vzdělávání = vymezují záměry výuky a její výstupy, výsledky. Zahrnují hodnoty a postoje, produktivní činnosti a praktické dovednosti, poznatky a porozumění.
V RVP jsou vyjádřeny na třech úrovních:
•obecné cíle středního vzdělávání (Delorsovy cíle),
•jako kompetence absolventa oboru vzdělání
•jako výukové cíle (výsledky vzdělávání) jednotlivých vzdělávacích oblastí (kurikulárních rámců)
Obsah vzdělávání
–je v RVP chápán jako prostředek k dosažení požadovaných kompetencí absolventa
–v RVP je uveden formou požadovaných (předpokládaných) výsledků vzdělávání a jim odpovídajícího učiva
–obsah vzdělávání je v RVP strukturován nadpředmětově podle vzdělávacích oblastí a obsahových okruhů
Typy kurikula podle Galtthorna
•doporučené kurikulum (dokument, základní koncepce)
•předepsané kurikulum (oficiální závazný dokument)
•realizované kurikulum
•podpůrné kurikulum (učebnice, časová dotace, zaměstnanci školy a jejich vzdělávání, vybavení školy)
•hodnocené kurikulum (testy, zkoušky)
•osvojené kurikulum (co se skutečně žáci naučí)
Další možné dělení kurikula
•formální kurikulum = komplexní projekt cílů, obsahu, prostředků a organizace vzdělávání, jeho realizace ve výuce, způsob kontroly a hodnocení výsledků výuky
•neformální kurikulum= aktivity a zkušenosti vztahující se ke škole i domácí studium, úkoly a příprava žáků na vyučování