pedagogika celá
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
cíle procesu vyučování
obsah (učivo)
součinnost učitele a žáka
metody, organizační formy a didaktické prostředky, kterých se používá
podmínky, za nichž edukace probíhá
Výukové cíle
J. A. Komenský = „Cíle si všímej bedlivěji nežli prostředků…“
při jejich stanovení jde o didaktickou účinnost = aby se žáci něco naučili, rozvinuly své schopnosti, vytvořili si potřebné postoje a vlastnosti
Definice: VC = ujasněný, zamýšlený výsledek učební činnosti, ke kterému učitel společně se žáky směřuje. A zároveň musí být formulován tak, aby bylo ověřitelné jeho splnění.
Výukové cíle popisovány a rozpracovány z hlediska:
institucí, které výuku zajišťují (ŽŠ, SŠ, alternativní školy …)
věcného a obsahového (cíle vyučovacích předmětů ve školních dokumentech)
časového (dlouhodobé, krátkodobé)
subjektů, které se podílejí na jejich plnění (učitelé, učitel, žáci, žák …)
Funkce výukového cíle
určuje obsah výuky
určuje metody a formy výuky
slouží pro kontrolu a hodnocení výsledků učení
pomáhá při organizaci učení
souvisí s motivací
Dělení cílů
podle času, který je třeba pro jeho dosažení (dlouhodobé, střednědobé, krátkodobé)
podle povahy výsledné zkušenosti (kognitivní, afektivní, psychomotorické)
Vhodně stanovený výukový cíl
podmiňuje provedení didaktické analýzy učiva
naznačuje metodický postup při vyučování a způsobu řízení výuky
vymezuje okruh nutných didaktických podmínek
přivádí učitele k výběru konkrétních učebních činností žáků (zprostředkuje, upevňuje, procvičuje a kontroluje učivo)
Formulace výukového cíle
Pro koho je VC důležitější – pro učitele, nebo pro žáky?
V čem je důležitý pro učitele a v čem pro žáky?
Jak se transformuje profil absolventa do konkrétní vyučovací jednotky na IVP?
Jak vymezit VC, když chceme zohlednit kvantitativní i kvalitativní posun ve vědomostech, dovednostech, příp. schopnostech a vlastnostech, kterých chceme u žáků dosáhnout?
Nejčastější chyby při formulaci výukového cíle
příliš obecné stanovení cíle
–Žáci pochopí význam žížaly obecné. X Žáci vysvětlí význam vztahu žížaly k životnímu prostředí.
nahrazení cíle obsahem, tématem
–Žáci se naučí naše zástupce obojživelníků.
namísto cíle se popisuje zamýšlená činnost
–Žáci shlédnou video a zapíší si nejdůležitější postřehy.
formulace cíle připouští velmi různou interpretaci
–Žáci si osvojí základy dobrého chování.
DŮLEŽITÉ si stanovit:
Co konkrétně si z mé hodiny žáci odnesou?
Jakých změn mají žáci dosáhnout?
–v čem se rozšíří a prohloubí jejich vědomosti,
–jaké dovednosti mají získat,
–jaké logické způsoby jejich myšlení budou především rozvíjeny,
–jak se budou utvářet hodnotící soudy žáků, jejich mravní vlastnosti a postoje?