Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




pedagogika celá

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (117.6 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • cíle procesu vyučování

  • obsah (učivo)

  • součinnost učitele a žáka

  • metody, organizační formy a didaktické prostředky, kterých se používá

  • podmínky, za nichž edukace probíhá

Výukové cíle

  • J. A. Komenský = „Cíle si všímej bedlivěji nežli prostředků…“

  • při jejich stanovení jde o didaktickou účinnost = aby se žáci něco naučili, rozvinuly své schopnosti, vytvořili si potřebné postoje a vlastnosti

Definice: VC = ujasněný, zamýšlený výsledek učební činnosti, ke kterému učitel společně se žáky směřuje. A zároveň musí být formulován tak, aby bylo ověřitelné jeho splnění.

Výukové cíle popisovány a rozpracovány z hlediska:

  • institucí, které výuku zajišťují (ŽŠ, SŠ, alternativní školy …)

  • věcného a obsahového (cíle vyučovacích předmětů ve školních dokumentech)

  • časového (dlouhodobé, krátkodobé)

  • subjektů, které se podílejí na jejich plnění (učitelé, učitel, žáci, žák …)

Funkce výukového cíle

  • určuje obsah výuky

  • určuje metody a formy výuky

  • slouží pro kontrolu a hodnocení výsledků učení

  • pomáhá při organizaci učení

  • souvisí s motivací

Dělení cílů

  • podle času, který je třeba pro jeho dosažení (dlouhodobé, střednědobé, krátkodobé)

  • podle povahy výsledné zkušenosti (kognitivní, afektivní, psychomotorické)

Vhodně stanovený výukový cíl

  • podmiňuje provedení didaktické analýzy učiva

  • naznačuje metodický postup při vyučování a způsobu řízení výuky

  • vymezuje okruh nutných didaktických podmínek

  • přivádí učitele k výběru konkrétních učebních činností žáků (zprostředkuje, upevňuje, procvičuje a kontroluje učivo)

Formulace výukového cíle

  • Pro koho je VC důležitější – pro učitele, nebo pro žáky?

  • V čem je důležitý pro učitele a v čem pro žáky?

  • Jak se transformuje profil absolventa do konkrétní vyučovací jednotky na IVP?

  • Jak vymezit VC, když chceme zohlednit kvantitativní i kvalitativní posun ve vědomostech, dovednostech, příp. schopnostech a vlastnostech, kterých chceme u žáků dosáhnout?

Nejčastější chyby při formulaci výukového cíle

  • příliš obecné stanovení cíle

–Žáci pochopí význam žížaly obecné. X Žáci vysvětlí význam vztahu žížaly k životnímu prostředí.

  • nahrazení cíle obsahem, tématem

–Žáci se naučí naše zástupce obojživelníků.

  • namísto cíle se popisuje zamýšlená činnost

–Žáci shlédnou video a zapíší si nejdůležitější postřehy.

  • formulace cíle připouští velmi různou interpretaci

–Žáci si osvojí základy dobrého chování.

DŮLEŽITÉ si stanovit:

  • Co konkrétně si z mé hodiny žáci odnesou?

  • Jakých změn mají žáci dosáhnout?

–v čem se rozšíří a prohloubí jejich vědomosti,

–jaké dovednosti mají získat,

–jaké logické způsoby jejich myšlení budou především rozvíjeny,

–jak se budou utvářet hodnotící soudy žáků, jejich mravní vlastnosti a postoje?

Témata, do kterých materiál patří