pedagogika celá
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Návaznost výukových cílů
cíle školy (profil absolventa)
cíle předmětu
cíle konkrétního učitele (vzhledem k podmínkám, potřebám a zaměření konkrétní třídy)
3 základní složky výukového cíle
složka vzdělávací (poznávací, kognitivní)
složku postojovou (hodnotovou, výchovnou, afektivní)
složku výcvikovou (psychomotorickou)
Efektivně stanovené výukové cíle by měly být:
konzistentní
–nižší cíle musí směřovat k dosažení vyšších cílů a současně jsou nižší cíle z vyšších odvozeny
–měly by být prostupné a kumulativní
jednoznačné (konkrétní, časově ohraničené)
–nepřipouštět různý výklad VC
přiměřené (realistické)
–měly by odpovídat reálným možnostem jednotlivých žáků i celé třídy, ale i učiteli a vnějším podmínkám
–cíle kognitivní, afektivní a psychomotorické
kontrolovatelné (měřitelné)
–aby existovala možnost jejich ověření i úroveň jejich dosažení
Výukové cíle by měly obsahovat:
požadovaný výkon žáků (co musí žák umět vykonat – formulace pomocí aktivních sloves)
–ujasňuje typ žákova učení a úroveň osvojení učiva žákem
–Bloomova taxonomie výukových cílů v kognitivní oblasti či Niemierkova taxonomie (viz dále)
podmínky výkonu (zda požadovaného výkonu žáci dosáhnou samostatně, za pomoci učitele, ve skupině, s učebnicí, slovníkem …, v daném čase …)
normu výkonu (kvalitu, rychlost, přesnost, % či počet správných řešení)
Správně x nesprávně stanovený cíl
„Cílem vyučovací hodiny je probrat základní matematické operace na logaritmickém pravítku (násobení, dělení, umocňování, odmocňování).“
„Žáci se naučí provádět základní matematické operace na logaritmickém pravítku tak, aby byli schopni s jeho pomocí samostatně vyřešit 10 z 12 předložených standardních úloh na násobení, dělení, umocňování a odmocňování, a to s přesností na 2 desetinná místa.“
Práce učitele s výukovým cílem
při projektování učebního procesu (blízké a vzdálené cíle)
v přípravné fáze vyučování (didaktická analýza učiva)
počátek vyučovací hodiny (sdělit x nesdělit cíl hodiny)
–cíl by měl mít pro žáky osobní motivační charakter!!!
–jasné a jednoznačné formulace VC a jejich přiměřenost
–měly by být zajímavé a přitažlivé pro žáky
průběh vyučování (sledování dosažení VC, žák by si měl přát dosáhnout VC)
konec hodiny (zhodnocení dosažení cíle)
Jaké chyby se učitel dopustil při stanovení cíle vyučovací hodiny?
Žáci si mají osvojit technické myšlení.
Obecná charakteristika životního prostředí.
Umět rozlišovat představu od fantazie.
Kresba lidské postavy.
Porozumět chemické analýze.
Savci.
Seznámit studenty se zlomky.
Naučit žáky pracovat s Pravidly českého pravopisu.
Porozumět hybným silám společenského vývoje.
Naučit se řešit kvadratické rovnice.
Pololetní písemná práce.
Ohrožené druhy savců v ČR.
Založení první Československé republiky.
Ukázat žákovi provedení výchovného řezu.
Žák je schopen řešit rovnice.
Žák přeloží text z ČJ do AJ.
Žáci jsou schopni diskutovat o zadaném tématu.