pedagogika celá
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Individualizovaná výuka
ucelený systém individualizace výuky – tzv. daltonský plán (z poč. 20.století; vytvořila v USA učitelka H.Parkhurstová)
–škola jako laboratoř
–děti pracují na úkolech, pokusech
–úkoly byly předem připraveny a zahrnovaly látku z učebních osnov
–žáci měli svobodu v tom, jakým způsobem budou na úkolu pracovat
–i aspekt sociální – součinnost žáků
–učební látka rozdělena na 10 měsíců – vždy konkrétní obsah, detailní úkoly pro žáky, jak postupovat
Projektová výuka
jedním ze zakladatelů W. H. Killpatrick, v USA přelom 19. a 20.století
podstata = žáci mají s pomocí vyučujícího řešit určitý úkol komplexního charakteru (projekt) propojený s praxí
předložený úkol by měl být pro žáky zajímavý a významný – identifikace s úkolem
Projektové vyučování (Singule, 1992, s. 20)
žáci mají mít jistý vliv na výběr tématu. Program není fixní a shora daný.
projekt souvisí s mimoškolní skutečností = vychází z prožitků žáků
projekt staví na předpokladu, že žáci jsou na něm zainteresovaní (vlastní zájem, bez vnější motivace)
projekty vedou ke konkrétním výsledkům, způsobům řešení
Podle Killpatricka se při realizaci projektu musí dodržovat 4 základní kroky:
zpracovat záměr projektu (konkretizace představ o provedení projektu, stanovení cílů projektu)
zpracování plánu (jednotlivé kroky – čas provedení, místo, účast žáků, pomůcky …)
vlastní provedení projektu
vyhodnocení projektu (společné žáků i učitelů)
Z hlediska uspořádání projektu lze rozlišit:
projekty individuální, skupinové, třídní, školní, ekologické, árodní
Tradiční x projektové vyučování
Tradiční vyučování
systematické vzdělávání
organizačně jednoduché, nepříliš nákladné
učitelé jsou na něj zvyklí
přizpůsobena i legislativa
nevýhoda
= nutnost neustálé motivace žáků
= dostatečná nepropojenost získaných poznatků
= nepřihlíží k individuálním rozdílnostem žáků a nedostatečně rozvíjí sociální vztahy
Projektová výuka
projekt je motivem
vychází z logiky životní reality
přispívá k individualizaci výuky a umožňuje vnitřní diferenciaci
žáci se učí spolupracovat, řešit problémy, rozvíjí se jejich tvořivost
má významnou mravní dimenzi – vede k zodpovědnosti, podporuje kázeň, vede k toleranci
nevýhody
= časově náročná příprava i provedení
= nesleduje vytváření systematických znalostí
Diferencovaná výuka
seskupování žáků do homogenních skupin podle určitých kritérií – učitel lépe organizuje práci žáků
individuální rozvoj každého jedince
Dělení: podle úrovně intelektových schopností, podle nadání, podle zájmů
Skupinová výuka =
Pro rozdělení do skupin lze použít různá hlediska:
druh činnosti, obtížnost činnosti, zájem žáků, pracovní tempo, dovednost spolupracovat, direktivně x spontánně, párové x skupinové (5-7 osob)